שנה לאחר טיסת הניסוי הראשונה בנתב"ג, המריא בצהריים (יום ד') מטוס ראש הממשלה "כנף ציון" לטיסת הניסוי האחרונה שלו שתימשך קצת יותר מארבע שעות.
גורם בתעשייה האווירית, שאחראית לשדרוג המטוס, אמר ל-ynet כי אם הניסוי יוכתר בהצלחה - המטוס יועבר כבר בשבוע הבא לידי חיל האוויר, ובכך יושלם למעשה השיפור של כלי התעופה שיוצר לפני 18 שנה.
2 צפייה בגלריה
טיסת ניסוי אחרונה של מטוס ראש הממשלה
טיסת ניסוי אחרונה של מטוס ראש הממשלה
המטוס ממריא לבדיקה האחרונה
(צילום: מוטי קמחי)
מטוס הבואינג 767 נחת בישראל ביולי 2016 אחרי שירות ארוך שנים כמטוס נוסעים בחברת "קוואנטס" האוסטרלית. מאז הגעתו ארצה נמצא המטוס בעבודות חיזוק מבנה ושדרוג של מערכות תקשורת והצפנה בתעשייה האווירית, סמוך לנתב"ג, על מנת להפוך אותו למטוס הרשמי של בכירי המדינה בהם ראש הממשלה ונשיא המדינה.
בדומה ל"אייר פורס 1" האמריקני, במטוס הורכבו מערכות שליטה ובקרה מתקדמות שיאפשרו תקשורת מוצפנת עם הקרקע לצד מערכות הגנה מפני טילים כדוגמת מערכת "מגן רקיע" של אלביט מערכות וכן מערכות הגנה מפני תקיפת סייבר.
במטוס, שיכלול כ-100 מושבים, הותקן חדר מנוחה, חדר ישיבות וחמ"ל שיאפשר תקשורת עם מנהיגי מדינות בצורה מוצפנת וכן לנהל לחימה מהאוויר בעת הצורך. מלבד מושבים לבכירי הפמליה, בחלקו האחורי מושבים שנועדו לשמש עיתונאים ואת הפמליה בביקורים רשמיים בחו"ל.
2 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה המריא הבוקר לטיסת המבחן השלישית
מטוס ראש הממשלה המריא הבוקר לטיסת המבחן השלישית
מטוס ראש הממשלה
(צילום: איתי בלומנטל)
במהלך בניית המטוס נשמעה ביקורת על עלות השדרוג, שנאמדת כיום על סכום של יותר מ-750 מיליון דולר ועל בחירת דגם מטוס מיושן יחסית שלא נמצא בשימוש של חברות התעופה הישראליות.
משמעות הדבר היא שעם העברת המטוס לידי טייסת התובלה של חיל האוויר, יצטרכו להכשיר טייסים במיוחד לצורך הפעלת המטוס.
באוגוסט האחרון, עם שיאו של משבר הקורונה בישראל, הנחה משרד ראש הממשלה את התעשייה האווירית שלא להוציא את המטוס לטיסות ניסוי כדי למנוע ביקורת ציבורית על המיזם באחת התקופות הכלכליות הקשות שידעה מדינת ישראל וכן בגלל ירידת הצורך בטיסות עם סגירת הגבולות והשמיים ברחבי העולם.