מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, קיים בצהריים (יום ה') תדרוך לתקשורת, ברקע הנתונים החיוביים במאבק בנגיף הקורונה שפורסמו הבוקר, והשיב על שאלות. הוא הבהיר כי חובת המסכות לא תבוטל, בעיקר משום שהילדים אינם מחוסנים.
"גם אדם מחוסן יכול להוות מקור לנגיפי קורונה שיעברו למי שנמצא לידו אם הם לא עם מסכות או שאינם מחוסנים ובוודאי ליד ילדינו עד גיל 16 שאינם מחוסנים, ולכן אין כרגע מחשבה לבטל את חובת המסכות במדינת ישראל", הבהיר. הוא הוסיף כי "משרד הבריאות ימליץ להמשיך את ההגבלות בנתב"ג גם אחרי 20 במרץ, עד שיתבהר נושא המוטציות".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"שמח שאלה הנתונים". פרופ' לוי
(צילום: שמוליק דודפור )
מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי הוא מעודד מנתוני התחלואה. "חששנו מנתונים קשים יותר ואני שמח שאלה הנתונים", הוא אמר. על מספר הילדים, תלמידים וצוותי הוראה הגבוה שנמצאים בבידוד בשל חשיפה לחולה קורונה במערכת החינוך אמר: "אנחנו לא שוקלים למנוע או לקצר בידודים. אנחנו כן נעשה הרבה כדי למנוע כניסה של ילדים מאומתים, נשאים שחלקם א-סימפטומטיים".
לדבריו, "אנחנו במגמה להקל על התלמידים ועל פתיחת החינוך. נלך כל הזמן תחת ניטור הדוק של תחלואה, של הדבקה בכיתות ואם נראה שהדבר הזה משתפר ויש פחות תחלואה בקרב תלמידים ויותר מורים מחוסנים, נקל בפתיחת לימודים גם בערים אדומות".
הוא ציין כי "אנחנו עדיין בעיצומו של המבצע שמעורר התפעלות בעולם ושמחה בישראל. יותר מחמישה מיליון אזרחים מחוסנים במנה הראשונה, וכמעט ארבעה מיליון מחוסנים במנה השנייה. כ-90% מהאנשים מגיל 50 ומעלה - אותו גיל שהמחלות שם קשות ומורכבות יותר והתמותה גבוהה יותר - מחוסנים".
3 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
"נמליץ להמשיך את ההגבלות". נתב"ג
(צילום: נדב אבס)
עוד ציין שכ-3.6 מיליון מאזרחי ישראל כבר זכאים לתו ירוק, "ניתן לומר בצורה משמחת שיותר מ-96% מהמחוסנים מוגנים מפני תחלואה, מפני תחלואה קשה, מפני אשפוז ומפני תמותה. הדבר הזה מכה גלים מבחינת למידה של הקהילה המדעית בכל העולם. אנחנו רואים שהחיסון נודעת לו תכונה של הגנה של הציבור. מתוקף כך אני קורא לכולנו להמשיך ולהתחסן". בנוגע לחיסון ילדים אמר: "נקווה שהניסוי בילדים על ידי החברות יעבור בהצלחה ולקראת סוף הקיץ נוכל לחסן אותם".
על הבחירות, שיתקיימו בעוד פחות משבועיים, אמר פרופ' לוי: "משרד הבריאות עובד עם ועדת הבחירות זה מספר חודשים על מתווה הבחירות בעידן שבו יש מבודדים. קבענו מתווה כיצד יבחרו המבודדים או החולים או החשופים על ממנת לממש את זכותם הדמוקרטית. האם זה סיכון? התשובה היא כן. אם הם יתנהגו על פי ההוראות וישובו במהרה למקום שבו הם מבודדים, ולא יבואו במגע עם אנשים, הסיכון יופחת".
לפי נתוני דו"ח אמ"ן מהבוקר, מקדם ההדבקה, שהיה לפני כמה ימים גבוה מ-1, ממשיך לרדת והוא עומד על 0.85. כלומר כל 100 חולים מדביקים 85 בני אדם – דבר שמעיד על דעיכת המגפה. שיעור החיוביים (2.9%) הוא הנמוך זה שלושה חודשים.
3 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
"המבצע נותן את אותותיו". חיסון נגד קורונה בתל אביב
(צילום: AFP)
בדו"ח אמ"ן נכתב כי "מבצע החיסונים כנראה נותן את אותותיו. שיעור המאומתים יורד בעקביות וגם מספר החולים במצב קשה יורד באיטיות". עם זאת, הדגישו מחברי הדו"ח, כי "היקף התחלואה עודנו גבוה ויש להיזהר משאננות. המשך ההקלות עלול להביא להרחבת ההדבקה ולעלייה מחודשת בתחלואה, בעיקר אצל אלו שטרם חוסנו".
בשיחה עם ynet ו-"ידיעות אחרונות" הבהיר פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, כי אם יעברו מהלכי החקיקה המסדירים את השימוש בצמיד אלקטרוני לצורך אכיפת הבידוד – ייתכן כי הרחבת הפעילות בנתב"ג תיעשה תוך כמה שבועות, וייתכן שאף תוך שבועיים.
פרופ' אש אמר כי החלטה סופית בעניין הפעימה הבאה של ההקלות תתקבל באמצע השבוע הבא. "עוד לא בשלו התנאים לשנות את מגבלות ההתקהלות בשלב זה", הבהיר אש. "אני שמח על מגמת הירידה, אבל אני רוצה לראות מה קורה גם בשבוע הבא. זה יהיה סמן קריטי. נצטרך לראות שאין עלייה בתחלואה כתוצאה מהפתיחה הזו, והדבר השני שנרצה לראות זה ירידה נוספת במספרי המאומתים והקשים".