3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הודיע אחר הצהריים (ראשון) כי יחדש ממחר בבוקר את המגעים להרכבת "ממשלת אחדות ישראלית", כלשונו. בהודעה מטעמו נמסר כי צוות המשא ומתן של המפלגה יחל ממחר בבוקר פגישות עם צוותי המפלגות השונות בכפר המכביה.
"יש עוד עשרה ימים, זה לא מעט ואני מתכוון לנצל כל יום", כתב לפיד בפייסבוק. "הימים האחרונים הראו לנו יותר מכל שצריך כאן ממשלה מתפקדת ומאחדת. מחר נפתח שוב בשיחות צוותי משא ומתן, נהפוך כל אבן, נעשה כל מה שנוכל כדי להקים ממשלת אחדות ישראלית שתקום בבוקר לעבוד למען הציבור כולו".
הודעתו של לפיד מתפרסמת כשמצד ימין של המפה הפוליטית מאותת כעת יו"ר ימינה נפתלי בנט שעדיין יש פתח אפשרי לממשלה, אם רק "יוסרו החרמות" - אמירה מעורפלת מעט שייתכן כי מכוונת לחרם על בנימין נתניהו או החרם על מפלגות ערביות.
במקביל לחידוש המגעים, התפרסמה היום עצומה עליה חתומים עשרות ראשי מטות ופעילים מרכזיים של ימינה שקוראים לבנט לחזור למגעים ולהקים ממשלת שינוי. זאת לאחר שגם ראש מטה יו"ש במפלגה קראה לו לעשות זאת בשבוע שעבר. בנט, נזכיר, אמר בשיחות סגורות במהלך מבצע "שומר החומות" - ועל רקע ההתפרעויות בערים המעורבות וביישובים הערביים - כי אין עוד אפשרות לממשלה שכזו, שתידרש להישען על תמיכתה או הימנעותה של מפלגת רע"מ.
3 צפייה בגלריה
עצומת ראשי מטות ופעילים מרכזיים של ימינה הקוראת לחזור למגעים להקמת ממשלת שינוי
עצומת ראשי מטות ופעילים מרכזיים של ימינה הקוראת לחזור למגעים להקמת ממשלת שינוי
עצומת ראשי המטות והפעילים המרכזיים בימינה
בנט פרסם מוקדם יותר היום פוסט שבו מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה נתניהו ועל ההתנהלות במהלך מבצע "שומר החומות". בנט כתב כי "אחרי שנתיים וחצי של בחירות אינסופיות, ללא שום תכלית גם ברגע זה, אין תקציב למדינת ישראל. הפוליטיקאים משחקים בונקר, חיים מסקר לסקר ומסרבים להבין שזו עת חירום. אבל זה לא רק הפוליטיקאים, גם חלקים בציבור התמכרו לגישה המחנאית של אנחנו והם. אני לא מתייאש מלהזכיר לכולנו מי האויב האמיתי. האויב הוא לא ביבי והוא לא השמאל. האויב הוא חמאס שחותר להשמידנו.
"יש שתי ברירות - התגייסות או העמקת המשבר", כתב יו"ר ימינה. "מי שגורר את המדינה לבחירות חמישיות, לעוד רעל ושנאה, לשנה נוספת של חוסר תפקוד מדינתי, לבזבוז עצום של כסף - משחק לידי אלה הרוצים ברעתנו. זו תהיה טעות אחת יותר מדי. זה הזמן של כל אחד ואחת מאתנו להתאמץ, להתגייס. גם היום, יש מספר אפשרויות להקים ממשלה, אם רק נסיר את החרמות ונבין את גודל השעה. הפוליטיקאים לא יתעשתו עד שהאזרחים יכריחו אותם להתעשת. עכשיו הזמן לבנות ולתקן, לא להעמיק את הקרע".
עוד כתב יו"ר ימינה כי "זה לא הזמן לדבוק בחרמות. זה הזמן לעשות את הדבר המתבקש ולהקים ממשלה מתפקדת. האתגרים עצומים. החזרת המשילות לרחוב בישראל וההרתעה מול האויב הן לא משימות קלות. זהו אתגר שיחייב את כל הכח שלנו. השוטרים יצטרכו משאבים וגיבוי ציבורי לפעולה נועזת של ניקוי ישראל מכנופיות מחבלים חמושות. הצבא יצטרך שיעמוד לצדו דרג מדיני נחוש, שמבין שחייבים לשנות גישה מול חמאס, גם במחירים לא פשוטים. הרגעת האיבה הפנימית תחייב הובלה ערכית, גיוס של כל הכוחות הטובים בעם".

"החלטות מוכתבות משיקולים אישיים ופוליטיים"

על התפקוד במערכה האחרונה בעזה כתב כי "בזמן הלחימה נמנעתי מלהתבטא נגד הממשלה ומלחלק עצות באולפנים ועל גבי הפייסבוק בעוד החיילים והשוטרים מסכנים את חייהם בשטח. עם תום הלחימה, כשברור שתם ולא נשלם, ושהחזיתות עדיין לא שקטות - לא בעזה, לא בירושלים ולא בתוך ישראל, אני רוצה לחלוק אתכם את האופן שבו אני רואה את הדברים. אינני זוכר תקופה כזו של חולשה, היעדר תפקוד ומבוכה לאומית.
"שנה שלמה, במהלך המגפה, הבטנו בעיניים כלות וזעקנו כנגד ממשלה שפשוט לא תפקדה. לא בתחום ניהול המשבר, לא בתחום החינוך. אותם סימפטומים שהעדפנו להדחיק ולשכוח: נתניהו ממנה אנשים בינוניים, שבתורם ממנים אנשים בינוניים. תהליך קבלת החלטות עקום שמוכתב על יד שיקולים אישיים ופוליטיים, וכל זה תוך יצירת מסך עשן של פולחן אישיות למנהיג, שכל מי שמעז למתוח עליו ביקורת מותקף קשות".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: EPA)
בליכוד לא נותרו חייבים והגיבו לבנט ולח"כ גדעון סער, שפרסם הבוקר מאמר תחת הכותרת "קריאת השכמה" ב"ידיעות אחרונות", ובו טען כי השבועיים האחרונים חשפו כשלים והזנחה בטיפול בבעיות היסוד והטיל את האחריות לנתניהו.
"הממשלה הבאה תידרש להתמודד עם אתגרים אדירים מבית ומחוץ - חמאס, איראן, לחצים בינלאומיים לעקירת יישובים, הגנה על חיילינו ומפקדינו מפני בית הדין הבינלאומי בהאג ועצירת ההתפרעויות בתוך גבולות הארץ", מסרו בתגובה ממפלגתו של ראש הממשלה.

עוד נמסר מהליכוד: "רק ממשלת ימין בראשות ראש הממשלה נתניהו תוכל להתמודד בהצלחה עם מכלול האתגרים הללו - ולא ממשלת שמאל שתלויה ברשימה המשותפת ושבקבינט הביטחוני שלה יושבים ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ומירב מיכאלי. ישנם פוליטיקאים שמדברים ימין ועושים שמאל. בעוד הם מפרסמים פוסטים ומאמרים לכאורה 'ימניים' והפוכים מהמציאות, הם ממשיכים לפזול שמאלה.
"גם אחרי ההתקפות הרצחניות של החמאס, ההתפרעויות האלימות בתוך ישראל, וחידוש הדיבורים על מדינה פלסטינית שתהיה חמאסטן ענקית, הם ממשיכים לפעול להקמת ממשלה שתהיה תלויה במשותפת ובמפלגות השמאל של לפיד, מרצ והעבודה. הגיע הזמן שהם יודיעו בבירור שהם לא יצטרפו לממשלה כזאת, ושהם יצטרפו לממשלת ימין בראשות נתניהו".
עוד ציינו כי "ראש הממשלה נתניהו הוציא את ישראל מהקורונה ראשונה בעולם, הנהיג מערכה שהנחיתה על חמאס מכות קשות שהחזירו אותו עשור אחורה, גייס תמיכה בינלאומית רחבה שאפשרה לצה״ל להשלים את המשימה, ועצר את ההתפרעויות בתוך הארץ על ידי גיוס פלוגות מג"ב והכנסת שב"כ לפעולה. זהו כל ההבדל בין מנהיגות שפועלת בנחישות, באחריות ובהצלחה ברמה הלאומית והבינלאומית לבין פוליטיקאים שעסוקים בלצייץ ולכתוב מאמרים".