רוברט ריד יאמין תמיד שבחירות 2020 נגנבו מדונלד טראמפ. ריד, שוטר לשעבר שכיום עובד כפועל בניין, משוכנע שבבחירות הייתה הונאה, ולא משנה כמה בתי משפט ידחו את הטענה הזאת. ובכל זאת, יום אחרי שהאלקטורים הצביעו לג'ו ביידן בהתאם לתוצאות, ריד השלים עם ההפסד ומוכן להמשיך הלאה. "אני חושב שזה די גמור", אומר ריד, שגר בפרברי לנקסטר בפנסילבניה. "אני סומך על חבר האלקטורים".
9 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי דונלד טראמפ דטרויט מישיגן ארה"ב יומיים אחרי הבחירות
הפגנה של תומכי דונלד טראמפ דטרויט מישיגן ארה"ב יומיים אחרי הבחירות
הפגנה של רפובליקנים בדטרויט ב-5 בנובמבר, יומיים לפני ניצחון ביידן
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב תומכי דונלד טראמפ מפגינים מול בית המשפט העליון
ארה"ב תומכי דונלד טראמפ מפגינים מול בית המשפט העליון
תומכי טראמפ בהפגנה מחוץ לבית המשפט העליון
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב תומכי דונלד טראמפ מפגינים מול בית המשפט העליון
ארה"ב תומכי דונלד טראמפ מפגינים מול בית המשפט העליון
(צילום: רויטרס)
במשך שבועות ניסה טראמפ לשכנע את ה"בייס" שלו שהבחירות נגנבו ממנו באמצעות זיופי קולות והונאה. כמה כלי תקשורת שמרניים עזרו לו להפיץ טענות בלתי מבוססות, וסקרים מראים שהוא די הצליח במשימה לערער את אמון הציבור בתוצאות. רק אחרי שהאלקטורים אישרו השבוע באופן רשמי את ניצחון ביידן התחילו הבכירים הרפובליקנים, בהם מנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל, להכיר במועמד הדמוקרטי כנשיא הנבחר. נראה שמצביעים רבים של טראמפ ברחבי ארה"ב עושים כעת את אותו הדבר.
השיחות עם תומכי טראמפ והסקרים האחרונים מלמדים שהמצביעים הרפובליקנים ממשיכים לפקפק בתוצאות, ומאמינים שהייתה הונאה. מה צריך להיות הצעד הבא של מחנה טראמפ? כאן יש מחלוקת. עבור חלק מתומכי טראמפ, וריד ביניהם, הצבעת האלקטורים היא סוף פסוק. מצביעים אחרים מבטיחים להמשיך להפגין, וחלק מקווים שההנהגה הרפובליקנית תפעיל לחצים כדי לקיים חקירות נוספות.
9 צפייה בגלריה
רוברט ריד תומך של דונלד טראמפ ארה"ב
רוברט ריד תומך של דונלד טראמפ ארה"ב
רוברט ריד. "סומך על האלקטורים"
(צילום: AP)
סקוט אדאמס, פנסיונר ותומך טראמפ מדלאוור, מקבל את ניצחון ביידן – "עם הסתייגויות". אדאמס מספר שהוא שמע עדויות רבות לאי-סדרים בהליך ההצבעה ב"פוקס ניוז" וברדיו השמרני ולכן הוא לא מסוגל להאמין לתוצאות. אדאמס לא מאמין שאי פעם הוא יוכל לדעת מה היה הפער האמיתי בין שני המועמדים. ביידן, נזכיר, קיבל 306 אלקטורים לעומת 232 אלקטורים שקיבל טראמפ. אדאמס לא חושב שהונאת הבחירות הייתה בהיקף שישנה את התוצאות, אך לדעתו ההיקף מספיק כדי לפתוח בחקירות נוספות.
רפובליקנים ברחבי ארה"ב – מגורמים ברשויות המקומיות עד למושלים ולשר המשפטים וויליאם באר – אמרו שלא היו מספיק ראיות להונאה שתשפיע על התוצאות. טראמפ ובעלי בריתו הגישו עתירות רבות, אך כמעט כולן נדחו על ידי השופטים. בית המשפט העליון, שבו יש לשמרנים רוב (ושלושה שופטים שמונו בכהונת טראמפ), דחו את הבקשות לדון בשתי עתירות שקראו לבטל את תוצאות הבחירות במדינות מפתח. ועדיין, לתומכים רבים של טראמפ קשה להשלים עם ההפסד. הם לא מאמינים שטראמפ בכלל היה יכול להפסיד את הבחירות, בהתחשב בקהל הגדול שהגיע לעצרות הבחירות שלו.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
עצרת בחירות של טראמפ בפלורידה
(צילום: gettyimages)
חלק מתומכי טראמפ מספרים שהחשד שלהם גבר כשכלי התקשורת המרכזיים קטעו את דברי טראמפ, והסבירו שטענותיו להונאת בחירות לא מבוססות. אותם מצביעים אומרים שהליך ספירת הקולות – שהיה איטי מהרגיל – הוכיח להם שמשהו אינו כשורה. יש לציין שבמדינות רבות ספירת הקולות התארכה בגלל מספר ההצבעות בדואר, שהיה חסר תקדים בגלל מגפת הקורונה. רוב המצביעים "מרחוק" בחרו ביידן.
ובכל זאת ריד מפנסילבניה קיווה שבית המשפט ישקיע יותר זמן בחקר הטענות להונאה וזיופים. "אני תמיד אאמין שהבחירות נגנבו ממנו", הוא אומר על ההפסד של הנשיא טראמפ. מצביעים אחרים של טראמפ היו תקיפים יותר. "אני לא מאמינה לתוצאות האלה. אני חושבת שהייתה הונאה בבחירות ושהן נגנבו. אני לא מבינה איך מישהו יכול לחשוב אחרת, כל מה שצריך זה להסתכל על התוצאות", אומרת קתרין נגרטה, בת 55, מורה מפאוריה באריזונה.
נגרטה היא במחנה שהאמין שטראמפ מסוגל לנצח אם בית המשפט העליון יתערב - למרות שאין סימן שדבר כזה יקרה - או שהקונגרס יסכים לקבל "חלוקה אלטרנטיבית" של האלקטורים מכמה מדינות. מומחים אמרו שלמהלך אין בסיס משפטי, וגם סנאטורים רפובליקנים הביעו הסתייגות. ועדיין נגרטה מקווה "שהקונגרס יעשה את הדבר הנכון", ומתוסכלת מהאפשרויות המצומצמות שיבטיחו את המשך כהונת טראמפ. "אני לא יודעת מה אנחנו יכולים לעשות לגבי זה. אם אין לנו את בתי המשפט ואת שר המשפטים שיעמדו לצדנו, מה אנחנו אמורים לעשות? האם אנחנו צריכים להילחם באחים שלנו? זה טירוף".
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בעצרת ברוצ'סטר, מינסוטה
דונלד טראמפ בעצרת ברוצ'סטר, מינסוטה
"לא מאמינים לתוצאות"
(צילום: AP)
אחרי שהאלקטורים אישרו את ניצחונו ביידן התחייב לאחד את אמריקה. ההצלחה שלו תלויה בדרך שבה הרפובליקנים ישלימו עם ההפסד. לפי סקר של אוניברסיטת קוויניפק שנערך בתחילת החודש 38% מהבוחרים, כולל 77% מהרפובליקנים, מאמינים שהייתה הונאה נרחבת בבחירות לנשיאות. הסקר האחרון של "פוקס ניוז" מראה ש-36% מהבוחרים, בהם 77% ממצביעי טראמפ, מאמינים שהבחירות נגנבו ממנו. עם זאת, סקר נוסף מראה ש-8 מתוך 10 אמריקנים – ומחצית ממצביעי טראמפ – מתכוונים לתת לביידן הזדמנות בתפקיד הנשיא.
מט ורליין, בן 52 מהארגון הטראמפיסטי "הרוב הקולני של לונג איילנד", לא מעוניין בפיוס. ורליין בן ה-52 משוכנע שהיקף ההונאה היה "גדול בהרבה ממה שאנחנו יודעים עליו" – למרות שהוא לא בטוח שזה ישנה את התוצאה. זה לא ימנע ממנו להמשיך להפגין נגד חוסר הצדק. הוא מסביר שזה בדיוק מה שהדמוקרטים עשו לטראמפ. "במשך ארבע שנים הם בכו על הקנוניה הרוסית - ולא הצליחו להוכיח אותה. בארבע השנים הקרובות אני אבכה על הונאת הבחירות. אם הם לא קיבלו את זה (שלא הייתה קנוניה) למה שאני אקבל את ניצחון ביידן?". ורליין מוסיף: "אני יודע שאני לא יכול לעשות כלום לגבי זה, ואני יודע שהפגנה לא תשנה את בחירת הנשיא. מה שיהיה יהיה. אבל אם החברים שלי רוצים למחות ביחד בדרך לא אלימה ולהשמיע את הדעות שלנו - אני מתכוון ללכת".
9 צפייה בגלריה
הרוב הקולני של לונג איילנד ארגון תומך דונלד טראמפ ארה"ב
הרוב הקולני של לונג איילנד ארגון תומך דונלד טראמפ ארה"ב
חברים ב"רוב הקולני של לונג איילנד". ורליין משמאל
(צילום: AP)
ויש גם תומכים של טראמפ שמאמינים שביידן ניצח בצורה הוגנת. סטיב וולקמן, רפובליקני שעובד בענף הבנייה באריזונה, מספר שהוא השלים עם ההפסד של טראמפ כבר לפני כמה שבועות. "הצבעתי לטראמפ, אבל אנשים חייבים להתגבר על זה. ביידן זכה ברוב הקולות בוודאות, ברוב מוחץ. מבחינתי זה כבר נגמר".
קתרין טמפלטון, רפובליקנית מדרום קרוליינה שכיהנה בממשל של המושלת לשעבר ניקי היילי, חושבת שלמרות התמיכה בטראמפ בדרום קרוליינה ובמדינות "אדומות" נוספות הבוחרים צריכים לקבל את ביידן כנשיא. "בוודאי שדרום קרוליינה תומכת בנשיא טראמפ, אבל אני חושבת שכשהרפובליקנים יראו שהם לא מקבלים את מבוקשם הם ימשיכו הלאה. הגיע הזמן להתקדם", היא אומרת.