עוצר אימונים בשתי פלוגות ועונשים נגד קצינים. תחקיר מח"ט גבעתי בעקבות קטטה שבה נפצעו 21 לוחמים באורח קל, שהתקיימה בין לוחמי גדוד שקד אתמול (א') מצביע על "כשל פיקודי" בכל שרשרת הפיקוד שנכחה באירוע שפרץ בעקבות תור בחדר האוכל בין טירונים בגדוד לטירוני יחידת הסיור הבדואית.
בעקבות האירוע, הורה מפקד החטיבה על עוצר אימונים עד לסוף השבוע הקרוב לשתי הפלוגות והעברת שיעורי חינוך בנושא ערכים וקבלת האחר שבסופם יתקיים ערב משותף לפלוגות בראשות מפקד בסיס האימונים. צה"ל הודיע כי כל החיילים שנהגו באלימות ומפקדים שלא מימשו את אחריותם למנוע את האירוע יטופלו בחומרה, בהם מפקדי המחלקות והכיתות. מפקדי הפלוגות יינזפו על אחריותם לאירוע. לקחי המקרה יופצו וילמדו בכל צה"ל עם השלמת התחקירים. הסיבה: בצה"ל שואפים שלא יוגשו כתבי אישום פליליים ומבקשים להסתפק בדין משמעתי משני טעמים - רצון שלא לפגוע בעתיד החיילים הצעירים כבר בראשית שירותם ובעיקר לא להגביר את המתח שקיים בלאו הכי בקרב מתנדבי המגזר הבדואי.
היום, כפי שצוין, בוצע תחקיר מעמיק בנושא בראשות החטיבה, אלוף-משנה איציק כהן, וממצאיו הוצגו ראשונית למפקד עוצבת הפלדה, תת-אלוף סער צור ולמפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי. הקטטה פרצה בין חיילים בפלוגות ההכשרה של בסיס האימונים בחטיבת גבעתי. מהתחקיר עולה כי בזמן ההמתנה לחדר האוכל, התפתח ויכוח על תור הכניסה לארוחה, לכדי עימות אלים בהשתתפות כ-30 חיילים מפלוגת ההכשרות של יחס"ר 585 ופלוגת ההכשרות של גדוד "שקד".
לפי העדויות של המעורבים, הלוחמים שהכו תקפו עם נשקם האישי תוך שימוש בקנה הרובה. אחד הקצינים אף אוים: "נשרוף לך את הבית". כעשר דקות לאחר תחילת האירוע, עם הגעת מפקד המחזור למקום, הקטטה הופסקה. קטטה נוספת התרחשה במרפאת בסיס האימונים בין שני חיילים שנדרשו לטיפול. זו הופרדה במהירות על ידי המפקדים.
בצה"ל אמרו כי "מדובר באירוע חריג וחמור שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל וההתנהגות הנדרשת מחייליו. צה"ל מגנה התנהגות פסולה מסוג זה וימשיך לפעול באופן יזום למיגור אירועים דומים".
2 צפייה בגלריה
קציעות
קציעות
בסיס ההכשרה של גבעתי
(צילום: הרצל יוסף)

לא הקטטה הראשונה

שירות הלוחמים הבדואים בצה"ל ידע עליות ומורדות לאורך השנים. לפני כשלוש שנים נסגר גדוד הסיור הבדואי והוסב ליחידת סיור מגזרית קטנה יותר, שפועלת בעיקר בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה. לוחמיה רשמו גם בעשור האחרון שורה של הצלחות מבצעיות, שאחד משיאיה היה בלימה וחיסול של מחבלי דאעש שחדרו עם נגמ"ש מצרי לאזור כרם שלום. אלא שבמקביל נרשמו אירועים פליליים ומשמעתיים רבים יחסית ביחידה, כולל גניבות אמצעי לחימה, שימוש לא חוקי בנשק, אלימות ועוד.
בצה"ל בחנו לאורך השנים את התרומה החברתית של היחידה ושילוב משוחרריה באזרחות. המקרה האלים האחרון לא היה הראשון. לפני כשנה וחצי התרחשה קטטה בנסיבות דומות באותו בסיס הסמוך לגבול מצרים בין לוחמים מגדוד אחר ללוחמי היחידה הבדואית.
"המפקדים שלנו תמיד אמרו לנו לתת להם כבוד ותחושה שהם המלכים של הבסיס. אסור להתעסק איתם", סיפר ל-ynet לוחם גבעתי לשעבר ששירת עם פלוגת היחס"ר הבדואי באותו הבסיס. "תמיד היה מתח מולם והייתה הרגשה כי הרקע לאומני, למרות שכולנו לובשים מדים ומשרתים באותו צבא".
מתיחויות נרשמו במהלך השנים גם בין לוחמי הגדס"ר הבדואי לגדוד "חרב", בשנים בהן היה קיים, שבו שירתו לוחמים דרוזים. ההחלטה להשאיר את היחידה הבדואית כהטרוגנית ולא לפזר את לוחמיה ברחבי הצבא נבעה בראש ובראשונה מדרישה מסורתית של החיילים עצמם, בעיקר בשל ההתאמה התרבותית והמנטלית. "הם לוחמים מצוינים ומורעלים שרוצים להתנדב, לסכן את חייהם למען המדינה ואף אחד מהם לא חייב להתגייס, אבל צריך לדעת איך לגשת אליהם ובאיזו שפה לדבר איתם", העיד קצין במילואים שפיקד על לוחמים בדואים בעבר. "גם הגששים שפזורים בגדודים המרחביים מעדיפים להיות בפינה שלהם ובחדר שלהם, וכל עוד יש כבוד הדדי אז היחס טוב והשגרה נשמרת".