7 צפייה בגלריה
"52 מעצרים - והיד עוד נטויה". אוחנה עם המפכ"ל. משמאל: רכב יהודי שהוצת
"52 מעצרים - והיד עוד נטויה". אוחנה עם המפכ"ל. משמאל: רכב יהודי שהוצת
"52 מעצרים - והיד עוד נטויה". אוחנה עם המפכ"ל. משמאל: רכב יהודי שהוצת
(צילום: דוברות המשטרה)
השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, פרסם היום (שישי) פוסט בפייסבוק שבו התייחס לשבוע האלים בירושלים - שהחל בסרטוני טיקטוק שבהם נראים ערבים מכים חרדים והסתיים בלילה אלים אמש, שבו ערבים ויהודים התעמתו עם המשטרה ותקפו אלה את אלה בכמה מוקדים בעיר. אוחנה התעלם מהאלימות מצד יהודים ומאירועי הלילה, והודיע כי כוחות משטרה נוספים יגיעו לירושלים בשעות הקרובות כדי לתגבר את השוטרים בעיר. גם מפקד מחוז ירושלים התעלם בהודעתו מהאלימות מצד יהודים.
7 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בסיור בירושלים
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בסיור בירושלים
"לא נגיע למצב שיהיה שוטר בכל מטר רבוע". אוחנה בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
לדברי אוחנה, "אירועי השבוע האחרון, שבהם ערבים תוקפים יהודים בעלי חזות חרדית ומעלים לרשתות, מבוצעים על רקע לאומני או גזעני - ואינם 'מעשי קונדס'. כך יש להתייחס אליהם. הנחיתי את משטרת ישראל להתייחס לכל אירוע תקיפה כזה במלוא החומרה והתקיפות".
"סיימתי כעת לקיים הערכת מצב עם המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים על מאורעות הימים האחרונים, ובפרט אתמול", הוסיף אוחנה. "נכחו בישיבה גם סגן המפכ"ל, ראש אג"ם, מפקד מג"ב ועוד. פגשתי את השוטרים והמפקדים, לא כולם צעירים, שחלקם על הרגליים עם כל הציוד 12 וגם 16 שעות. הלילה הם ביצעו בירושלים 52 מעצרים, ועוד הזרוע נטויה".






"כמעט בכל אחד מאירועי הימים האחרונים המשטרה איתרה ועצרה את התוקפים - ואלה שטרם נעצרו - יעצרו", אמר אוחנה, תוך שהוא מתייחס לסרטונים האלימים שפרסמו ערבים בטיקטוק. "מכאן הם בידי מערכת המשפט, וטוב תעשה מערכת המשפט אם תשכיל לעצור, להרחיק, להרתיע ולהטיל עונשים כבדים כדי לגדוע את התופעה".
אוחנה הודיע על תגבור כוחות במשטרת מחוז ירושלים, אך אמר כי "כנראה שלעולם לא נגיע למצב שבו יהיה שוטר בכל מטר רבוע, אבל הפריסה תהיה יוצאת דופן, ותתמקד באיזורי החיכוך".
7 צפייה בגלריה
כניסת מתפללים ערבים לשער שכם בירושלים
כניסת מתפללים ערבים לשער שכם בירושלים
התפילות היום הסתיימו ללא אירועים חריגים. מתפללים בשער שכם
(צילום: יואב דודקביץ)
7 צפייה בגלריה
התפרעויות והפרות סדר בירושלים
התפרעויות והפרות סדר בירושלים
שוטרי מג"ב בהתפרעויות בירושלים, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
זירת ההתפרעויות בירושלים
זירת ההתפרעויות בירושלים
שער שכם, אתמול
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
זירת ההתפרעויות במחנה יהודה
זירת ההתפרעויות במחנה יהודה
יהודים התעמתו עם עובדים ערבים בשוק מחנה יהודה, הלילה
(צילום: חיים גולדיטש)
מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן התייחס גם הוא לאירועים האלימים תוך התעלמות מהאלימות מצד יהודים. לדבריו, "השנה, החל מה- 13 לחודש בו התחיל חודש הרמדאן, אנחנו רואים רמדאן שונה. קבוצה של קיצונים מבצעים פעילות אלימה, פעילות שאנחנו לא נתיר אותה, פעילות שאנחנו נלחם בה באופן סדור ומוקפד. האירועים האלימים החלו ביום חמישי לאחר פרסום סרטון ברכבת שבו יהודי מותקף. אני יכול לומר שבאירוע הזה מעבר לחשוד שתקף, שבוצע אחריו מצוד, נעצרו עוד חמישה נוספים".
"האירועים האלימים האלה הם של קבוצות קיצוניות, קבוצות קיצוניות שאין עניינם בתפילה בחודש הרמדאן", אמר. "עניינם אחר ומובילים לפעילות אלימה באופן משמעותי. אני רוצה לומר כאן, לאנשי הציבור, למנהיגים במגזר הערבי, חשוב לגלות אחריות, חשוב להוביל רמדאן שקט. אנחנו נמצה את הדין עם העצורים שכבר נעצרו אנחנו נמשיך בפעילות בשטח - פעילות חכמה, בפעילות מודיעין, ונמצה את הדין עם כל התוקפים".

תמצית אירועי הלילה:

• מאות ערבים התפרעו בשער שכם, פעילי להב"ה נבלמו בדרך להתעמת איתם • תקריות רבות של יידויי אבנים וירי זיקוקים בכמה מוקדים בעיר - מצד יהודים ומצד ערבים • נהג יהודי הוכה סמוך לשער הפרחים ורכבו הוצת לאחר שנמלט • קטטה המונית בין צעירים מלהב"ה לעובדי מסעדה ערבים בשוק מחנה יהודה • נהג יהודי שרכבו נרגם באבנים באזור שייח ג'ראח ירה באוויר • כ-20 שוטרים נפצעו בעימותים, אחד נפצע בפניו מאבן שהושלכה לעברו • יותר מ-50 מהמתפרעים נעצרו
ירושלים הפכה השבוע לשדה קרב של ממש בשתי זירות שונות, ועד כה נעצרו או עוכבו 129 בני אדם. הזירה הראשונה היא זירה פיזית, גיאוגרפית - שער שכם. שם, במקום שידע לא מעט פיגועים והפרות סדר, ההפרות החלו בתחילת חודש הרמדאן. הזירה השנייה היא הזירה הווירטואלית, שהפכה לפיזית - הטיקטוק. הסרטונים שאליהם נחשפנו בשבוע שעבר בצאת יום העצמאות, שבהם נראו ערבים תוקפים חרדים במעין "טרנד" חדש, עוררו זעם רב. לסרטון הראשון, שבו נראה צעיר ערבי סוטר לחרדי ברכבת הקלה, היו שני אפקטים: האחד, עידוד צעירים ערבים להצטרף לטרנד. השני - דרישת נקמה מצד צעירים יהודים.

לפי שעה, היום לא פרצו מהומות חריגות בירושלים - וגם לאחר סיום התפילה בהר הבית התפזרו המתפללים מבלי להתעמת עם כוחות הביטחון.

ירושלים מסכמת שבוע אלים

במהלך השבוע התפרסמו עוד ועוד סרטוני טיקטוק שבהם נראים צעירים ערבים מתנכלים ליהודים, ובימים שלישי ורביעי כבר החלו לצאת גם צעירים יהודים לרחובות – וחיפשו נקמה בעקבות הסרטונים המשפילים ברשתות. בשלישי קבוצת צעירים יהודים הסתובבה במרכז העיר וקראה קריאות גזעניות כמו "מוות לערבים", וכשזיהתה רכב של ערבים עצרה אותו והחלה להתנכל לו. כשאחד מיושבי הרב יצאה החוצה, אחד התוקפים ריסס לעברו גז מדמיע. שיאם של האירועים האלימים הגיע במהלך הלילה שבין חמישי לשישי - ויהודים וערבים התעמתו עם השוטרים ואלה עם אלה בכמה מוקדים בעיר.
במהלך המהומות הלילה הדפה המשטרה מאות מפגינים ערבים ויהודים בכמה מוקדים וחצצה ביניהם. במהלך הלילה הסוער נעצרו עשרות מתפרעים בחשד ליידוי אבנים, ירי זיקוקים, תקיפת שוטרים והתנהגות אלימה. כ-20 שוטרים נפצעו בעימותים והמשטרה השתמשה בגז מדמיע, מכת"זית וברימוני הלם.
7 צפייה בגלריה
היערכות המשטרה לקראת תפילות יום שישי בירושלים
היערכות המשטרה לקראת תפילות יום שישי בירושלים
שבוע אלים. כוחות מג"ב בכוננות בירושלים, היום
(צילום: יואב דודקביץ)
בין התקריות האלימות שתועדו בעיר במהלך הלילה נראו סרטונים שבהם ערבים תוקפים יהודים עוברי אורח בירושלים, קטטה בשוק מחנה יהודה בין פעילי ימין לעובדים ערבים, יהודים שהשליכו חפצים לעבר בית ערבי ועוד.
בקטטה בשוק מחנה יהודה, שפרצה סביב השעה 02:30 לפנות בוקר, פעילי ימין קיצוני החלו לצעוק "מוות לערבים" וחלק מהעובדים היו נצורים במסעדה במקום. המשטרה וכוח יס"מ דחקו את ההמון לכיוון השוק על מנת לחלץ את העובדים. עדי ראייה דיווחו כי לאחר שהעובדים הערבים במקום הותקפו הם יצאו והחזיקו סכינים.
הפרות הסדר בעיר נמשכו גם אחרי השעה 03:00, ובמהלכן הובערו פחים ויודו אבנים סמוך לצומת זקס. עשרות צעירים ניסו להמשיך להגיע לכיוון שכונת שייח ג'ראח אך נהדפו על ידי כוחות המשטרה. עו"ד נתי רום מארגון חוננו שנסע באזור סמוך לשעה 04:00 דיווח כי ירה באוויר מנשקו האישי שמוחזק ברישיון אחרי שהותקף על ידי עשרות מתפרעים ורכבו נרגם באבנים. שוטרים שהגיעו למקום לקחו את נשקו והחלו לתחקר אותו על המקרה. עשרות יידו אבנים לעבר כלי רכב ומבנים גם בצומת יהודאי בעיר. המשטרה הדפה את המתפרעים והושגה שליטה.
סביב השעה 05:00 כוחות משטרה ומג"ב פעלו ברחוב ואן פאסן במזרח העיר, שם החלו עשרות צעירים ליידות אבנים לעבר הכוחות. בעקבות כך החלו השוטרים בפיזור המתפרעים. כמו כן, זיקוקים נורו סמוך לתחנת הרכבת הקלה שבטי ישראל ושריפה פרצה במבנה סמוך.
עוד קודם לכן, בעימותים עם מפגינים בכיכר השבת גם כן נפצעו שוטרים, לאחר שמתפרעים זרקו לעברם אבנים, חפצים וביצים. במקביל, ברחוב החומה השלישית זרקו יהודים אבנים לעבר מכוניות של ערבים, ומפקד מרחב קדם, ניצב-משנה שימי מרציאנו, נפגע מאבן בכתפו. המשטרה מסרה לאחר חצות כי הוזעקה בעקבות דיווח של אזרח שמכוניתו נרגמה באבנים בשכונת א-טור. כוחות שהגיעו למקום הפרידו בין המעורבים תוך יידוי אבנים וזיקוקים מסיבי לעברם. איש לא נפגע באירוע זה שבו נעצרו שלושה חשודים.