3 צפייה בגלריה
פרופ׳ נחמן אש
פרופ׳ נחמן אש
פרופ' נחמן אש
(צילום: דפנה גזית )
נמצא המחליף של רוני גמזו: פרופ' נחמן אש, לשעבר קצין רפואה ראשי וראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, הוא פרויקטור הקורונה הבא שיחליף בתפקידו את פרופ' גמזו. כך הודיעו הבוקר (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. אש יתחיל ממחר חפיפה עם גמזו לתפקיד מנהל "מגן ישראל". גמזו יישאר בתפקידו עד 13 בנובמבר, ובחלק מהימים עד לסיום תפקידו יחזור באופן הדרגתי לניהול בית החולים איכילוב.
"תקופה זו מאתגרת במיוחד לאור הצורך בחזרה בטוחה ומדורגת לשגרת קורונה, תוך ביסוס השליטה שלנו בהפחתת התחלואה והתמקדות בעשרות תהליכים מורכבים ובמאות יישובים במדינת ישראל", אמר פרופ' גמזו. "אני שמח על בחירתו של פרופ' אש לפרויקטור הבא, ואמשיך לסייע גם לאחר סיום החפיפה, לייעץ ולהיות זמין לכל בקשה שלו, של שר הבריאות וממשלת ישראל למען עם ישראל".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר על אש, ששימש בעבר כסגנו - בעת שהשניים לבשו מדים: "אני מאוד שמח על הבחירה. פרופ' נחמן אש הוא איש מקצוע מהמעולים שיש ועסק רבות בתחום איכות הרפואה, בתחום המידע והניהול ברפואה ובריאות. הוא עסק בשנה האחרונה רבות גם בתחום הקורונה והחידושים במידע וטיפול הקורונה. הוא אף השתתף בוועדות רבות מטעם משרד הבריאות. פרופ' אש הוא איש ביצוע מעולה ובעל ניסיון רב. אני מקבל את בואו בברכה ואשמח לעבוד יחד איתו תחת שר הבריאות"
פרופ' אש נולד ב-1961 בפתח תקווה וסיים בשנת 1986 את לימודי הרפואה באוניברסיטת תל אביב במסגרת תוכנית העתודה. לאחר ששימש רופא בסיירת מטכ"ל התמחה ברפואה פנימית בבית החולים שיבא בתל השומר. הוא היה הרופא הראשון שטיפל בפצועי אסון צאלים ב' ב-1992, ובשנים 1995-1994 שירת כקצין הרפואה הראשי של אוגדת אזור יהודה ושומרון. לאחר מכן מילא שורת תפקידי רפואה נוספים בצבא, בהם ראש ענף הרפואה במיפקדת קצין רפואה ראשי, וגם סיים תואר שני בתכנית מיוחדת של מכון MIT ואוניברסיטת הארוורד.
ב-2005 מונה לסגן קצין רפואה ראשי תחת פרופ' חזי לוי - אז קצין רפואה ראשי וכיום מנכ"ל משרד הבריאות. ב-2007 הועלה לדרגת תת-אלוף ומונה לקצין רפואה ראשי, תפקיד שבו שימש עד 2011. ב-2014 הוא מונה למנהל חטיבת הבריאות בקופת החולים מכבי, ופרש מהתפקיד באוגוסט האחרון. כיום הוא חבר סגל בכיר במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל.
הוא נשוי לד"ר שפרה אש, מנהלת המחלקה להמטואונקולוגיה ילדים בבית החולים רמב"ם בחיפה. השניים הם הורים לארבעה ילדים ומתגוררים בראש העין.
3 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
נחמן אש בתקופתו כקצין רפואה ראשי
(צילום: דובר צה"ל)
"נחמן הוא איש מאוד ראוי", אומר גורם במערכת הבריאות. "הוא מילא שורה של תפקידים והוא אחד האנשים היותר חרוצים שאני מכיר. הוא איש מאוד אינטליגנטי ומתון, איש מקצוע מצוין, השאלה היא אם הוא יוכל לעמוד בכל הלחצים והרוע ובכל הפוליטיזציה. זו השאלה הגדולה, כי רוני שוחה בזה. גמזו הוא בעצם פוליטיקאי, נחמן הוא לא כזה. הוא איש מקצוע יוצא מן הכלל והוא יעבוד מאוד טוב עם המנכ"ל חזי לוי".
"מקצועית אין ספק שהוא יהיה מעולה, יש לו את כל היתרונות שבעולם, אבל העניין הנוסף הוא איך הוא יעבוד עם התקשורת", הוסיף אותו גורם. "הוא לא טיפוס מוחצן אלא יותר מופנם. את חזי הרגו בתקשורת מאוד מהר, כי הוא טוב מדי. קשה למצוא טיפוסים כמו זאב רוטשטיין, גבי ברבש, רוני גמזו או פרופ' איציק קרייס. במקרה הזה צריכים לעמוד גם על הרגליים האחוריות, לדפוק על השולחן ולא לוותר. אם רוצים לבחור אדם מצוין זה האיש. אם רוצים מישהו שיידע להתמודד עם הלכלוכים - זו בעיה".
רמזים לעמדותיו של אש בכל הנוגע לניהול משבר הקורונה ניתן למצוא בחשבון הטוויטר שלו. בספטמבר התייחס למדדי ראש הממשלה המופיעים בדו"חות אמ"ן וכתב: "המשך הפרסום היומי של העמידה ב'מדדי ראש הממשלה' על ידי מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מהווה עוד ביטוי לאבסורד בהתמודדות עם המגפה. את היעד העליון של מספר החולים הקשים עברנו מזמן ואוטוטו עוברים את היעד העליון של מספר החולים הקשים. לא כדאי להפסיק לפרסם את המדדים האלו?". בהמשך אותו חודש רמז אש לניהול כושל של משבר הקורונה וכתב: "חטא היוהרה כגורם לכישלון לאומי בטיפול במגפה. האם נכון גם לגבינו?".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
המליץ למנות את אש למחליפו. הפרויקטור היוצא רוני גמזו
(צילום: נדב אבס)
פרופ' אש ייכנס לנעליו של גמזו, שצפוי לשוב בחודש הבא לתפקידו כמנהל בית החולים איכילוב בתל אביב. גמזו עצמו המליץ על אש כמחליפו. לקראת המינוי שוחח אש השבוע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפני ההודעה על מינויו של אש נשקלו מינויים של כמה מועמדים אחרים, ובהם מנכ"לי משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן-טוב וגבי ברבש. כמו כן נשקלה האפשרות לבטל לחלוטין את התפקיד ולהעביר את סמכויותיו למנכ"ל משרד הבריאות.
ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגר יו"ר ההסתדרות הרפואית בירך על המינוי ואמר: "מהיכרותי עם נחמן איני מופתע מנכונותו להתגייס למשימה הלאומית. אני תקווה שהקול המקצועי השקול יישמע, ולא יפול קורבן למאבקים פוליטיים ולאינטרסים צרים. הצלחתו של פרופ' אש תהיה הצלחה של כולנו".
פרופ' יהודה אדלר, דיקאן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן, אמר כי "אין צורך בפרויקטור היות וממילא ממשלת ישראל מרוקנת אותו מכל תוכן ולא מאפשרת קבלת החלטות מקצועיות גרידא. הפרויקטורים האמיתיים שצריך למנות הם ראשי הרשויות. הם מכירים את האוכלוסייה שלהם טוב מכולם, יודעים לנהל את הערים שלהם בדרכים שמתאימות לצרכיהם בניגוד לניהול מלמעלה מנותק, כמו שאנו עדים לו עכשיו".