בג"ץ ביטל היום (שני) את צו ההריסה של בית המחבל נזמי מחמוד יונס אבו בכר בכפר יעבד שליד ג׳נין, שממנו זרק את הבלוק שהרג את לוחם גולני עמית בן יגאל ז"ל. "הורדתי את הדגל לחצי התורן, שיראו כל עם ישראל", הגיב אביו ברוך בן יגאל בסרטון שהעלה לפייסבוק. לאחר מכן אמר ל-ynet כי "זה לא הוגן להסתכל על הפלסטינים ולא עלי, מה עם הכאב שלי?". ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לדיון נוסף.
השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא התחשבו בכך שבבניין גרים רעייתו של אבו בכר ושמונת ילדיו, והורו לאטום רק את אחד החדרים, זה שבו התגורר. השופטת יעל וילנר כתבה בדעת מיעוט כי יש להרוס את הבית כדי להרתיע מפגעים נוספים.
8 צפייה בגלריה
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל ז"ל
8 צפייה בגלריה
הלוויתו של עמית בן יגאל ז"ל שנהרג מאבן שזרק מחבל על ראשו בכפר יעבד
הלוויתו של עמית בן יגאל ז"ל שנהרג מאבן שזרק מחבל על ראשו בכפר יעבד
הלוויתו של לוחם גולני
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
אביו של החייל עמית בן יגאל ז"ל בבית הדין הצבאי סאלם
אביו של החייל עמית בן יגאל ז"ל בבית הדין הצבאי סאלם
"החלטה שמשפילה את החיילים". ברוך בן יגאל
(צילום: עידו ארז)
בסרטון שפרסם, ברוך הוסיף בבכי: "דיברתי עם נפתלי בנט, שהיה שר הביטחון בזמן שעמית נפל. אמרתי לו שאני מרגיש מושפל. הורדתי את דגל ישראל לחצי התורן, הוא לא צריך למעלה ביום הזה. זה יום לא טוב למדינת ישראל. לחיילי צה"ל הלוחמים הטהורים שלנו. יש לנו צבא נהדר, מצוין, רמטכ"ל מצוין, מפקדים מצוינים ולוחמים מצוינים".
לאחר מכן אמר ל-ynet: "שופטי בג"ץ טעו, זו החלטה לא נכונה ולא צודקת. אני לא מחפש נקמה כי אני לא צריך נקמה, אלא הרתעה. ואין בהחלטה הזו הרתעה". ברוך, ששוחח עם ynet מבית הקברות שבו קבור בנו, הוסיף כי "סיפרתי לבני על ההחלטה חסרת הצדק הזו. זה לא הוגן להסתכל על הפלסטינים ולא עלי, מה עם הכאב שלי? זה לא כאב? הכאב הזה הוא כלום בעיניהם? הפכתי לבן אדם אומלל, הילד היחיד שלי נפל. זו החלטה שמשפילה את החיילים היום".
8 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"החלטה אומללה, נמשיך בהריסת בתי מחבלים". נתניהו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
המחבל מחמד יוניס אבו בכר
המחבל מחמד יוניס אבו בכר
הבית לא ייהרס, חדר אחד ייאטם. המחבל מחמד יוניס אבו בכר
(צילום: שרון צור )
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטת בג"ץ: "זאת החלטה אומללה של בג"ץ, שסירב לבקשתנו להרוס את את בית המחבל שרצח את חייל צה"ל עמית בן יגאל ז"ל, שהיה בן יחיד להוריו. אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה".
בהמשך פרסם גם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, התייחסות וכתב: "כמובן שנכבד כל פסיקה של בג"ץ, אך פסק הדין שביטל את צו הריסת ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל ז״ל מצער מאוד. הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור. לכן, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הביטחון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיגיש בקשה לדיון נוסף בפסק הדין".

"פגיעה בבני המשפחה"

העתירה הוגשה על-ידי המוקד להגנת הפרט, בשם אחד עשר בני המשפחה של אבו בכר. בעתירה, דרשו העותרים לבטל את צו ההריסה של הקומה השלישית בבניין המשפחה המורחבת, שבה מתגוררים כיום אשתו של נזמי אבו בכר ושמונת ילדיהם, שבעה מתוכם קטינים.
השופט מני מזוז טען כי הריסת בתים מעלה שורה של שאלות משפטיות מורכבות וקשות, וכי הריסת הבית תפגע במשפחתו של המחבל החפה מפשע. "אין ענייננו בעתירת המפגע עצמו באשר לפגיעה בו", אמר. "המפגע עומד לדין, ואם יורשע הוא צפוי למאסר ממושך. הסנקציה מושא העתירה פוגעת בעיקר בבני המשפחה, אשתו ושמונת ילדיו, ששבעה מהם קטינים, ומכאן הקושי".
השופטת יעל וילנר הייתה בדעת המיעוט שסברה שיש להרוס את הבית כדי להרתיע מפגעים נוספים. "גלי הטרור הפוקדים את מדינת ישראל בשנים האחרונות מחייבים הרתעה יעילה מפני ביצועם של פיגועים נוספים בעתיד", טענה. "על רקע זה, הפעלת הסמכות הנתונה למפקד הצבאי בתקנה 119 לשם הרתעה כאמור, היא משום הכרח בל יגונה, וזאת חרף הקושי הטמון כמובן בפגיעה ברכושם של בני משפחה אשר לא היו מעורבים במעשיו הנפשעים של בן משפחתם-המפגע".
8 צפייה בגלריה
מני מזוז
מני מזוז
התנגד להריסת הבית כולו. השופט מני מזוז
(צילום: אוהד צויגנברג)
8 צפייה בגלריה
הייתה בדעת מיעוט. השופטת יעל וילנר
הייתה בדעת מיעוט. השופטת יעל וילנר
הייתה בדעת מיעוט. השופטת יעל וילנר
(צילום: גיל נחושתן)
8 צפייה בגלריה
"סנקציה שאמורה להיות שמורה למצבי קיצון". השופט קרא
"סנקציה שאמורה להיות שמורה למצבי קיצון". השופט קרא
"סנקציה שאמורה להיות שמורה למצבי קיצון". השופט קרא
(צילום: אוהד צויגנברג)
השופט ג'ורג' קרא ביקר את מערכת הביטחון על שימוש תדיר בסנקציה של הריסת בתים וקרא לדיון מעמיק על המדיניות. "ריבוי וחזרתיות השימוש בתקנה על-ידי המפקד הצבאי, כל אימת שמתרחש פיגוע המסתיים בקיפוח חיי אדם, בטענה כי מדובר באמצעי הרתעתי ולא ענישתי - הינו בבחינת הרחבת השימוש בתקנה כעניין שבמדיניות. מסנקציה שאמורה להיות שמורה למצבי קיצון שצריכה להיות מופעלת במשורה, הפך השימוש בתקנה לשימוש תדיר, שלא לומר שגרתי".
לטענת השופט קרא, "המשך קיום מדיניות, זו תוך הישענות על הערכת גורמי הביטחון כי מדובר באמצעי הרתעתי והימנעות מדיון ענייני ומעמיק בסוגיות העקרוניות ששימוש בתקנה זו מעלה, מוקשית היא בעיניי. המשך השימוש בכלי זה הטומן בחובו פגיעה קשה בחפים מפשע מהווה ענישה קולקטיבית".
מנכ"לית המוקד להגנת הפרט, ג'סיקה מונטל, מסרה בתגובה: "אנו מברכים על פסק הדין, שהציל אמא ושמונה ילדים חפים מפשע מזריקה לרחוב. יחד עם זאת, היה מקום לפסוק שמדיניות הריסת הבתים היא ענישה קולקטיבית פסולה, מה גם שהאפקטיביות שלה כאמצעי הרתעה מוטלת בספק אפילו אליבא דהצבא. הגיע הזמן לשים סוף לפרקטיקה פסולה זו המנוגדת לחוק ולכללי המוסר והצדק הבסיסיים".
יו"ר ארגון "יד לבנים", אלי בן שם, טען מנגד שההחלטה "מעבירה מסר כפול לארגוני הטרור. כלי הריסת הבתים מוכיח את עצמו במאבק של ישראל מול הטרור. ארגון יד לבנים מחזק את ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון בני גנץ וחברי הכנסת שביקשו דיון נוסף".