הממשלה אישרה הבוקר (יום א') את תוכנית המענקים, שכוללת תשלום של לפחות 750 שקל לכל אזרח. כל השרים תמכו מלבד השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש הכהן והשר במשרד הביטחון מיכאל ביטון, שניהם מכחול לבן.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר בדיון כי חייבים תקציב באופן מיידי. "אם לא נצליח - שנת הלימודים לא תיפתח", טען. השר לשיתוף פעולה אזורי אקוניס אמר: "מטרת חוק המענקים היא לעודד צריכה במשק ולהגביר אותה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום לפני שבוע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
היקף התוכנית שהובאה לממשלה הוגדל ב-500 מיליון שקל נוספים מהתכנון המקורי, ל-6.5 מיליארד שקל, לאחר שהוחלט להכפיל את הקצבאות לאוכלוסיות החלשות המקבלות קצבאות מהביטוח הלאומי. כך, התוכנית צפויה להגדיל את כל תקציב שש תכניות הסיוע מאז פרוץ משבר הקורונה לקרוב ל-200 מיליארד שקל.
השרה אורית פרקש הכהן שנמנעה אמרה שהיא מתנגדת להוספת חצי מיליארד שקלים לתכנית. "צריך להפסיק לפעול טלאי על טלאי. אנחנו בתקציב המשכי, ממשיכים לחצות את הגבול של יעד הגירעון ללא תכנית סדורה. צריך להעביר תקציב מסודר עם תכנית שתבנה מנועי צמיחה למשק. אי אפשר לשפוך סכומי עתק בתכנית לא מדויקת, הציבור מצפה להתנהלות כלכלית נאותה".
שם השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון נמנע בהצבעה. לדבריו, "המענקים לא כללו פתרון אמיתי לכ-100 אלף חיילים משוחררים, ובמקום זאת מציעים להם לשרוף את הפיקדון על הקיום היומיומי שלהם שנועד ומשמש בפועל להשכלה, רכישת מקצוע ופתיחת עסק".
השר ביטון הציע לממשלה שתי חלופות לטיפול בנושא: תשלום דמי אבטלה לחיילים משוחררים או הכפלת סכום מענק הפיקדון.

מי יקבל את המענק?

בעקבות התיקונים שהוכנסו בתוכנית, שאותה יזם יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, הפרופ' אבי שמחון, יקבלו את המענקים אזרחים המשתכרים עד 640 אלף שקל בשנה, בהתאם לדו"חות שהוגשו לשנת 2019, לפי המפתח הזה:
כל אזרחית ואזרח מגיל 18 ומעלה (שמלאו להם 18 עד 30 ביוני השנה) יקבלו 750 שקל. הורים לילדים יקבלו עבור כל ילד עד הילד השלישי (כולל) תוספת של 500 שקל.
במקרה של הורים גרושים יקבל את הכסף עבור הילדים ההורה שמקבל עבורם את קצבת הילדים מהביטוח הלאומי וההורה השני יקבל רק על עצמו 750 שקל.
קצבה כפולה יקבלו מי שזכאים לגמלת סיעוד, גמלת נכה נזקק, גמלת הבטחת הכנסה, תשלום חודשי לפי חוק המזונות ותשלום לעולה חדש נזקק הניתן על ידי משרד הקליטה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו מציג את המענקים. התוכנית השתנתה מעט
(צילום: לע"מ )
מאחר שאין בידי הביטוח הלאומי פרטים על אזרחים מגיל 18 ומעלה שאינם מקבלים קצבאות ואינם מוכרים לביטוח הלאומי, יהיה על כל מי שלא יקבל את המענק לפנות בתוך שנה למוסד לביטוח לאומי ולדרוש את המענק. יצוין שהמענקים לא ייחשבו כהכנסה לצורך תשלום מס.
התוכנית תובא כבר היום גם לאישור ועדת השרים לחקיקה, וביום שני השבוע לאישור הכנסת, שם מצפים להעבירה עד ליום רביעי בשלוש קריאות.
עם זאת, עדיין עשויים להידרש תיקונים בתוכנית, בעיקר דרישת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לשלם את הקצבה עבור כל ילד במשפחה, עד גיל 18, גם מעבר לשלושת הילדים הראשונים.
ההערכות הן שתשלום המענקים יחל בשבוע הבא, לאחר אישור התוכנית בשלוש הקריאות בכנסת.