השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר היום (שני) בריאיון באולפן ynet כי קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להפגין מול משרד המשפטים הייתה לגיטימית - והאשים את היועמ"ש אביחי מנדלבליט ואת שר הביטחון והמשפטים בני גנץ בחסימת תוכנית המענקים של הליכוד. אוחנה גם התייחס לביטול מלוניות הקורונה, הודה שקיים חשש ממוטציות עמידות לחיסונים - אך טען שהמשטרה הגדילה את האכיפה על השבים מחו"ל. באשר לפשיעה הוא הבטיח: "בקרוב נראה שינוי בדרום".
2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
"יש גבול כמה כדורים נתניהו יכול לג'נגל". אוחנה
(צילום: הדר יואביאן)
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"הליכוד מנע העברת תקציב ומנסה להעביר שוחד בחירות עלוב". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
לדברי אוחנה, "היועמ"ש ובני גנץ קוראים לתוכנית הכלכלית שוחד בחירות ומונעים את העברתה. יש עסקים שלא יכולים לחכות. מי שעמד על זכות ההפגנה כל הזמן הם היועמ"ש ובני גנץ, וגם אנחנו עומדים על זה".
ממתי ראש הממשלה קורא להפגין מול הפרקליטות? "כמו שכל אחד יכול לצאת להפגין וכל אחד יכול לקרוא לצאת להפגין, גם ראש הממשלה יכול. הפגנה היא לגיטימית".
מכחול לבן נמסר בתגובה על כך: "אוחנה הוא עוד שליח שמחובר לדף המסרים של נתניהו ופחות למציאות. אחרי שבליכוד מנעו תקציב מדינה, כדי שנתניהו יכול לברוח ממשפט הם מנסים להעביר שוחד בחירות עלוב. נעשה מה שטוב למדינה, לא לקמפיין הליכוד".
בכחול לבן, נזכיר, תקפו את התוכנית הכלכלית שמבטיחה מענקים כספיים לציבור לקראת הבחירות - וגם היועמ"ש הזהיר מהבעייתיות בכך. מנגד, כלכלנים רבים תקפו את התוכנית שלטענתם לא נותנת מענה למשבר, וגם בנק ישראל יצאה נגד חלקים רבים בה.

"מרכז הכובד המשטרתי עובר לשבים מחו"ל"

אוחנה ייחס בריאיון את ההקלה המשמעותית בהגבלות שהחלה אתמול למבצע החיסונים, ואמר כי "שום פתיחה בשנה האחרונה לא נעדרה מחששות, וגם הפעם יש. אנחנו שמים אצבע על הדופק ורוצים לראות שמגמת הירידה בתמותה ממשיכה. בעזרת השם מגמת החיסונים תעלה, ומכאן נקרא גם לחברה הערבית - שבה הרבה מאוד לא מתחסנים - צאו להתחסן. המחקרים של קופות החולים מוכיחים שהחיסון הוא יעיל ובטוח, אז תצילו את עצמכם".

אוחנה אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לקח את החיסונים כ"פרויקט אישי", וכשנשאל מדוע נתניהו לא לקח גם את הכלכלה כפרויקט אישי בארבע שנים האחרונות השיב: "יש גבול לכמה כדורים הוא יכול לג'נגל. אבל כמו שהוא לקח את החיסונים כפרויקט הוא ייקח גם את הכלכלה ויצעיד אותנו שנים קדימה".
כשנשאל על החשש שביטול מלוניות הקורונה יביא להתפשטות מוטציות שיפגעו במבצע החיסונים אמר אוחנה: "אנחנו מודאגים מאפשרות של חדירת מוטציה שתהיה עמידה בפני חיסונים, אבל עד כה כל המוטציות לא עמידות לחיסונים. יש בחירות וצריך לאפשר לישראלים לחזור לכאן. המשטרה הולכת לאכוף באופן הרבה יותר משמעותי את ההנחיות ותתמקד בשבים מחו"ל. היא תקיים לפחות ביקור אחד ביום או ביומיים. זה היעד המשטרתי, לשם הם חותרים".
לדברי אוחנה, "המשטרה היא לא משאב בלתי מוגבל. היא תמשיך לאכוף את הנחיות הקורונה, אבל הבידוד של השבים מחו"ל הרבה יותר חשוב מהדברים האחרים - ולכן מרכז הכובד עובר לשם".
ראש הממשלה ביקר אתמול בדרום. אתם מבליגים על מה שקורה בנגב? "חס וחלילה. בשבוע האחרון ביליתי שלושה ימים מלאים בתחנת עיירות, באר שבע ועוד. המשטרה ומפקד המחוז פרץ עמר שנכנס לתפקידו לפני כמה שבועות פועלים בצורה אינטנסיבית כדי לחזק את הביטחון האישי. לא תמיד מפרסמים על המקרים שבהם המשטרה הצליחה להביא את העבריינים מאחורי סורג ובריח ולהביא נגדם ראיות. ברביעי שעבר עמדתי מול שולחן ענק עמוס כלי נשק שהמשטרה תפסה".

אנשים חיים במשך שנים תחת פרוטקשיין. "שמתי את התופעה הזו על השולחן מיד עם כניסתי לתפקיד. זה יעד מרכזי בכל הארץ, ובצפון כבר רואים את השינוי. גם בדרום נראה שינוי, מפקד המחוז נכנס לתפקיד רק לפני כמה שבועות".
היה מפקד לפניו. "אחד היעדים המרכזיים שלו זה הנושאים הללו. אני שר לביטחון פנים רק תשעה חודשים, בתור ילד מבאר שבע התנפלתי על התופעה הזו מיד. יש מפכ"ל חדש ומפקד מחוז חדש, הקמנו אגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית שיהיה אחראי על מעשי הרצח שם. אנחנו הולכים לתקופה של צמצום מאוד משמעותי, לא מיגור כי אי אפשר להגיע לאפס - אבל צמצום הפשיעה בחברה הערבית".
הרבה מהפשיעה בדרום מגיעה מהאוכלוסייה הבדואית. מה עבד שם שלא עבד בדרום? "בשבועות האחרונים פועלים כוחות משמעותיים בצפון. מדי ערב יש מעצרים ותפיסות נשק. נפעיל כוח במסה כזו גם בדרום. בבאר שבע כבר יש מפקדה משימתית שאחראית לאבטח את הצירים ממקרי הבריונות שאנחנו רואים שוב ושוב".
כשנשאל על הירי לעבר מנכ"ל עיריית קלנסווה השיב: "אסור לרצוח ועדיין אנשים רוצחים, אבל לא נצליח להגיע לאפס מקרי פשיעה. אני אחראי לזה ואני נושא בתפקיד, נטפל בפשיעה בחברה הערבית. מדובר על אחוז קטן מהאוכלוסייה שאחראי ל-60% מהפשיעה החמורה בישראל במעשי רצח, אלימות, נשק ועבירות אמל"ח. 60% זה המון, נתח אדיר, ואנחנו הולכים לצמצם את זה".