2 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד. ארכיון
בני גנץ ויאיר לפיד. ארכיון
בני גנץ ויאיר לפיד. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר כחול לבן בני גנץ נפגש הערב (יום א') עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אחרי נתק ארוך ביניהם, שנמשך מאז פירוק כחול לבן. נמסר כי השניים דנו בדרכים להקמת ממשלה ובהחלפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתפקידו. "השיח בין הצדדים צפוי להימשך", נמסר מטעמם של גנץ ולפיד.
במקביל, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער שוחחו הערב פעם נוספת, בהמשך לפגישתם ביום חמישי בערב. מטעמם של השניים נמסר כי השיחה נועדה לעדכון ותיאום עמדות לקראת המהלכים להקמת ממשלה חדשה.
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה לכך כי הוא "מקווה מאוד ששיחות התיאום המתוקשרות בין בנט לסער עוסקות בגיבוש דרישות מהותיות שהשניים יציבו במשותף כתנאי לכניסה לממשלת ימין של המחנה הלאומי (רפורמות במשפט, התיישבות, כלכלה, וכו'), ולא חלילה בהקמת ממשלת שמאל מסוכנת שתישען על תומכי הטרור הערבים".
2 צפייה בגלריה
גדעון סער נפתלי בנט
גדעון סער נפתלי בנט
מתאמים עמדות. סער ובנט
(צילום: קובי קואנקס)

מוקדם יותר היום אישר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי הוא ומפלגתו ימליצו להטיל את הרכבת הממשלה על לפיד. "כפי שהודענו, אנו נמליץ על יו"ר המפלגה מגוש השינוי שתקבל את מספר המנדטים הגבוה ביותר כמועמד להרכבת הממשלה", אמר ליברמן. "כל מי שינסה להכשיל את המהלך ויעמיד את האגו שלו מעל האינטרס הלאומי יישא באחריות לבחירות חמישיות".
יו"ר ישראל ביתנו הבטיח שמפלגתו תגיש עם השבעת הכנסת ה-24 שתי הצעות חוק - האחת שתגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות, והשנייה שתחייב התפטרות ראש ממשלה עקב הגשת כתב אישום. הוא גם הזכיר שהצעה כזו עברה ב-2008 בתמיכת הליכוד, כולל נתניהו. "יציאה מהפלונטר הפוליטי מחייבת את כל המפלגות למצוא פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה", הוסיף.
לפני כן נפגש לפיד עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס. השניים שוחחו בפעם הראשונה מעט לפני פרסום תוצאות האמת, כשהתברר שעבאס עובר את אחוז החסימה.
גורם פוליטי ששוחח עם ynet אמר כי רע"ם הציגה ללפיד את דרישותיה בתמורה לתמיכה בו, בהן חופש הצבעה בענייני להט"ב, הכרה בכפרים לא מוכרים בנגב, והקפאה של חוק קמיניץ וחוק הלאום לצד תוכנית מעשית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. "עד כה לא הייתה התקדמות במגעים עם הליכוד, ולעבאס יהיה קשה מאוד להגיע להסכמים עם נתניהו בגלל מפלגות שמתנגדות לממשלה עם רע"מ", אמר הגורם.
ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה הערב בתגובה להתפתחויות: "הבטחנו ונמליץ על לפיד. מחזקת אותו במאמץ לקבל את המנדט אחרי שישיג רוב של ממליצים. כן, יהודים וערבים. גמרנו להיבהל מפסילה על בסיס גזע ומעדיפים להקים קואליציה שתבטא שותפות ושוויון מאשר חסינות למושחת".
בגוש שמבקש להחליף את נתניהו ומונה רוב של 61 מנדטים עדיין מנסים למצוא את ההרכב הפוליטי שיאפשר הקמת ממשלה בלעדיו. זה הסיבוב השלישי שבו לגוש הנגדי יש רוב אולם הוא לא מצליח לממש אותו לכדי ממשלה שתביא לחילופי שלטון.