2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו גדעון סער
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו גדעון סער
לוחץ על סמוטריץ', וגם על סער. נתניהו
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס )
16 ימים נותרו למנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והדרך להקמת ממשלה בראשותו עדיין רחוקה. שני הנתיבים שבהם פועל נתניהו במקביל חסומים גם בשלב זה, ובליכוד מחפשים פתרונות יצירתיים על מנת לפרוץ את הפלונטר - או לכל הפחות למנוע הקמת ממשלה על ידי הגוש הנגדי.
בימים האחרונים פועלים בליכוד מתחת לרדאר כדי להפעיל לחץ על יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', על מנת שזה יאפשר הקמת ממשלה שנתמכת על רע"מ של מנסור עבאס. אלא שהלחץ המופעל עליו נמצא עדיין בעצימות נמוכה.

סיבה אחת לכך היא שלנתניהו נותר עדיין פרק זמן ארוך יחסית - שבועיים וחצי - עד שהמנדט שלו יפקע. הסיבה השנייה היא שבליכוד לוקחים בחשבון שייתכן שהמבוי הסתום יוביל למערכת בחירות חמישית, ולכן בליכוד לא רוצים שתדבק בהם שותפות עם רע"מ, שעלולה לגרום להם נזק רב.
אמש (שבת) ולאחר שבימים האחרונים חידד את עמדתו שוב ושוב, פרסם סמוטריץ' פוסט בפייסבוק וכתב: "בפעם הקודמת, כשהיו כאן מי שהלכו שולל אחרי מתק שפתיים דו-פרצופי (זוכרים איך ערפאת דיבר שלום באנגלית ומלחמה בערבית?) זה התפוצץ לנו בפנים. לא נאפשר לחזור על הטעות המסוכנת הזו שוב. לא מקימים ממשלה שנשענת על תומכי טרור אנטי-ציוניים".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ יאיר לפיד
בני גנץ יאיר לפיד
גנץ ולפיד. נפגשו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתיב שני של הפעלת לחץ - ואף כבד יותר - הוא על יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער. לחצים אלו מופעלים בין היתר באמצעות פעילים מרכזיים וראשי ערים, ואתמול גם ראש הממשלה נתניהו קרא לסער בקולו לחזור לליכוד. "הליכוד זה הבית שלך. גדלת בבית הזה. אתה תתקבל כאן בזרועות פתוחות", אמר נתניהו. בגזרת סער עדיין שומרים על שתיקה, אבל ההערכה היא שהוא לא יסכים להצטרף לנתניהו.
בצד השני, נמשכים המגעים בניסיון להראות כי ניתן להקים ממשלה ללא נתניהו. אמש נפגשו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר כחול לבן בני גנץ - עד מרץ אשתקד שותפים לאותה רשימה ובשנה האחרונה יריבים מרים - כדי להדק את השורות.
בגוש הנגדי מנסים לעשות הכול על מנת לקבל את המנדט מהנשיא בתום ימי המנדט של נתניהו. זאת, משום שההערכה היא שאם המנדט יעבור ישירות לכנסת, יהיה קשה לגייס חתימות הכוללות את חברי רע"מ או המשותפת, והסיכוי להשביע ממשלה בהימנעותם הוא גבוה יותר.
פורסם לראשונה: 23:02, 17.04.21