המגעים הפוליטיים בין המפלגות שיקבעו את אופיה של הממשלה הבאה רק מתניעים, אך התגובות לנאומו המפייס של יו"ר רע"מ מנסור עבאס הערב (חמישי) שקרא ליצור חיים משותפים בין שני העמים מבוששות להגיע.
"נשים בצד את הפוליטיקה, הבחירות והרכבת הממשלה", כתב סגן שר הבריאות יואב קיש מהליכוד. "שמחתי לשמוע את נאומו של מנסור עבאס. פעמים רבות אמרתי בכנסת שהרשימה המשותפת לא מייצגת את אזרחי ישראל הערבים שרוצים לחיות בשלום ובשיוויון זכויות במדינת ישראל. מדינה יהודית דמוקרטית. היום נוכחנו לראות שלקול הזה יש נציגות בכנסת".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש. שמח לשמוע את עבאס
(צילום: אבי מועלם )
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר. הישענות על עבאס תהיה הסוף
(צילום: הדר יואביאן)
יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', לא כתב דבר - אך שיתף ציוץ של עיתונאי חרדי בטוויטר, שכתב "סנוקרת ימנית עצמית! ההכשר שמעניקים הימין והחרדים לרע"מ הוא התאבדות עצמית מפוארת שתוריד את הימין מהשלטון לעשרות השנים הבאות. רשת הביטחון הזו לשמאל תשכיח גם מיורשיו של גפני כיצד מרגיש כס יו״ר ועדת הכספים".
חבר מפלגתו, איתמר בן גביר, תקף את עבאס וטען שהישענות על עבאס תהיה הסוף של הימין. "נאום מנסור עבאס מנסה להציג את מי ששייך לתנועה האיסלאמית, תומך בחמאס ומקדש רוצחי תינוקות כדובי חמוד", טען בן גביר. "קואליציה שתישען על עבאס תהיה הסוף של הימין, ואין לנו מנדט לפעול כך. אני קורא לכל שותפינו בימין להקים יחד ממשלת ימין מבלי להתבסס על התנועה האיסלאמית תומכת החמאס".
לעומתו, מנהיג הציבור החרדי, הרב חיים קנייבסקי, נתן מצדו "אור ירוק" לשיתוף פעולה עם רע"מ. קנייבסקי קבע כי יש להעדיף קואליציית מיעוט ימנית שנשענת על הימנעות התנועה האיסלאמית על פני ממשלה בראשות יאיר לפיד, וכי על יהדות התורה לתמוך בקואליציה כזו ולהצטרף אליה.
בפלג החסידי של יהדות התורה, שנציגיו הם ליצמן, פרוש ואייכלר, מסרבים בינתיים להתייחס לאפשרות של הישענות על עבאס או להביאה להכרעת האדמו"רים בטענה שכרגע מדובר בסוגיה היפותטית.
בימים האחרונים, עוד לפני הנאום של מנסור עבאס, נשאל הרב בעניין, בין היתר מצד גורמים חרדים שביקשו ממנו לשלול כל שיתוף פעולה עם המפלגה הערבית. הוא הבהיר כי עלייתו של לפיד לשלטון מסוכנת יותר מהיענות לדרישותיו של עבאס הן ליחסי הדת והמדינה והן לאינטרס החרדי, ולפי ההערכות זו תהיה הדרכתו ליו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, לקראת המו"מ הקואליציוני.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי. קוראת לעבאס להצטרף
(צילום: אביגיל עוזי)
בצד השני הייתה זו מרב מיכאלי שהגיבה ראשונה מבין ראשי המפלגות. "היינו צריכות קורונה וקריסה פוליטית כדי שאחרי 28 שנות הסתה של נתניהו והימין, יהיה ברור שהחברה הערבית היא חלק מהחברה הישראלית. הראשון שהלך לקראת אזרחי ישראל הערבים היה יצחק רבין. אנחנו נחזור למימוש החזון האזרחי והחברתי הזה. אני קוראת למנסור עבאס לבוא איתנו כדי שביחד נשנה את המציאות". חברת הכנסת לשעבר מירב בן ארי שתיכנס הפעם עם יש עתיד כתבה: "רגע היסטורי. פשוט נאום מצוין".
קצת יותר משבוע אחרי שמפלגתו שזכתה בארבעה מנדטים והפכה ללשון המאזניים בבחירות, עבאס פנה לציבור היהודי וטען כי "מדינת ישראל משנה את פניה, עלינו ליצור הזדמנות לחיים משותפים". עבאס לא אמר על מי ימליץ לראשות הממשלה, טען כי "אני לא חלק משום גוש - לא בימין ולא בשמאל", דיבר על הבעיות של הציבור הערבי בישראל - ולא הזכיר את הפלסטינים.
4 צפייה בגלריה
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
עלולים להשאיר לדור הבא מציאות מסוכנת. עבאס
(צילום: עידו ארז)
"אני, מנסור עבאס, ערבי גאה, אזרח מדינת ישראל שעומד בראש התנועה הפוליטית הגדולה בחברה הערבית", פתח יו"ר רע"מ. "אני דוגל באומץ רב בשלום ובביטחון הדדי. אני מושיט יד בשמי ובשם חבריי בציבור הערבי שבחר בנו, כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים בארץ הקדושה והמבורכת לבני שלושת הדתות ושני העמים".
"המציאות משתנה, ואנחנו מסרבים להכיר בכך. מדינת ישראל משנה את פניה אך מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו לא חייבים להסכים על הכול, בוודאי שנהיה חלוקים על לא מעט נושאים, אך אנחנו חייבים לעצמנו ולילדינו את הזכות וההזדמנות להכיר איש את רעהו. אם לא נשכיל להוריד את הבורות ולמוטט את הגזענות, נשאיר לדור הבא מציאות מורכבת, מסוכנת, ומעל הכול - בלתי אפשרית", אמר עבאס.