קצת יותר משבוע אחרי שמפלגתו שזכתה בארבעה מנדטים והפכה ללשון המאזניים בבחירות, יו"ר רע"מ מנסור עבאס פנה הערב (חמישי) בנאום בנצרת לציבור היהודי וטען כי "מדינת ישראל משנה את פניה, עלינו ליצור הזדמנות לחיים משותפים". עבאס לא אמר על מי ימליץ לראשות הממשלה, טען כי "אני לא חלק משום גוש - לא בימין ולא בשמאל", דיבר על הבעיות של הציבור הערבי בישראל - ולא הזכיר את הפלסטינים. ynet העביר את הנאום בשידור חי.
3 צפייה בגלריה
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
"המכנה המשותף גדול ממה שמפריד". מנסור עבאס
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
"קרב ההמלצות מבחינתנו הוא אחר, לא פסלנו איש". חגיגות במטה רע"מ בליל הבחירות
"קרב ההמלצות מבחינתנו הוא אחר, לא פסלנו איש". חגיגות במטה רע"מ בליל הבחירות
"קרב ההמלצות מבחינתנו הוא אחר, לא פסלנו איש". חגיגות במטה רע"מ בליל הבחירות
"אני, מנסור עבאס, ערבי מוסלמי גאה, אזרח מדינת ישראל שעומד בראש התנועה הפוליטית הגדולה בחברה הערבית", פתח יו"ר רע"מ. "אני דוגל באומץ רב בשלום ובביטחון הדדי. אני מושיט יד בשמי ובשם חבריי בציבור הערבי שבחר בנו, כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים בארץ הקדושה והמבורכת לבני שלושת הדתות ושני העמים".
"אזרחי ישראל, אני עומד מולכם באווירת חג הפסח, הפסחא וערב חודש הרמדאן - ונושא תפילה של תקווה וחתירה בלתי מתפשרת לחיים משותפים על בסיס כבוד הדדי ושוויון אמיתי", אמר. "המכנה המשותף שלנו גדול יותר ממה שמפריד".
לאחר מכן גינה עבאס אלימות: "כיו"ר הרשימה הערבית המאוחדת, רע"מ, שחרטה על דגלה כל אדם באשר הוא ולקדש את החיים ולתעב את האלימות נגד כל אדם בשל השתייכותו הפוליטית או הלאומית או הדתית, אני עומד כאן ומבקש לומר שהגיעה העת והזמן להקשבה לאחר".
לדבריו, "המציאות משתנה, ואנחנו מסרבים להכיר בכך. מדינת ישראל משנה את פניה אך מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו לא חייבים להסכים על הכול, בוודאי שנהיה חלוקים על לא מעט נושאים, אך אנחנו חייבים לעצמנו ולילדינו את הזכות וההזדמנות להכיר איש את רעהו. אם לא נשכיל להוריד את הבורות ולמוטט את הגזענות, נשאיר לדור הבא מציאות מורכבת, מסוכנת, ומעל הכול - בלתי אפשרית".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נתניהו לא השתנה ולא ישתנה". גנץ
(צילום: מוטי קמחי )
לאחר מכן התייחס עבאס למצב הפוליטי: "בניגוד לכל הפוליטיקאים שעסקו במסע פסילות, לא פסלתי איש. הגישה שלי היא 'מה כן', ופחות 'מה לא'. התפיסה שלי היא שבאתי לייצג ציבור שמונה 20% מהאזרחים הישראלים, שסובל מבעיות קשות".
"תיארו אותי בדרכים רבות, וימשיכו גם אחרי נאומי זה", אמר. "לשון המאזניים, ממליך המלכים ועוד תיאורים אחרים. אינני מסתנוור או מחפש אישור לכל תיאור כזה או אחר. אינני רוצה להיות חלק משום גוש בימין או בשמאל. אני כאן בגוש אחר, הגוש שבחר בי לשרת את בני עמי ונתן לי מנדט להפוך את דרישות הציבור הערבי, ששנים נשארו בגדר דרישות, לתוכנית עבודה ממשית".
"קרב ההמלצות מבחינת רע"מ הוא אחר", הדגיש. "אני ממליץ לכולנו לשנות את המציאות. אנחנו כאן כדי להביט קדימה, ואנחנו מצפים שאחרים משמאל ומימין יאמצו את הגישה שלנו. חדשנות היא במידה רבה יצירת שינוי באקלים קיים. אנחנו חיים באותו אקלים, וזה הזמן לשינוי".
עבאס תיאר בנאומו את בעיות החברה הערבית, בהן התשתיות הרעועות, הפשיעה והעוני - ותיאר גם את הבעיות שמשותפות עם הציבור היהודי, כמו מחסור במיטות בבתי החולים. הוא לא הזכיר את הסוגיה הפלסטינית כלל.

גנץ לעבאס: "אל תפקיר את בוחריך"

פחות משעה לפני הנאום, פרסם שר הביטחון בני גנץ הודעה לציבור הערבי בישראל, ואמר כי מצבם נפגע בשנים האחרונות רק בגלל נתניהו. "חוק הלאום שהוא קידם, ביטול ודחיית היישום של ההחלטות על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, עצימת העין מהיעדר הטיפול בפשיעה בחברה הערבית - זה לא השתנה, וזה לא ישתנה", כתב גנץ בערבית ובעברית. "עכשיו, כשהוא צריך אתכם, הוא יספר סיפורים ויבטיח הכל- הוא משקר".
גנץ פנה גם למנסור עבאס וכתב: "אתה מייצג 160 אלף אזרחים שביקשו עתיד טוב יותר. אל תפקיר אותם למזימת אפריל של ביבי. זה יהיה סופך הפוליטי, וטרגדיה פוליטית לכל אזרחי ישראל".

גם חברת הכנסת המיועדת אורית סטרוק מרשימת הציונות הדתית התייחסה לנאומו של עבאס לפני שהתרחש, וצייצה בטוויטר: "בהמתנה לנאום לאומה... עצם העובדה שמדינת ישראל עוצרת את נשימתה לשמוע מה יגיד מנסור עבאס היא בלתי נסבלת וגם בלתי נסלחת". מוקדם יותר היום, בריאיון לאולפן ynet תקף הרב חיים דרוקמן, מבכירי הציונות הדתית, את האפשרות להסתמך על יו"ר רע"מ ואמר כי "לא ידעתי שמנסור עבאס הוא ימין. הוא ערבי שלא מכיר בקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".
בכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית אמרו כי עדיין לא ברור על מי ימליץ עבאס לנשיא להרכבת הממשלה. לדבריהם, יש מחלוקת בנושא בתוך התנועה, כשחלק מבכיריה מעדיפים שעבאס לא ימליץ על אף אחד מהמועמדים. בל"ד, אגב, כבר עשתה את הצעד הזה והודיעה אתמול, כי לא תמליץ על איש. בהודעה מטעם הלשכה הפוליטית שלה נמסר כי "אין כיום אף מועמד רציני שמוכן להתחייב לביטול המדיניות של דחיקת החברה הערבית לשוליים". בל"ד קראה גם לשאר המפלגות הערביות לנהוג בדרכה ולהימנע מהמלצה, משום שבכל מקרה לדבריה "מדובר במועמדים המתכחשים לזכויות העם הפלסטיני".
פורסם לראשונה: 19:57, 01.04.21