אמברגו הנשק הבינלאומי שמועצת הביטחון של האו"ם הטילה על איראן בשנת 2007 הגיע היום (א') – לפחות על הנייר – לסיומו, כשברקע דרישתו של ממשל טראמפ להמשיך לאכוף אותו. האמברגו אמור להסתיים משום שבמסגרת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות ב-2015 נקבע שתוקפו יפוג ב-18 באוקטובר 2020. ארה"ב, שפרשה מההסכם לפני שנתיים, דורשת משאר החברות הקבועות במועצת הביטחון למנוע את הסרת האמברגו, אך הן מסרבות. האירופיות שבהן חוששות שצעד כזה יגרום לאיראן לשבור את הכלים, ויביא לקריסה סופית של הסכם הגרעין.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני זריף. "ניצחון לביטחון באזור"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
איראן חשפה שני טילים חדשים
איראן חשפה שני טילים חדשים
טיל חדש מתוצרתה שאיראן חשפה השנה
(צילום: רויטרס)
במסגרת האמברגו שהוטל ב-2007 נאסר על איראן לייבא כלי נשק מתקדמים שונים כגון טנקים ומטוסי קרב. כעת כשהאמברגו הזה מגיע לסיומו, היא תהיה רשאית לקנות שלל כלים צבאיים כדי לשדרג את מאגריה, שחלקם נמצאים בשימוש עוד מלפני המהפכה האיסלאמית של 1979. היא גם תוכל למכור לחו"ל כלי נשק שונים מתוצרתה, ולקצור בכך את פירותיה של תעשיית הנשק הגדולה שפיתחה בעשור האחרון אל מול הסנקציות והחרם הבינלאומיים.
עם זאת, בשל ההתנגדות האמריקנית להסרת האמברגו ובשל הסנקציות העצמאיות שהטילה וושינגטון על טהרן בשנתיים האחרונות, מדינות רבות צפויות להימנע מעסקאות נשק עם איראן גם כעת, כדי שלא לספוג בעצמן עונשים מארה"ב. רוסיה, יריבתה הגדולה של וושינגטון, עשויה לעומת זאת לנקוט צעדים מתריסים. סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקני העריכה ב-2019 שאם תוקפו של האמברגו יפוג, איראן תנסה לרכוש ממוסקבה מטוסי Su-30 וטנקי T-90, וכי היא עשויה לנסות לרכוש ממנה גם מערכות טילי נ"מ מסוג S-400. גם סין עשויה למכור נשק לאיראנים.
4 צפייה בגלריה
מועצת הבטחון של האו"ם
מועצת הבטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. ארה"ב נגד כולן
(צילום: EPA)
עם פקיעת האמברגו הלילה פרסם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ציוץ חגיגי בטוויטר: "הנורמליזציה שיוצאת לדרך היום בכל הנוגע לשיתוף הפעולה בין איראן לעולם בתחומי ההגנה היא ניצחון למולטילטריזם, לשלום ולביטחון באזור שלנו", כתב. משרד החוץ בטהרן ניצל את ההזדמנות להתפאר בתוצרת האיראנית העצמית של כלי נשק ולטעון שפניה של המדינה לשלום: "תורת ההגנה האיראנית מבוססת על הסתמכות חזקה על עמה ועל יכולות הייצור שלה עצמה", נמסר בהודעה. "כלי נשק בלתי קונבנציונליים, נשק להשמדה המונית ומסע קניות של נשק קונבנציונלי הם דבר שאין לו מקום בדוקטרינת הביטחון האיראנית".

עימות במועצת הביטחון

מאז שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע במאי 2018 כי וושינגטון פורשת מהסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, בטענה שזהו הסכם גרוע שאִפשר לאיראנים להמשיך בפעולות הטרור וערעור היציבות שלהם ברחבי העולם, החזירה וושינגטון את הסנקציות הכבדות שלה על טהרן, והיא מנסה לאלץ גם מדינות וחברות אחרות בעולם לקיים את הסנקציות הללו.
באוגוסט השנה, אחרי שמועצת הביטחון של האו"ם דחתה את דרישתה של ארה"ב להאריך את אמברגו הנשק על איראן אף שבהסכם הגרעין נקבע שהוא יוסר, הפעיל ממשל טראמפ הליך מנהלי שלכאורה עשוי לחייב בסופו של דבר את האו"ם להחזיר את כל הסנקציות הבינלאומיות שנאכפו נגד טהרן לפני חתימת ההסכם. שאר החברות במועצת הביטחון טוענות כי לארה"ב, כמי שפרשה מההסכם, לא שמורה עוד הזכות להפעיל את ההליך הזה, והעימות בין הצדדים מאיים לכרסם במעמדה ובאמינותה של מועצת הביטחון כגוף המסוגל לנהל את העולם על בסיס הסכמות ופשרות בין חברותיו.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
הנשיא טראמפ. פרש מההסכם והחזיר את הסנקציות
(צילום: AP)
כשמזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו נשאל לאחרונה אם ארה"ב תטיל סנקציות על רוסיה וסין אם אלה יסרבו להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות על איראן, הוא השיב: "בהחלט. כבר עשינו את זה, כשראינו מדינה כלשהי מפירה את הסנקציות האמריקניות הנוכחיות, מיצינו את הדין עם כל מדינה שעשתה את זה. נעשה אותו הדבר בכל הקשור לסנקציות של מועצת הביטחון".
בצל הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה ואמברגו הנשק שאסר על מדינות העולם למכור לה כלי נשק שונים פיתחה איראן במרוצת השנים תעשיית נשק מקומית גדולה. עם זאת, פרשנים במערב טוענים כי לעתים קרובות איראן מציגה באופן מוגזם את היכולות הצבאיות שלה. כך או כך, תוכנית הטילים הבליסטיים ארוכי הטווח שלה מעוררת דאגה בעולם, והייתה אחת הסיבות לכך שוושינגטון בחרה לפרוש מהסכם הגרעין.