1 צפייה בגלריה
תיעוד: רגע פגיעת הרקטה באשדוד
תיעוד: רגע פגיעת הרקטה באשדוד
רגע פגיעת הרקטה באשדוד, השבוע
(צילום: עיריית אשדוד)
תושבי הדרום וראשי המועצות והערים באזור מתלוננים – מה מתלוננים? זועקים – שלראש הממשלה בנימין נתניהו אין מדיניות ברורה לגבי עזה. אלא שההיפך הוא הנכון. נתניהו קבע מדיניות ברורה בהתמודדות עם הרצועה. היא אמנם לא מקובלת על התושבים וההנהגה המקומית, בטח שלא מיטיבה איתם, אבל היא קיימת.

הנה כמה קווים לדמותה של המדיניות כיום: נתניהו מאמין בהסדרה מול חמאס. לשם כך הוא הטיל את המשימה על איש סודו, ראש המל"ל מאיר בן שבת, שנפגש עם מתווכים ועובד סביב השעון כדי שההסדרה לא תקרוס.
נתניהו קבע שישראל לא רוצה מלחמה בעזה ומקפיד על כך ש"שקט יענה בשקט". הוא מיישם מדיניות הכלה ובתוכה הגישה הבלתי מתקבלת על הדעת שלפיה טפטופי רקטות וסבבי הסלמה קצרים אחת לכמה חודשים הם בגדר הסביר, פה ושם עם תגובות מתונות יותר או פחות של צה"ל.
מדיניות? כן, מדיניות שמוכחת בשטח. אמנם רעה לאזרחים, אבל טובה בעיניו.
נקבע גם שתושבי הדרום יידרשו לעמוד במלחמת ההתשה הזאת, ומוטב נפגעי חרדה מאשר נפגעים בגוף בעת מלחמה אלימה ממש. הוא גם קבע שחמאס, ארגון טרור, הוא הריבון בעזה ואיתו אנחנו מדברים ולמנהיגיו חסינות מפני חיסולים.
הג'יהאד האיסלאמי, הוא קבע, הוא ארגון טרור שמפריע לישראל וחמאס לבנות איזשהו אמון הדדי בדרך להסדרה מלאה, ולכן הארגון על הכוונת של צה"ל כל הזמן. בנוסף קבע ראש ממשלתנו שישראל תסייע לקידום פרויקטים לשיקום הרצועה במיליארדי שקלים אבל לא תדווח על כך לציבור. בטח שלא באופן רשמי מפיו או מפי שר הביטחון.
מדיניות? ועוד איך מדיניות. רק מה, עקומה מיסודה. בשורה התחתונה, לשכת ראש הממשלה והמל"ל מובילות מדיניות שבמרכזה יש לעשות כל מאמץ אפשרי לא להידרדר למלחמה/מבצע צבאי – יהיה המחיר אשר יהיה. בבסיס המדיניות הזאת עומדת הידיעה המתסכלת שמלחמה מול עזה תחזיר אותנו לאותה נקודת מוצא שלאף אחד אין אומץ לשנות.

"הגישה של נתניהו כלפי עזה היא הגישה הכי שמאלית ורופסת שיש", אמר לי השבוע ליכודניק ותיק משדרות אחרי עוד לילה של מטחי רקטות על העיר. "אז איך זה שהוא נתפס בעיני הציבור כאיש ימין שלא חושש מטרור? לא ברור לי".
המדיניות של נתניהו ברורה ועקבית, אבל הוא מפספס משהו חשוב: המדיניות שלו לא מקובלת כלל על האזרחים שנדרשים ליכולת הכלה שפשוט לא מתאימה להם. זו מדיניות של איש אחד שמנותק מהמציאות בדרום.
ראשי הרשויות בעוטף עזה, תכירו בעובדה שהמדיניות קיימת, אף שהיא לא מוצאת חן בעיניכם וממילא לא באמת מתחשבים בדעתכם. בפעם הבאה שאתם מתלוננים או תוקפים את הממשלה על "היעדר מדיניות", תעצרו רגע ותביטו סביבכם: המדיניות קיימת, אלא שהיא משובשת ולא מיטיבה עם התושבים שאתם מייצגים.
היה והיא תשתנה, תמיד תזכרו: גם אז לא יעדכנו אתכם. כי גם זה חלק מהמדיניות של נתניהו. אבל מה זה משנה, תאמרו לעצמכם, 36 מנדטים חושבים שהוא פועל נכון. הוא ולא אחר.
  • מתן צורי הוא עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" בדרום ותושב עוטף עזה

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com