כשל טכני או הצתה מכוונת? שוטרי מרחב שפלה הודיעו כי שריפת המכונית אתמול ברחוב אמיל זולא ברמלה, סמוך לשלושה גני ילדים, היא תוצאה של כשל טכני - אולם תושבי השכונה הנסערים לא הסתפקו בכך. היום (ה') הם החליטו לפנות לחוקר השריפות יהודה סורצקי, מומחה בעל ותק של כ-40 שנות עבודה במשטרה. לאחר בדיקתו הוא קבע: "חד-משמעית, מדובר בהצתה".
2 צפייה בגלריה
שני רכבים נשרפו בסמוך לשלושה גני ילדים ברמלה
שני רכבים נשרפו בסמוך לשלושה גני ילדים ברמלה
שריפת הרכבים ליד אשכול בגנים ברמלה, אתמול
(צילום: המטה לביטחון רמלה)
נזכיר כי אתמול התקבלו דיווחים על שני כלי רכב ברחוב שעולים באש, צמוד לאשכול גנים שבהם שהו באותה עת כ-100 ילדים. במשטרת מרחב שפלה מיהרו להגיע לשטח ולהוציא הודעת "הרגעה", שלפיה ברכב - שעמד בחניה עם מנוע דומם - פרצה אש בגלל כשל טכני. הרכב עצמו הוצת כליל ויש להניח שרק במזל רכבים סמוכים ומבני הגנים לא התלקחו גם כן.
החוקר סורצקי, מי שהיה אחראי על מעבדות לזיהוי ובבעלותו חברה לחקירת שריפות, קבע כי בבדיקת המשטרה אתמול כלל לא פתחו את מכסה המנוע. זאת כי לא ניתן היה לעשות זאת מבלי לשבור אותו. וזאת כי אי אפשר לפתוח המנוע מבלי לשבור אותו.
"מדובר על רכב שהוצת ורכב שני עם סימני הקרנת חום כתוצאה מהצתת הרכב הראשון", אמר לאחר בדיקתו, "אני רואה דפוס ברור של התלקחות על משטח המנוע והצמיגים, וכי נשפך חומר דלק. בבדיקת מכשיר לגילוי חומרים ועצים, קיבלתי ערכים גבוהים מאוד של עד 175 PPM , כלומר משהו מאוד חריג".
2 צפייה בגלריה
אחרי ההתפרעויות: תתוגבר האבטחה סביב מוסדות חינוך בלוד ורמלה. אוחנה
אחרי ההתפרעויות: תתוגבר האבטחה סביב מוסדות חינוך בלוד ורמלה. אוחנה
אחרי ההתפרעויות: תתוגבר האבטחה סביב מוסדות חינוך בלוד ורמלה. אוחנה
(צילום: הדר יואביאן)
"הדבר לא נמצא מתחת לצנרת הדלק אלא במרחק של 10-20 ס"מ מחזית הרכב", הסביר החוקר, "משמע דלק נשפך, נזל למטה והוצת. שרידי הדלק נמצאו בעומק של 10 ס"מ, קרי הם נזלו פנימה ונשמרו בתוך החול. אני רואה שריפה של צמיגים מגובה אפס. כאשר השריפה היא מגובה אפס - לא ייתכן בשום אופן קצר מקצועי, שכן קצר מגיע או ממצבר או מחיווט בגובה המנוע. הראייה לכך היא שאם כן, נראה את האש עולה תמיד למעלה.
"לצורך ההסבר, השריפה לא החלה מהחלק הפנימי, כולל כל מערכות החשמל - אין לכך שום סיכוי", אמר החוקר, "בדקתי את המצבר והוא ללא כשל חשמלי, כלומר ללא קצרים. הקטבים שלו עדיין שלמים, והם נשרפו כתוצאה מהאש שאחזה בחזית הרכב. כל הרדיאטור עלה באש. בדקתי גם את מחשב המנוע הראשי - אין שום קצרים. אותו דבר לגבי החשמל בחזית - ללא כל כשל. אין סיכוי שפרצה שריפה. הרכב חנה פה בשעות הבוקר, והדליקה הייתה בשעה 12:30. ארבע שעות של חניה באמצע היום לא יכולים להוביל לתוצאה כזאת".
אחרי הודעת החוקר הפרטי, פרסמה המשטרה הודעה נוספת שלפיה חוקר של כיבוי אש בדק שוב את הרכב - ושוב קבע כי מדובר בכשל טכני".
"למשטרה יש אינטרס לייפות את הדברים", אמר אחד מתושבי השכונה לאחר הודעת המשטרה הראשונה על סיבת הדליקה.

אחרי ההתפרעויות: תתוגבר האבטחה סביב מוסדות חינוך בלוד ורמלה

בעקבות אירועי האלימות שאירעו בשבועות האחרונים בערים לוד ורמלה, ל-ynet נודע אתמול כי המשרד לביטחון הפנים יתקצב למשך שבועיים את הגברת האבטחה סביב מוסדות חינוך בערים הללו. השר אוחנה, שערך דיון במשרדו בעניין, הורה על העברת התקצוב בשלב זה לעוד שבועיים.
לפי התוכנית, שגובשה בעקבות דרישת הרשויות לאור הפרעות שהיו בערים, יתווספו עוד שלושה תקני אבטחה למוסדות חינוך שעד כה לא הייתה בהם כלל אבטחה.
בלוד אושר כי עוד שתי ניידות אבטחה יסיירו בין מוסדות החינוך מדי יום בשעות 17:00-07:00. ברמלה תצורף לסיורים ניידת אבטחה מדלגת, בנוסף לקיים, באותן שעות.