פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, תקף היום (שלישי) באולפן ynet את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר אחרי הדיון במשפטו כי מתנהל נגדו "מסע ציד" ו"ניסיון הפיכה" מצד הפרקליטות. ניצן, שאחראי במידה רבה לכתבי האישום שהוגשו נגד נתניהו, אמר כי הנאום היה "רצוף האשמות מופרכות ודברים שאינם אמת", והזהיר: "יש הסתה נגד הפרקליטות, ואני לא רוצה לחשוב מה היא יכולה לגרום". לדבריו, הוא עדיין לא בטוח שהמשפט יתנהל עד סופו.
6 צפייה בגלריה
שי ניצן לקראת טקס החילוף
שי ניצן לקראת טקס החילוף
"היועמ"ש אישר את החקירה, עובדה שהמשפט מתנהל". שי ניצן
(צילום: יהונתן ולצר, TPS)
6 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי בדיון תיקי האלפים
ליאת בן ארי בדיון תיקי האלפים
"דברי הכפשה והסתה". ליאת בן ארי בבית המשפט המחוזי
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה מחוץ לבית המשפט
הפגנת תמיכה מחוץ לבית המשפט
"גם אם תצא בת קול מהשמיים ותגיד שרה"מ אשם - יש אנשים שיגידו זכאי". תומכי נתניהו מחוץ לביהמ"ש
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מה דעתך על טענת נתניהו שהפרקליטות במסע ציד ומדובר בניסיון הפיכה שלטוני? "האמת, מאוד הצטערתי לשמוע את הדברים האלה. בכל זאת ראש הממשלה של מדינת ישראל, בין היתר שלי. לשמוע מראש ממשלה דברים כל כך מופרכים וחסרי שחר? איזה מסע ציד נגדו ונגד משפחתו? בואו נדבר על העובדות - המלצתי להעמיד את שרה נתניהו לדין בגין שוחד בתיק 4000, היועמ"ש החליט לסגור את התיק. גם נגד הבן הייתה חקירה, ובהמלצתי הוחלט לסגור את התיק. ספגנו ביקורת חריפה שלא העמדנו את נתניהו לדין בתיק הצוללות, ואפילו לא מצאנו לנכון לחקור אותו באזהרה. יש עוד שורה של תיקים כאלה. אז לדבר על מסע ציד?
"אגב, המלצתי להעמיד את נתניהו לדין בגין שוחד בכל שלוש הפרשות, והיועמ"ש החליט רק בתיק אחד להגיש על שוחד ובשני תיקים אחרים עבירה פחותה. מסע ציד זו האשמה מופרכת".
הוא טען שמדובר בעבירות שלא נמצאות בספר החוקים ותרגילי העדים היו בעייתיים. "הוא אומר הרבה דברים, ולצערי חלקם פשוט לא אמת. למשל, הוא פתח ואמר שהיועמ"ש לא אישר את החקירה בניגוד לחוק היסוד - אבל מה לעשות שהיועמ"ש בוודאי אישר את החקירה. הייתי שם, הוא אישר כל שלב בחקירה. נכון, נמתחה ביקורת שהדברים לא תועדו בכתב בצורה מפורטת, אבל עובדה שהמשפט מתנהל - כך שהטענה הזו נדחתה. נתניהו טען גם שהחלטנו להגיש את כתב החשדות כדי להתערב בבחירות - אבל האמת היא שהמלצתי והודעתי ברבים, בגלל הצורך בשקיפות, שהפרקליטות סיימה את עבודתה והעבירה את החומר ליועמ"ש. כשזה קרה, הבחירות היו אמורות להתקיים בערך שנה אחרי כן. שלושה ימים אחרי הודעתי, נתניהו החליט להקדים את הבחירות.
"לצערי, התרגלנו לשמוע דברים שאינם אמת, אבל כמה אפשר להגיד את הדבר הזה? זה פשוט פייק ניוז, ואני יכול להמשיך אחד אחד. אני לא אכנס לכל טענה וטענה, אבל כל הטענות שיש לו - לחץ עדים וכאלה - לא נכונות".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הוא צריך להילחם על חפותו, אבל לא לפגוע באמון הציבור". נתניהו בבית המשפט, אתמול
(צילום: אורן בן חקון)
6 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה מחוץ לבית המשפט
הפגנת תמיכה מחוץ לבית המשפט
"דמגוגיה מופרכת, איש לא רוצה לחיות במדינה שתובע יכול לסיים בכלא". דיסטל אטבריאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
מפגינים נגד נתניהו מחוץ לבית המשפט, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לא היו תרגילים בעייתיים שנעשו עם עדי מדינה, כמו ניר חפץ? "יש תרגילי חקירה כמו בכל חקירה, וכמובן שיש תקלות ובעיות. בחקירה בהיקף כזה, אין דבר כזה שהכול יהיה מושלם, אבל בסך הכול כשמסתכלים החקירה הייתה הגונה וראויה. אם לראש הממשלה יש טענות, שיעלה אותן במקום שבו צריך להעלות אותן - בבית המשפט. לדעתי המשפט צריך להתנהל בבית משפט ולא בתקשורת, ולכן אתמול כשהתבקשתי להתראיין סירבתי. אבל כשראש הממשלה יוצא בהתקפה כל כך פרועה ומופרכת, אין לי ברירה. בפרקליטות עובדים עובדים ציבור שלא יכולים לענות לנתניהו ואין להם את הבמה, והם כפופים לכללים שלא חלים על ראש הממשלה. לכן חשבתי שחובתי לצאת ולומר את האמת".
אתה נזהר ולא אומר שנתניהו משקר. "כי אני, בניגוד לראש הממשלה ולאחרים, זהיר בלשוני. כל אחד מבין מה המשמעות של אמירות שאינן אמת".
התובעת ליאת בן ארי הגיעה לבית המשפט בליווי משטרתי ומאבטחים, אתה חושש שזה ייגמר בפגיעה בנפש? "אני לא מומחה בדברים האלה, רק יכול להביע צער עמוק ודאגה מדברי ההכפשה וההסתה. זה מאוד לא ראוי בעיניי לכוון לאדם ספציפי, לתובע במשפטך, בדיבורים פומביים. אין לי ספק שראש הממשלה לא מכוון שמישהו יפגע בתובעת פיזית, אבל זו סיטואציה רגישה ויש אנשים קיצוניים וצריך מאוד להיזהר. אני חושב שההשתלחות של נתניהו בתובעת מאוד לא ראויה. יש לה מנהלים. הוא גם טען שהיא לא הייתה בשימוע שלו - אבל ודאי שהיא הייתה, בחלקו הגדול. בחלק נוסף, שנוסף כמעט ברגע האחרון לבקשתו, היא לא הייתה בגלל תוכניות קודמות".
ניצן הוסיף כי לא ראה בעיה בדברי הפתיחה של בן ארי, שהיו שגרתיים לתחילת משפט, והתייחס גם לאיומים שקיבל מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. "ברשתות החברתיות יש תופעה חמורה אך כנראה בלתי נמנעת של התבטאויות גסות והשתלחויות", אמר, "אבל למה לדבר על רשתות חברתיות? מי שמתעתדת להישבע היום כחברת כנסת חדשה הסבירה אתמול שמי שצריך לעמוד לדין זה מנדלבליט, אני וליאת בן ארי (גלית דיסטל אטבריאן, א"ל). למה? זו דמגוגיה מופרכת. אף אחד לא רוצה לחיות במדינה שתובע שממלא את תפקידו יכול למצוא את עצמו בכלא".


אתה מרגיש שיש הסתה נגד הפרקליטות? "לצערי כן, בוודאי. יש הסתה. להגיד שהפרקליטות מבצעת ניסיון הפיכה שלטוני ומנהלת מסע ציד נגד ראש הממשלה ומשפחתו? מעבר לזה שהדברים מופרכים, בוודאי שיש הסתה במובן שאתה משתלח בגורמים על לא עוול בכפם. אני לא רוצה לחשוב על מה זה יכול לגרום, אני רק יודע שאני מצפה מראש הממשלה, שהוא אדם רציני כמו שכולם יודעים ומאוד מוכשר כפי שהוכיח בהרבה מישורים, להיזהר מאוד בדבריו. הוגש נגדו כתב אישום, זה ודאי לא נעים, הוא צריך ומותר לו להילחם על חופות. אבל רחוקה מאוד הדרך בין זה לבין להשתלח וממש לפגוע קשות באמון הציבור במערכת המשפט. יש דרכים להגן על עצמך בלי להרוס את מערכת המשפט ואת אמון הציבור בה".
לדברי ניצן, "לחלקים גדולים בציבור יש אמון רב בפרקליטות ובבתי המשפט, לא כולם קונים את הפייק ואת דברי הבלע של ראש הממשלה וחבורת שרים וחברי כנסת שהולכים איתו, וגם עיתונאים מסוג מסוים - ככל שאפשר לקרוא להם עיתונאים. לגבי השאר - האמת סופה לנצח. יש קבוצה מסוימת שלא משנה מה יקרה, גם אם תצא בת-קול משמיים ותגיד 'ראש הממשלה אשם', הם יגידו 'זכאי'. אני בטוח שרוב גדול של הציבור יראה שהאמת והצדק היו לצד הפרקליטות, וזה לא קשור לתוצאות המשפט. עשינו את חובתנו, ובית המשפט יעשה את שלו".
אתה יכול להביע ביטחון מלא שהמשפט הזה יסתיים? "לצערי לא, כי למדנו שדברים שאיש לא חלם עליהם יכול לקרות. מישהו היה מדמיין בחלומותיו הפרועים ארבע מערכות בחירות רצופות? לא. באמת הייתי סקפטי, למרות שאמרתי שהסיכוי שהמשפט לא יתחיל קטן. בוודאי שהתקדמנו צעד חשוב, ואני מאוד שמח - ראוי שבמדינת ישראל, מדינת חוק, כולם יהיו שווים בפני החוק והמשפט יתנהל. אבל אני לא נביא ולא יכול להגיד בוודאות מוחלטת שהמשפט יסתיים. בפוליטיקה הישראלית הכל יכול לקרות. אני מקווה שלא יהיו מהלכים שימנעו את סיום המשפט, כי זו תהיה פגיעה קשה בדמותה של מדינת ישראל כמדינת חוק שכולם שווים בה בפני החוק".

בתוך כך, חבר הכנסת אריאל קלנר מהליכוד תקף גם היום את הפרקליטות ואת ניהול המשפט נגד נתניהו, ואמר כי הגיע אתמול לבית המשפט "כדי להביע את מחאתי נגד אלה שפוגעים בהליך הדמוקרטי". לדבריו, "מנסים ליצור עבירות יש מאין והגדרות יש מאין".
קלנר חזר על הטענה שהייתה "סחיטת עדים" בחקירה, ואמר כי "אני מקווה מאוד שייעשה דין צדק, אך חושש מאמירתה של רות גביזון שאמרה שמשפט צדק לא יהיה פה. אין לי אלא לקוות שהשופטים כן יוכלו לראות את הדברים נכונה ולקבל החלטות נכונות למרות שיש עליהם לחצים".
קלנר הוסיף: "זיכוי של נתניהו במשפט הוא הרשעה של כל המערכת, מהמסד ועד הטפחות. אנשים יצטרכו לתת פה את הדין. התהליך היה מזוהם".