75% מהיהודים בארה"ב מתכוונים לתת את קולם בבחירות לנשיאות למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, ורק 22% מתכוונים להצביע לנשיא דונלד טראמפ. כך עולה מסקר חדש שפרסם היום (ב') הוועד היהודי-אמריקני (AJC). נראה שמדובר בשיפור לטובת ביידן: בסקר אחר שנערך בספטמבר 67% מהנשאלים אמרו כי יצביעו למועמד הדמוקרטי, ו-30% אמרו שיצביעו לטראמפ.
2 צפייה בגלריה
 ההסכמים ההיסטוריים לא עזרו לנשיא. טראמפ וביידן
 ההסכמים ההיסטוריים לא עזרו לנשיא. טראמפ וביידן
ההסכמים ההיסטוריים לא עזרו לנשיא. טראמפ וביידן
(צילום: AFP)
נתונים אלו אינם מפתיעים כמובן, לאור התמיכה המסורתית של היהודים האמריקנים במפלגה הדמוקרטית. גם ב-2016 גרפה הילרי קלינטון יותר מ-70% מקולות היהודים.
התמיכה הגבוהה של היהודים בביידן משתקפת גם מחוסר שביעות הרצון הרב שלהם – כמו של אמריקנים רבים אחרים – מתפקודו של הנשיא. 77% מהמשיבים בסקר ענו כי הם אינם מרוצים מתפקודו של טראמפ, וזאת לעומת 22% שהיו מרוצים.
לפי הסקר, רוב גדול של היהודים האמריקנים מאמינים שביידן יתמודד בצורה טובה יותר עם נושאים מרכזיים שעל סדר היום בארה"ב מאשר טראמפ: מגפת הקורונה (78% לביידן מול 19% לטראמפ), המלחמה בטרור (71% מול 26%) והאנטישמיות (75% מול 22%). הפער היה קטן יותר בשאלת חיזוק הקשרים בין ארה"ב לישראל: 54% אמרו שביידן יעשה זאת טוב יותר, ו-42% אמרו שטראמפ יחזק טוב יותר את הקשרים.
נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר החדש הוא שההישגים הדיפלומטיים החשובים שהשיג לאחרונה טראמפ עבור ישראל – כינון יחסים דיפלומטיים עם איחוד האמירויות ובחריין – אמנם יוצרים "אופטימיות" גבוהה יותר בקרב הקהילה היהודית-אמריקנית בנוגע לסיכויים לשלום בין ישראל לעולם הערבי, אך סוגיה זו לא נמצאת בראש מעייניהם.
לפי הסקר, רק 5% מהבוחרים היהודים אמרו שסוגיית יחסי החוץ היא החשובה ביותר עבורם – והיא מדורגת בסקר הזה במקום השישי מבין הסוגיות החשובות ביותר. לפניה ברשימה: פשע (6%), יחסי גזע (12%), כלכלה (13%), מערכת הבריאות (17%) ומגפת הקורונה (26%).
53% מהיהודים שהשתתפו בסקר הזדהו כדמוקרטים, 14% כרפובליקנים ו-25% כעצמאים. הנשיא טראמפ הוא המועמד המועדף על 74% מהאורתודוקסים, 23% מהקונסרבטיבים, 20% מהרפורמים, 3% מחברי תנועת היהדות המתחדשת ו-14% מהיהודים החילונים. ביידן הוא המועדף על 18% מהאורתודוקסים, 72% מהקונסרבטיבים, 78% מהרפורמים, 93% מהיהדות המתחדשת ו-83% מהחילונים.

לפי AJC, הסקר שלהם הוא המקיף ביותר מבין סקרי הארגונים היהודיים בארה"ב. הסקר בוצע על ידי חברת SSRS בין 9 בספטמבר ל-4 באוקטובר, בקרב מדגם מייצג של 1,334 נשאלים בגילאי 18 ומעלה.
טראמפ התלונן כמה פעמים בעבר שאינו זוכה לתמיכה רבה יותר בקרב הקהילה היהודית בארה"ב. "ראיתי איזה סקר שלפיו בבחירות הקודמות קיבלתי 25% מהקול היהודי", אמר טראמפ למנהיגים יהודים בשיחת ברכה לרגל ראש השנה בספטמבר. "יש לי חתן ובת יהודים, יש לי נכדים יפהפיים שהם יהודים. אבל מדהים אותי שזה נראה כמעט כמו הצבעה אוטומטית לדמוקרטים".
באותה שיחה הפציר טראמפ במנהיגים היהודים לסייע לו לנצח בבחירות הקרובות. "אני חייב לומר, כל מה שתוכלו לעשות בנוגע ל-3 בנובמבר יהיה מאוד חשוב, בגלל שאם לא אנצח, ישראל תהיה בצרה גדולה", הוא אמר להם.