4 צפייה בגלריה
שינוי בעמוד טוויטר שגריר ארה"ב בישראל בגדה המערבית ובעזה
שינוי בעמוד טוויטר שגריר ארה"ב בישראל בגדה המערבית ובעזה
השינוי אחרי עזיבת פרידמן
השגריר בישראל סיים את תפקידו, חשבון הטוויטר שלו זכה לשם מפתיע ולא מוכר: בדיוק בשעה 19:00 הערב (יום ד') שעון ישראל, מיד לאחר ששגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן הפסיק את כהונתו הדיפלומטית הרשמית, השתנה שם חשבון הטוויטר שלו ל"שגריר ארה"ב לישראל, הגדה המערבית ורצועת עזה". כעבור זמן קצר הוסר השם והוחזר לשמו הקודם: "שגריר ארה"ב בישראל".
מדובר בתואר שמעולם לא נעשה בו שימוש. הדבר התקבל בהפתעה רבה בירושלים ולא היה ברור אם מדובר בצעד של התרסה מצדו של השגריר העוזב כלפי ג'ו ביידן, או בשינוי מדיניות מצד ממשלו של הנשיא שהושבע הערב לתפקידו.

אחר כך התברר הפתרון לתעלומה: התואר מבטא את השינוי שנעשה עם המעבר של השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, ביטול הקונסוליה האמריקנית בירושלים (שהייתה אמונה על הגדה המערבית ועזה) והכללתה בשגרירות בבירה כמחלקה לעניינים פלסטיניים.
מרגע שפרידמן עזב את תפקידו - חשבון הטוויטר כבר לא שייך לו, ותיאור החשבון מבטא את תחומי האחריות של השגרירות/השגריר: ישראל, הגדה המערבית ורצועת עזה. דובר מטעם שגרירות ארה"ב בירושלים מיהר להבהיר: "לא מדובר בשינוי מדיניות או באינדיקציה לשינוי מדיניות עתידית". כאמור, אחרי זמן קצר הוחזר השם הקודם של החשבון.
4 צפייה בגלריה
שינוי בעמוד טוויטר שגריר ארה"ב בישראל בגדה המערבית ובעזה
שינוי בעמוד טוויטר שגריר ארה"ב בישראל בגדה המערבית ובעזה
שם החשבון הקודם הוחזר

ברקע הדברים יצוין כי מקורביו של הנשיא ביידן הבהירו בחודשים האחרונים כי התוכנית שלהם היא לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית לירושלים, שתהיה אחראית על הפלסטינים. לפיכך, התואר של השגריר האמריקני בישראל עשוי כנראה להשתנות. הוא לא יהיה עוד אחראי על הגדה המערבית ועזה והאחריות תחזור לקונסול הכללי העתידי של ארה"ב בירושלים.
השגריר פרידמן ביקר ביומו האחרון בתפקיד בכותל המערבי בירושלים - המקום שאליו הגיע ביומו הראשון לכהונתו בישראל.
4 צפייה בגלריה
פרידה מדייוויד פרידמן שמסיים את התפקידו
פרידה מדייוויד פרידמן שמסיים את התפקידו
השגריר פרידמן עם ראש הממשלה נתניהו
(צילום: Maty Stern/U.S. Embassy Jdrusalem)
ביידן לא התייחס כלל בנאום ההשבעה שלו לנושאים שקשורים למזרח התיכון. אנתוני בלינקן, שצפוי לכהן כמזכיר המדינה תחת הנשיא החדש, אמר אמש בין היתר בהתייחסו לסוגיה הפלסטינית כי "הדרך להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ולתת לפלסטינים את המדינה שהם זכאים לה היא באמצעות פתרון שתי המדינות". עם זאת הוא הוסיף כי פתרון זה "מאוד מאותגר" לפי שעה, וקשה לראות סיכוי שהוא יתקדם בזמן הקרוב.
4 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
אבו מאזן לצד ביידן ב-2010
(צילום: AP)
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בירך את ביידן וסגניתו קמלה האריס, ואיחל לשניים הצלחה בהתמודדות עם האתגרים הגדולים. "אנו שואפים לעבוד יחדיו למען השלום והיציבות באזור ובעולם", אמר אבו מאזן והביע את נכונותו לתהליך שלום מקיף וצודק שישיג את שאיפתו של העם הפלסטיני לחירות ועצמאות.
בחמאס אמרו: "לא מצטערים על עזיבתו של טראמפ את הממשל האמריקני, שהיה המקור ונותן החסות הגדול ביותר לעושק, לאלימות ולקיצוניות בעולם. השותף הישיר של הכיבוש הישראל בתוקפנותו נגד העם שלנו. מה שנדרש מהנשיא האמריקני ג׳ו ביידן זה לבסס את עקרונות הביטחון והיציבות באזור וביטול כל ההחלטות הנוגעות בניסיון להביא לקיצה של הסוגיה הפלסטינית, ובראשן אלה הנוגעות לירושלים ולפליטים".