מאות תושבי אום אל פחם הפגינו בצהריים (שישי) בכביש 65 במחאה על גל הרציחות ונגד הפשיעה בחברה הערבית. עשרות הבעירו צמיגים בכביש שמוביל לתחנת המשטרה ויידו אבנים, ובמקום התפתחו עימותים עם השוטרים שהשתמשו ברימוני הלם ובגז מדמיע.
המוחים הניפו דגלי פלסטין וצעקו "לסגור את תחנת המשטרה" ו"לא נשתוק, נמשיך להפגין ולחסום כבישים". כוחות יס"מ ומג"ב נשארו באזור גם לאחר פיזור ההפגנה כדי לשמור על הסדר. ארבעה מפגינים נעצרו על-ידי סמויים שנטמעו בין המפגינים. במשטרה ציינו כי "משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי, אך לא תאפשר התפרעויות וונדליזם".
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
ההפגנה בכניסה לעיר
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
(צילום: אלעד גרשגורן)
עורך הדין אחמד חליפה, שמתגורר באום אל פחם והפגין היום, אמר ל-ynet כי "אנחנו לא יכולים למצוא פתרונות, ואין לנו יכולת ואמצעים להיאבק בעולם התחתון, בהלוואות שנלקחות בעיקר בתקופת הקורונה ובשוק השחור שמשתולל". חליפה ציין כי "זה התפקיד של המשטרה לטפל בארגוני הפשיעה המשתוללים, והיא לא עושה כלום בעניין. העיקר שלקראת פעולת מחאה לגיטימית נערכים בכוחות אדירים מול המפגינים נגד האלימות - כך שבדרך עקיפה המשטרה עוזרת לאלימות. כל התוכניות שממשלת נתניהו מנסה להציג כתמיכה הן הגדלת תקציבים לתחנות המשטרה, במקום להפנות אותם לחברה הערבית. אם המשטרה היא לא יכולה לעשות את שלה - שתרים ידיים ותאפשר לנו לפעול לבד".
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
ההיערכות המשטרתית באזור ההפגנה
(צילום: אלעד גרשגורן)
סרין ג'בארין, תושבת העיר שהגיעה גם היא למחות, אמרה כי "יש הרבה תושבים שרוצים להפגין כדי לשנות את המציאות בעיר - אבל ראש העיר מונע מאיתנו לחסום את הרחוב, ובכל פעם שאנחנו יוצאים להפגין הוא מכניס את הגברים והנערים לבתים. אנחנו נמשיך להפגין ונעשה כל מה שאפשר כדי לשנות את המצב. הגשנו הצעות למשטרה, ואנחנו דורשים שתמצא את הרוצחים שעוד לא נתפסו ותאסוף את כל הנשק מאום אל פחם, כמו שעשו פעם בנתניה".
ג'בארין הודתה כי בשל הפשיעה המשתוללת היא חוששת לחייה. "זה אולי יישמע מוגזם, אבל אני בוכה בכל לילה. אני מפחדת ללכת ברחוב, לדבר בחופשיות ולהפגין. פשוט מפחדת שירצחו אותי בגלל שאני מפגינה ואומרת את מה שאני באמת חושבת".
4 צפייה בגלריה
סרין ג'בארין בהפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
סרין ג'בארין בהפגנה נגד האלימות במגזר הערבי באום אל פחם
"מפחדת שירצחו אותי". סרין ג'בארין
(צילום: אלעד גרשגורן)
ג'מיל ג'בארין, שחבר בוועדות השונות בעירייה וחבר גם בוועדה העממית, הוסיף כי "יש כעס גדול בחברה שלנו על מה שקורה, ואנחנו רואים שהמשטרה ושאר המוסדות במדינה אפילו לא מתעניינים. גם הצעירים הצטרפו למחאה שלנו כדי לזעוק. ראינו איך השוטרים עומדים וצוחקים עלינו. מה שאנחנו רוצים זה שהם יתחילו לעבוד. תנקו את העבריינים מאיתנו כי הם הורגים אותנו". ג'בארין הוסיף כי "כל מה שאנחנו רוצים זה תחושת ביטחון. זה מה שאנחנו מבקשים".

תקציר הידיעה בערבית

ام الفحم: إغلاق شوارع وحرق إطارات واعتقالات احتجاجاً على الجريمة المستشرية
سرين جبارين: "اخشى على حياتي بسبب ظاهرة الجريمة المتفشية"
من حسن شعلان
تظاهر المئات من سكان أهالي أم الفحم اليوم وأغلقوا شارع 65 احتجاجا على تفشي القتل والجريمة في المجتمع العربي، وقد رفعوا الأعلام الفلسطينية وصرخوا "اغلقوا مركز الشرطة"، "لن نصمت وسنواصل التظاهر واغلاق الطرقات".
هذا وقد قام العشرات من المتظاهرين بإحراق إطارات في الطريق المؤدية لمقر الشرطة، ورشقوا الحجارة، فيما قامت قوات الشرطة بتفريقهم بواسطة القنابل الصوتية والغاز المسيل للدموع، وقد اعتقل المستعربين أربعة اشخاص.
وقال المحامي أحمد خليفة من سكان المكان: "تأتي المظاهرة ضمن سلسلة من التظاهرات، لا نستطيع إيجاد الحلول وليس لدينا القدرة والوسائل لإيجاد الحلول لمعالجة الجريمة والسيطرة على عصابات الإجرام، اصحاب لقروض المتفشية من السوق السوداء ، القروض التي يتم الحصول عليها في الغالب خلال فترة كورونا، فمن من واجب الشرطة أن تفعل شيئًا حيال ذلك، وليس فقط أن تكون متواجدة في كل احتجاج بأعداد كبيرة ضد المتظاهرين الذين اتوا ليتظاهروا ضد العنف والجريمة، إذ أن تعامل الشرطة العنيف يساهم بشكل غير مباشر على العنف".
سرين جبارين من أم الفحم: "هناك عدد كبير جداً من المشاركين ممن يريدون التغيير وإجراء التغييرات في جميع أنحاء المدينة، لكن المشكلة أن رئيس بلدية أم الفحم يمنعنا من إغلاق الشارع، في كل مرة نخرج فيها للتظاهر، ويطلبون منا العودة الى البيوت".
وأضافت "نواصل التظاهر ونفعل كل ما في وسعنا للتغيير. نطالب الشرطة بالعثور على المجرمين وإخراج كل الأسلحة من أم الفحم كما فعلوا في نتانيا ذات مرة. لدينا أشياء جيدة اقترحنا القيام بها خلال هذه الفترة".
وفيما اذا كانت تخشى على حياتها قالت: "نعم، قد يبدو الأمر مبالغا فيه، لكني أبكي وأخاف كل ليلة وليلة. حقا أخشى أن أسير في الشارع وأتحدث، فلم يعد امام واشعر احيانا بأنني سأكون من بين الضحايا لأنني اتظاهر واعبر عن رأيي وحرة في مشواري".