"אנחנו לא רוצים לפתוח את השמיים, הפתיחה אינה במתווה שרצינו": כך אומרת היום בריאיון לאולפן ynet ד"ר אורלי גרינפלד, בכירה במטה הפרויקטור, ומזהירה כי "אין לנו דרך טובה מספיק לאכוף בידוד".
לדבריה, הבעיה המרכזית נוגעת לנתב"ג, אחרי ההחלטה לאפשר לישראלים לחזור לארץ מבלי לעבור ועדת חריגים: "הדאגה היא בעיקר בנושא נתב"ג, הפתיחה שפתחנו לאזרחים ישראלים לחזור לארץ בשביל הבחירות. הפתיחה הזאת זה לא המתווה שהיינו רוצים".
3 צפייה בגלריה
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג
(יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
ד"ר אורלי גרינפלד
ד"ר אורלי גרינפלד
ד"ר אורלי גרינפלד
(צילום: קובי קואנקס )
"אנחנו לא רוצים לייבא מוטציות, לא רוצים שיהיה אויב שאנחנו לא מכירים וישנה את כללי המשחק", הוסיפה ד"ר גרינפלד. "לכן אנחנו לא רוצים לפתוח כרגע את השמיים, אבל כן מבינים שיש צורך דמוקרטי לאפשר לאנשים להגיע לארץ ולבחור".
בנוגע להחלטה לאפשר בידוד ביתי לכל החוזרים שירצו בכך, אמרה: "אנחנו קוראים לציבור להיכנס לבידוד ולשמור על ההנחיות. נושא הצמידים האלקטרוניים והאמצעים אלקטרונים השונים לשימור בידוד נעשה קצת מאוחר מדי". היא נשאלה אם יש דרך לאכוף שאנשים ייכנסו לבידוד, וענתה: "אין לנו דרך טובה מספיק. כרגע אם הייתה אפשרות לא לפתוח, לא היינו פותחים".
-יכול להיות מצב שכל מבצע החיסונים הזה יתרסק? אחד הווריאנטים יתגלה כקטלני? "לא, זה לא יתרסק. גם כשמדברים על וריאנטים שונים החיסון עובד ויעיל, יכול להיות ביעילות שהיא קצת פחותה. אז נכון שיש מוטציות שישנו קצת את היעילות, אבל גם אם זה לא 95% עדיין זה ייתן הגנה מסוימת".


-אם הווריאנט הדרום אפריקני יהפוך לזן השולט בישראל אנחנו בבעיה? "זה בהחלט יכול לשנות את כללי המשחק ויכול להיות שנצטרך לחזור קצת אחורה בהגבלות. ועדיין נמשיך לעודד להתחסן כי גם לגבי הווריאנט הדרום אפריקני ראינו שהוא יעיל. אולי לא יעילות מקסימלית של 95%, אבל גם אם יעיל מעל ל-60-50% זו יעילות טובה שבשבילה צריך להתחסן".
-סגן שר הבריאות יואב קיש אמר אתמול באולפן ynet כי אם מקדם ההדבקה יהיה מעל 1 אנחנו עשויים לדחות חלקים מהפתיחה. כעת מקדם ההדבקה הוא 0.99. אז למה מחכים? לסגור ביום שלישי? "לא, אנחנו לא רוצים לסגור. אנחנו רוצים לחזור בסופו של דבר לשגרה, שגרה חדשה. מקדם ההדבקה היום הוא 0.99, רואים שבימים האחרונים הוא סביב האחד ואנחנו מקווים שלא יעלה בגלל שיש את החיסונים היעילים והאפקטיביים מאוד. אנחנו לוקחים את כל הדברים האלה בחשבון ולכן עדיין אפשר לפתוח את המשק כשמקדם ההדבקה סביב אחד, אבל לשמור".
-מה לגבי הבדיקות המהירות? זה לא הכי יעיל פר בן אדם, אבל זה יכול לעבוד בבתי ספר וגנים. למה לא מכניסים את הבדיקות למערכת החינוך? "אנחנו רוצים להכניס את הבדיקות המהירות לכל פתיחת המשק כי ברור לנו שגם אם לבן אדם זה לא המקסימום של הבחנה, זה בהחלט יכול לאפשר חזרה לבתי הספר. כרגע יש כמה חברות שכבר אישרנו ואנחנו מקווים שיוכלו להיכנס. נראה את זה מאוד בקרוב, זה עניין של הסכמים ואישורים".
לדבריה, כבר בעוד "שבוע-שבועיים נוכל להתחיל את הבדיקות המהירות, שנרצה להפעיל גם בבתי עסק שיוכלו לשים אצלם את הבדיקות המהירות ואנשים צעירים שלא יוכלו להתחסן יוכלו להיכנס".
על פי המתווה החדש ישראלים יוכלו מעתה לחזור לארץ בלי לעבור בוועדת חריגים, אבל הדרך ארצה עדיין לא צפויה להיות פשוטה - והמספר המקסימלי של החוזרים צפוי להיות נמוך בהרבה מזה שאושר בקבינט הקורונה. שרת התחבורה מירי רגב החליטה כי בשבוע הראשון למתווה התעופה ייכנסו עד 1,000 ישראלים ביום - ולא 3,000, כפי שאושר פה אחד בקבינט הקורונה. כך נודע ל-ynet. רגב הסבירה זאת ברצון לוודא את אפקטיביות האכיפה, לצד אספקה של מלאי הצמידים האלקטרוניים שיאפשרו פיקוח הדוק על הבידוד הביתי.
בינתיים, רק מארבעה יעדים - ארצות הברית, גרמניה, פריז שבצרפת וקייב שבאוקראינה - ניתן יהיה לשוב לישראל. אלו גם היעדים היחידים שאליהם ניתן יהיה לטוס. רשימת יעדים זו צפויה להתרחב בהמשך.