מבצע החיסונים הלאומי החל כהצלחה גדולה, ישראלים רבים התייצבו לקבל את הזריקה שציפו לה זמן רב, אולם לאחרונה נרשמת האטה בביקוש וקושי מצד קופות החולים לשכנע מבוטחים בגילים צעירים להתחסן. את התמונות המוכרות של צפיפות במוקדי החיסונים החליפו מתחמים כמעט ריקים.
בתחילת מבצע החיסונים, בחודש דצמבר, המוקדים הטלפוניים היו על סף קריסה בשל הביקוש הגבוה לקבוע תור לקבל את הזריקה. כעת, מספרים בקופות החולים, המציאות שונה לגמרי. מבוטחים רבים מקבלים פניות יזומות מצד הקופות - אבל מבקשים לא ליצור עימם קשר שוב. אחרים מפגינים אדישות לנושא.
3 צפייה בגלריה
נוער מתחסן בתל אביב
נוער מתחסן בתל אביב
"החבר'ה הצעירים מתלבטים, הם לא מפחדים לחלות"
(צילום: מוטי קמחי, AFP)
3 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
מיום חמישי שעבר: כל מי שרוצה בחיסון יכול לקבל אותו
(צילום: AFP)
"יש חיסונים, אבל אנשים לא באים", אומרת סיגל רוזנברג רגב, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת. "למעשה, מי שרצה כבר להתחסן קיבל את הזריקה. עכשיו החבר'ה הצעירים מתלבטים. אנחנו רואים את זה במרכז תל אביב, לא רק בחברה הערבית. הצעירים לא מפחדים לחלות. אנחנו עוברים אחד-אחד, מזמינים מבוטחים לבוא ולהתחסן, אבל הם מבקשים שלא ניצור איתם קשר".
"הגענו למצב הזה אחרי שהמוקדים קרסו מרוב ביקוש. אין ערבות הדדית. אין אחריות כלפי המבוגרים וכלפי המדינה. צריך לתת עכשיו תמריצים. פטור מבידוד, אגב, לא רלוונטי כי הגבולות סגורים גם כך".
ביום חמישי נפתחו החיסונים לכל בני ה-16 ומעלה. כלומר, כל מי שרוצה בחיסון יכול גם לקבל אותו. מאותו יום ועד אמש, למשל, נרשמה עלייה של 3% בלבד בקרב מתחסנים בגילים 29-20 וגילי 39-30.
3 צפייה בגלריה
חיסון מנכ"ל קופת חולים לאומית חיים פרננדס
חיסון מנכ"ל קופת חולים לאומית חיים פרננדס
"ההיענות לא מספיק גבוהה, זה רחוק ממה שהיינו רוצים". מנכ"ל קופת חולים לאומית
(צילום: שאול גולן)
"חודש ינואר לימד אותנו שהווירוס מידבק מאוד גם בקרב גילי 16 עד 50", אומר חיים פרננדס, מנכ"ל קופת חולים לאומית, "והוא גם גורם לתחלואה קשה בגילים האלה. ההיענות לא מספיק גבוהה. זה רחוק ממה שהיינו רוצים ומסוגלים. מה אפשר לעשות עכשיו? צריך לפרסם את המודל של התו הירוק. אנשים צריכים לדעת מה יהיה פתוח בפניהם. צריך לראות שנותנים סל גדול של אלטרנטיבות מבחינת בידור ופנאי. כל זה צריך להתבצע כמה שיותר מהר".
כלנית קיי, ראש אגף סיעוד בקהילה בקופת חולים כללית, אמרה בנושא: "בתחילת השבוע שעבר ראינו ירידה משמעותית בהיקף המתחסנים. הייתה תחושה שזה בעייתי להתחסן בקרב צעירים בגלל 'פייק ניוז' ברשתות החברתיות. בהמשך השבוע התייצבנו, ועכשיו אפילו נרשם קצת שיפור אצל הגילים הצעירים. היציאה מהסגר והרצון להחזיר את מערכת החינוך הביאו להתאוששות קלה, אך עדיין זה לא בהיקפים שהיינו רוצים".
קיי מוסיפה: "אנחנו רואים שבני נוער חוששים. גם ההורים שלהם חוששים. ייתכן גם שהפייק ניוז שהיה סביב נושא הפוריות הגביר את החשש בקרב נשים צעירות. בנוסף, אם מערכת החינוך תיפתח ועובדי הוראה רבים לא יהיו מחוסנים, זה עלול להביא להדבקה בהיקף נרחב. אנשי חינוך שלא מתחסנים חושפים עצמם ואת המשפחות שלהם לקורונה".