פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אישר היום (א') באולפן ynet שנתוני הרמזור יעודכנו היום, בניגוד להודעה המקורית שהנתונים יעודכנו רק פעם בשבוע. "השבוע נעדכן פעמיים, גם היום וגם ביום רביעי ונראה לגבי ההמשך", אמר. המשמעות היא שילדים רבים יוכלו אולי לחזור לגנים ולכיתות א'-ד' למעשה כבר מחר, ולא בקבוצות קטנות של עד תשעה ילדים – אלא ללימודים רגילים.
הערים שילדיהן לא חזרו ללימודים בסוף השבוע שעבר ובינתיים התחלואה בהן ירדה והן הפכו לצהובות הן מודיעין-מכבים-רעות, גבעת שמואל, קריית ים, סכנין, אריאל, שפרעם, מעלות תרשיחא וקריית ביאליק. אם גם במפה שתאושר בקבינט הקורונה הן יוגדרו כך, ולא יהיה שינוי בהנחיות, הרי שהלימודים במוסדות החינוך בערים אלה יוכלו להתחדש.
2 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
חוזרים אל בית הספר גבריאלי בתל אביב, השבוע
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, על פי המתווה גם בחלק מהערים ה"כתומות גבוליות" הלימודים יוכלו להתקיים בבתי הספר ובגנים, אולם רק אם שיעור המתחסנים בהן בקרב בני 50 ומעלה גבוה מ-70% (נתון זה אינו מופיע באתר משרד הבריאות). על בסיס ציוני הרמזור הנוכחיים ייתכן שבין הערים הללו אפשר יהיה למנות את רחובות, נתניה, נהריה, דימונה, מגדל העמק, אילת, טמרה, יקנעם עילית ומעלה אדומים.
בנוסף, גם בחלק מהשכונות בערים הגדולות ניתן יהיה לחזור ללימודים רגילים בגנים ובכיתות הנמוכות על בסיס אותה הגדרה. בתל אביב מדובר כרגע ברובע 9 צפון (שכונות יד אליהו, תל חיים, נחלת יצחק, רמת ישראל וביצרון) וברובע 1 מערב (רמת אביב החדשה, תוכנית ל' והשכונות הסמוכות), בחיפה במערב חיפה, הדר דרום ונווה שאנן, ובירושלים – בתלפיות מזרח.
באר שבע וראשון לציון הפכו בינתיים לכתומות גבוליות, ושם יש גם חלוקה לפי שכונות. בראשון לציון שכונות ראשונים, רמז וקריות מערב הפכו לצהובות, בבאר שבע – רמות ושכונה ו'. בפתח תקווה ניתן יהיה ללמוד - בכפוף להחלטה ולמפה הסופית - ברובע 2 וברובע 7.
יש גם מקומות בודדים שבהם התחלואה דווקא עלתה. בטירת כרמל, למשל, שהייתה "כתומה גבולית" וששיעור המתחסנים בה גבוה, ציון הרמזור עלה ל-6.6 – ולפחות כרגע הילדים בעיר לא אמורים להמשך ללמוד. כך גם באזור "קריות ומפרץ חיפה".
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
ארכיון. בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: AFP)
אתמול אובחנו 1,869 ישראלים כחיוביים לקורונה. מספר המאובחנים נמוך באופן ניכר מהרגיל בשל מיעוט הבדיקות בסופי שבוע. בסך הכול בוצעו אתמול כ-25 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 7.8%. על פי הנתונים, שלושה מכל ארבעה מאובחנים אתמול הוא בן פחות מ-39 ורק 6% הם בני 60 ומעלה. מהנתונים המעודכנים לחצות עולה כי 973 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה.
החדשות הטובות הן שמקדם ההדבקה ממשיך לרדת והבוקר הוא עומד על 0.85. הקו הירוק שהציב משרד הבריאות הוא 0.8. בדו"ח אמ"ן נכתב כי "לעת עתה, כל חולה מדביק בממוצע פחות מאדם אחד, באופן המסמן דעיכה בהתפשטות המגפה. עם זאת, שיעור החיוביים והעומס על בתי החולים ממשיכים להיות גבוהים באופן מוחלט".
בדו"ח הזכירו שוב כי החיסונים הם הכלי היעיל ביותר להפחתת תחלואה קשה, גם מול הזנים החדשים שזוהו בארץ, והזהירו משאננות: "בשבועות הקרובים תיתכן עליה חוזרת בתחלואה, בשל הסרת המגבלות ותפוצתו הנרחבת של הווריאנט הבריטי, שהפך זה מכבר לדומיננטי בישראל. זן זה מדבק בהרבה ביחס לזנים קודמים ועל פי מחקרים חדשים בבריטניה הוא גם קטלני יותר בעד 70%-30% ביחס לזן הנגיף המקורי. לכן, יותר מאי פעם, נדרשת אחריות אישית והקפדה על ההנחיות".
לקראת כינוס הקבינט ב-13:30, בכחול לבן תובעים להתחיל כבר השבוע ביישום התו הירוק של כמה שיותר מגזרים ובהם תרבות, תיירות, פנאי/חדרי כושר והצגת מתווה למסחר. הם טוענים כי נתניהו "משחק על זמן" ורוצה לעכב את הפתיחה כדי להתקרב כמה שיותר למועד הבחירות. לדבריהם, בימים הקרובים ישראל תגיע לשלושה מיליון מתחסנים במנה שנייה - ואין מניעה לאפשר לקניונים ולחנויות הרחוב להיפתח מחדש.