שעות לפני תחילת מבצע החיסונים – בקופות החולים מתחו היום (שבת) ביקורת קשה על משרד הבריאות, על רקע חוסר הוודאות סביב מספר החיסונים שיוקצו לכל קופה, ועל רקע היעדר שקיפות בנושא, לטענתם. בכירים בקופות החולים הסבירו כי עד כה הם אינם יודעים כמה חיסונים יש בישראל, מה תהיה ההקצאה שלהם בשבוע הבא. ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה לפניית ynet באשר למספר החיסונים הקיימים בישראל, כמו גם מספר החיסונים שהוקצו לכל קופה.
3 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
קופות החולים מותחות ביקורת. סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
המצב בין קופות החולים וזמינות התורים משתנה. בקופות החולים הגדולות, כמו כללית ומכבי, מוקדי הפניות עמוסים במיוחד ומבוטחיהן התלוננו במהלך סוף השבוע על קושי בהשגת תורים ועל זמני המתנה ארוכים במיוחד במוקדים הטלפוניים. בכללית הוזמנו עד כה כ-20 אלף תורים לחיסונים, ולשבוע הקרוב נותרו רק עוד 12 אלף תורים בלבד.
על אף שבקופה מבוטחים 52 אחוזים מאזרחי ישראל – הוקצו לה עד כה 32 אלף חיסונים בלבד, שיספיקו להפעלת 12 מוקדי חיסון. בקופה העריכו כי תוך ימים לא ניתן יהיה להזמין תורים לשבוע הקרוב. מנגד, בקופת חולים מאוחדת הוזמנו עד כה כ-5,400 חיסונים ולא נרשמו תקלות מיוחדות. עם זאת, יש לציין כי שיעור בני השישים ומעלה בקופות הגדולות גבוה יותר, עובדה שמשפיעה גם על הזמינות לחיסונים. בלאומית יפתחו את זימון התורים מחר.
אף שמרבית אזרחי ישראל הערבים מבוטחים בשירותי בריאות כללית, הקופה הקימה שני מוקדים בלבד ביישובים ערביים. במסגרת המוקדים המאוחדים של הקופות שעשויים לקום יופעל מוקד נוסף באום אל פחם.

מוקדי החיסון

קופת חולים כללית: תל אביב (היכל שלמה), ירושלים (מרפאת גונן ח'), חיפה (לין + זבולון), אשקלון (יועצת אשקלון), רהט (מרכז מסחרי), באר שבע (נווה זאב), פתח תקווה (מרפאת רוטשילד), בני ברק (אזורית), עפולה (מרפאת עומר), נצרת (מרפאת דיאנה), טבריה (מרפאת רקתי), מודיעין (מוריה), ראשון לציון (נחלת יהודה), נתניה (עיר ימים פולג), רעננה (שועלי).
קופת חולים מאוחדת: ירושלים (הטורים + משגב לדך), חדרה (מרפאת חדרה), אשדוד (קרן היסוד), תל אביב (שפרינצק), כרמיאל (מרפאת כרמיאל), חיפה (בית מאי), נתניה (סמילנסקי), רחובות (בנימין).
קופת חולים לאומית: תל אביב, ירושלים, נתניה, פתח תקווה, אשדוד, באר שבע, חולון, עכו, חיפה, עראבה.
קופת חולים מכבי טרם הודיעה על מוקדי החיסון שלה.
בשבוע הקרוב צפויים להיפתח גם מוקדי חיסון מאוחדים לכל הקופות ביישובים נוספים בפריפריה, אך רשימת היישובים טרם נקבעה סופית.
השבוע הקרוב צפוי לפעול במתכונת של פיילוט שיבחן את השינוע ואת החלוקה למוקדי ההתחסנות, גם בקופות החולים וגם בבתי החולים. בשבוע הבא צפויה ההקצאה לקופות לעלות – אך כאמור הן מצביעות על חוסר שקיפות בנושא. "אנחנו ערוכים לחסן עשרות אלפי אנשים ביום, אך כמות החיסונים שאמורה להגיע אלינו השבוע היא מצומצמת, ועומדת נכון לעכשיו על כ-30 אלף בלבד", הסביר פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל קופת החולים כללית. "אנחנו נערכנו למאות נקודות חיסון ברחבי הארץ, ומספר הנקודות שאנחנו פותחים השבוע עומד על 16. מספר החיסונים ומספר התורים תלוי בכמה חיסונים משרד הבריאות מעביר לקופות החולים. ככל שמשרד הבריאות ישחרר יותר, אנחנו מיד נפתח יותר עמדות. אנחנו ערוכים למאות עמדות ברחבי המדינה, השאלה היא כמה חיסונים אנחנו מקבלים".
אחרים מפנים אצבע מאשימה כלפי משרד הבריאות: "עד עכשיו אין לנו מושג כמה חיסונים נקבל", אמר בכיר באחת מקופות החולים. "אנחנו לא יודעים כמה חיסונים נקבל בשבוע הבא ומשרד הבריאות לא מתנהל בשקיפות. אנחנו אפילו לא יודעים כמה חיסונים יש בישראל כרגע".
3 צפייה בגלריה
תחנת החיסונים ברמב"ם חיפה
תחנת החיסונים ברמב"ם חיפה
תחנת החיסונים בבית החולים רמב"ם
סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת, אמרה כי ביום חמישי אחר הצהריים נפתחה אצלם האפשרות לקביעת כ-9,000 תורים: "עד כה נקבעו 5,900 תורים לחיסון, ולשבוע הקרוב נותרו ברגע זה כ-3,000 תורים פנויים. אני קוראת לכל מבוטחינו בני 60 ומעלה ולכל הצוותים הרפואיים לבוא ולהתחסן, ובהמשך נפתח תורים לקבוצות נוספות. כולי תקווה שהעובדים והמבוטחים יבואו להתחסן למענם ולמען מאבק משותף של כולנו לחזרה לשגרה".
מקופת חולים מכבי טרם התקבלה תגובה באשר למספר התורים שהוזמנו ולמספר התורים הפנויים שנותרו.
משרד הבריאות הבהיר הערב כי מבצע החיסונים יתחיל בשלבים ובאופן הדרגתי: "במדינת ישראל יש מאות אלפי חיסונים ועומדים להגיע מיליוני חיסונים נוספים ברכבת אווירית, בעת הקרובה. משרד הבריאות יחד עם חברת ס.ל.א מאחסן את החיסונים בתנאי הקירור הנדרשים. על פי קצב ההתחסנות נספק חיסונים לקופות החולים ולאתרי החיסון. אנו שמחים לבשר כי נוכל לספק לאזרחי ישראל את החיסונים כנגד נגיף קורונה בשתי מנות חיסון כנדרש".
בתוך כך, כפי שפורסם ב-ynet אתמול, על מנת להגביר את נגישות החיסון ביישובי הפריפריה, משרד הבריאות בוחן הקמת מוקדי חיסון משותפים לכלל הקופות, שעודכנו אתמול כי המוקדים צפויים לקום בנהריה, כרמיאל, קריית גת, אילת, בית שמש, דימונה, ערד, צפת, קריית שמונה, שדרות ואום אל פחם. יש לציין כי אם המהלך ייצא לפועל יקומו מוקדי חיסון נוספים של כל קופה בנפרד בריכוזי אוכלוסייה גדולים. מטרת הקמת המוקדים המשותפים היא להגדיל את הנגישות לחיסונים בפריפריה.
מבצע החיסונים ייפתח הערב עם חיסונם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בשידור חי בבית החולים שיבא בתל השומר. מיד אחריהם יתחסנו עובדי הצוות הרפואי של שיבא, ומחר ייפתח מבצע החיסונים גם בבתי החולים בילינסון, איכילוב, ברזילי, וולפסון, הדסה, סורוקה ורמב"ם.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין ורן סער
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין ורן סער
יתחסנו ראשונים. נתניהו ואדלשטיין
נתניהו ואדלשטיין יקבלו את החיסון של חברת פייזר בחדר האוכל שבמגדל האשפוז המרכזי של בית החולים. אתמול הגיעו לשיבא מנות חיסון שיספיקו ל-975 בני אדם, וכבר לאחר החיסון של נתניהו ואדלשטיין יתחסנו כחמישים עובדי בית החולים - בהם פרופ' איציק קרייס, מנהל בית החולים, פרופ' גליה רהב, פרופ' גילי רגב וד"ר איתי פסח.
ביום רביעי פרסם משרד הבריאות את סדר העדיפויות שנקבע למתחסנים. כפי שנקבע, הראשונים לקבל את החיסונים יהיו חברי הסגלים הרפואיים בבתי החולים, ולאחר מכן בקופות החולים ובמרפאות הפרטיות ומרפאות השיניים.
לאחר מכן יתחסנו עובדי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים, סטודנטים לסיעוד ורפואה שפועלים בבתי החולים, מד"א וארגוני ההצלה. במקום השני בסדר העדיפויות נמצאים עובדי בתי האבות והמטופלים בהם ומבוטחי קופות החולים מגיל 60 ומעלה. קשישים שגרים בקהילה ולא בבתי החולים יוכלו להתחסן בכפוף להחלטת קופות החולים.
בעדיפות השנייה הוצבו גם אזרחים שסובלים מסדרת מחלות רקע, בהן סכרת, השמנת יתר חולנית, מחלת הריאות COPD, יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני, מושתלי איברים וחולים המטואונקולוגיים. מחלימים מקורונה, נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים עם תגובות אלרגיות קשות, נשים המתכננות להיכנס להריון וילדים מתחת לגיל 16 - לא יקבלו בשלב זה את החיסון. עם זאת, למרות שהם חשופים לאחת הקבוצות היחידות שאינן מתחסנות (בני 16 ומטה) - המורים אינם בקבוצות התעדוף הראשוניות לקבלת החיסון.