ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יתחסנו הערב (יום שבת) לקורונה בשידור חי בבית החולים שיבא בתל השומר, ובכך ייפתח מבצע החיסונים שרבים מקווים שיוביל את ישראל לחזרה לשגרה. מיד אחריהם יתחסנו עובדי הצוות הרפואי של שיבא, ומחר ייפתח מבצע החיסונים גם בבתי החולים בילינסון, איכילוב, ברזילי, וולפסון, הדסה, סורוקה ורמב"ם.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין ורן סער
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין ורן סער
יפתחו את מבצע החיסונים של ישראל. אדלשטיין ונתניהו
(צילום: ראובן קסטרו )

נתניהו ואדלשטיין יקבלו את החיסון של חברת פייזר בחדר האוכל שבמגדל האשפוז המרכזי של בית החולים. אתמול הגיעו לשיבא מנות חיסון שיספיקו ל-975 בני אדם, וכבר לאחר החיסון של נתניהו ואדלשטיין יתחסנו כחמישים עובדי בית החולים - בהם פרופ' איציק קרייס, מנהל בית החולים, פרופ' גליה רהב, פרופ' גילי רגב וד"ר איתי פסח.
ביום רביעי פרסם משרד הבריאות את סדר העדיפויות שנקבע למתחסנים. כפי שנקבע, הראשונים לקבל את החיסונים יהיו חברי הסגלים הרפואיים בבתי החולים, ולאחר מכן בקופות החולים ובמרפאות הפרטיות ומרפאות השיניים.
לאחר מכן יתחסנו עובדי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים, סטודנטים לסיעוד ורפואה שפועלים בבתי החולים, מד"א וארגוני ההצלה. במקום השני בסדר העדיפויות נמצאים עובדי בתי האבות והמטופלים בהם ומבוטחי קופות החולים מגיל 60 ומעלה. קשישים שגרים בקהילה ולא בבתי החולים יוכלו להתחסן בכפוף להחלטת קופות החולים.
2 צפייה בגלריה
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
החיסון של פייזר בבית החולים שיבא
(צילום: טל שחר )
בעדיפות השנייה הוצבו אזרחים שסובלים מסדרת מחלות רקע, בהן סכרת, השמנת יתר חולנית, מחלת הריאות COPD, יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני, מושתלי איברים וחולים המטואונקולוגיים. מחלימים מקורונה, נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים עם תגובות אלרגיות קשות, נשים המתכננות להיכנס להריון וילדים מתחת לגיל 16 - לא יקבלו בשלב זה את החיסון. עם זאת, למרות שהם חשופים לאחת הקבוצות היחידות שאינן מתחסנות (בני 16 ומטה) - המורים אינם בקבוצות התעדוף הראשוניות לקבלת החיסון.
משרתי צה"ל צפויים להתחיל ולהתחסן כבר בסוף החודש הקרוב. המתחסן הראשון יהיה הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, "כדי להוות דוגמה אישית ולעודד את יתר החיילים להתחסן". מבין המשרתים יתחסנו תחילה אנשי סגלי הרפואה, לאחריהם יתחסנו משרתי צה"ל אשר משתייכים לקבוצות סיכון. בצבא הוחלט שלא לחייב את החיילים להתחסן, אך ככל הנראה המפקדים יעודדו זאת. בחודש הבא ייערך דיון נוסף בנושא.
למרות תחילת מבצע החיסונים, במשרד הבריאות העריכו לאחרונה שאין מנוס מ"ריסון מהודק" - ואילו חלק מהשרים בקבינט הקורונה טענו כי בכל מקרה ישראל תיאלץ להיכנס לסגר שלישי. עם זאת, שרי כחול לבן ושר האוצר דורשים לקיים דיון נוסף בעניין הריסון המהודק, בטענה שכשנקבעו הקריטריונים של ממוצע יומי של 2,500 חולים חדשים לא היה ידוע שמבצע החיסונים כבר יתחיל.
בינתיים, בקופות החולים דיווחו על עומס בקווי הטלפון בעקבות הזמנות תורים לחיסונים. המבוטחים בקופות החולים יוכלו להתחסן כבר מיום שני, אך שטף החיסונים תלוי גם באספקה שתקבל ישראל. הלילה אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) את החיסונים של מודרנה, שגם איתה חתמה ישראל על הסכם וצפויה לקבל ממנה חיסונים שיספיקו לשלושה מיליון אנשים.