עשרות גורמים לשעבר במפלגה הרפובליקנית, שמתוסכלים מכך שהמפלגה לא מוכנה להתמודד מול דונלד טראמפ ועם ניסיונותיו להחליש את הדמוקרטיה, מנהלים מגעים להקמת מפלגת מרכז-ימין חדשה. כך סיפרו לרויטרס ארבעה גורמים שבקיאים בפרטים.
המגעים, שכרגע נמצאים בראשית הדרך, כוללים נבחרי ציבור לשעבר, גורמים לשעבר בממשלים של הנשיאים הרפובליקניים רונלד רייגן, ג'ורג' בוש האב, ג'ורג' בוש הבן ודונלד טראמפ, שגרירים רפובליקנים לשעבר ואסטרטגים רפובליקנים.
3 צפייה בגלריה
רפובליקנים מודאגים: "חלקים גדולים במפלגה מקצינים ומאיימים על הדמוקרטיה"
רפובליקנים מודאגים: "חלקים גדולים במפלגה מקצינים ומאיימים על הדמוקרטיה"
רפובליקנים מודאגים: "חלקים גדולים במפלגה מקצינים ומאיימים על הדמוקרטיה"
(צילום: AFP)
יותר מ-120 רפובליקנים לשעבר ערכו שיחת ועידה בזום ביום שישי שעבר ושוחחו על האפשרות להקמת מפלגה חדשה, שתדגול ב"שמרנות ערכית" ותהיה מחויבת לחוקה ולשלטון החוק – עקרונות שלפי אותם מעורבים נזנחו על ידי טראמפ. במגעים עלתה אפשרות להריץ מועמדים בחלק מהמירוצים בבחירות בארה"ב - אך גם לתמוך באנשי מרכז-ימין אחרים - גם אם הם רפובליקנים, עצמאים ואפילו דמוקרטים.
אוון מקמולין, רפובליקני לשעבר שהתמודד כמועמד עצמאי בבחירות לנשיאות 2016, אמר שהוא היה אחד המנחים של שיחת הוועידה. הוא סיפר שבשיחה השתתפו רפובליקנים שמודאגים מהשפעתו של טראמפ על המפלגה ומהכיוון שאליו הולכת המפלגה. "חלקים גדולים במפלגה הרפובליקנית מקצינים ומאיימים על הדמוקרטיה האמריקנית", אמר מקמולין לרויטרס. "המפלגה צריכה להתחייב מחדש לאמת, להיגיון ולעקרונות היסוד – או שבפירוש יש צורך במשהו חדש".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
הזוג טראמפ עוזב את הבית הלבן. ה"בייס" של הנשיא לשעבר במפלגה עדיין יציב
(צילום: EPA)
שלושה גורמים אחרים אישרו לרויטרס ששיחת הוועידה על הקמת מפלגה חדשה התקיימה. בין המשתתפים בשיחה היו ג'ון מיטניק, היועץ המשפטי של המחלקה לביטחון המולדת בכהונת טראמפ; חבר הקונגרס הרפובליקני לשעבר צ'ארלי דנט; אליזבת נוימן, שהייתה סגנית ראש הסגל במחלקה לביטחון המולדת בכהונת טראמפ; ומיילס טיילור, שכיהן גם הוא במחלקה בכהונת טראמפ.
מקמולין אמר שרק כ-40% מהמשתתפים בשיחת הוועידה הביעו תמיכה ברעיון של הקמת מפלגה חדשה. אפשרות נוספת שעלתה על הפרק היא להקים סיעה חדשה שתפעל בתוך המפלגה הרפובליקנית או מחוצה לה. אחד הגורמים שהשתתפו בשיחה אמר שבין השמות האפשריים למפלגה החדשה נמצאים "מפלגת היושרה" ו"מפלגת המרכז-ימין". אם יוחלט להקים סיעה ייתכן שהיא תקבל את השם "רפובליקנים מהמרכז-ימין".
3 צפייה בגלריה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכיו של דונלד טראמפ ממתינים להגעת הנשיא לשעבר לפלורידה
(צילום: AP)
מי שהשתתפו בשיחת הוועידה מודעים לכך שניסיונות העבר ליצור "מפץ" בפוליטיקה האמריקנית, ולערער את הדומיננטיות של שתי המפלגות הגדולות, נכשלו. עם זאת אחד המשתתפים ציין שה"רעב" בציבור להקמת מפלגה חדשה גדול מתמיד.
השיחות הן עדות נוספת לקרע במפלגה הרפובליקנית בעקבות טענותיו (הבלתי מבוססות) של טראמפ שהבחירות נגנבו ממנו, וההסתערות של תומכיו על בניין הקפיטול ב-6 בינואר. רוב הרפובליקנים נותרו נאמנים לנשיא לשעבר, אך אחרים מאמינים שהמפלגה חייבת לצעוד בדרך חדשה.
המשתתפים בשיחת הוועידה נחרדו מהעובדה שרוב הרפובליקנים בקונגרס – 139 מחוקקים בבית הנבחרים ושמונה סנאטורים – הצביעו בעד ביטול ניצחונו של ג'ו ביידן, שעות ספורות אחרי המהומות בקפיטול. רוב הסנאטורים הרפובליקנים אותתו שלא יתמכו בהרשעת טראמפ במשפט ההדחה שמתנהל נגדו בסנאט. הדמוקרטים מאשימים את הנשיא לשעבר ב"הסתה למרידה".
בתגובה למגעים להקמת מפלגה חדשה אמר ג'ייסון מילר, דובר של טראמפ: "הלוזרים האלה עזבו את המפלגה כשהם הצביעו לביידן". נציג של הוועידה הרפובליקנית הלאומית הזכיר את הדברים שאמרה לאחרונה רונה מקדניאל, יו"ר הוועידה: "אם נמשיך לתקוף אחד את השני ונתמקד בתקיפת אחינו הרפובליקנים, ואם יהיו לנו מחלוקות בתוך המפלגה, אנחנו נאבד את 2022 (השנה שבה יתקיימו בחירות האמצע). הדרך היחידה שבה נוכל לנצח היא אם נהיה ביחד".