יממה לפני הפינוי המוסכם, תושבי אביתר עדיין לא היו עסוקים באריזות. במאחז הבלתי-חוקי שהוקם לפני חודשיים בשומרון לא היו אתמול אחר הצהריים מובילים, וגם לא טנדרים גדולים לצורך העמסת הציוד. אוטובוס עם מבקרים מירושלים דווקא כן היה, ותושבי המקום ערכו להם סיור. שום דבר בשטח לא הזכיר פינוי או כוונה לעזוב.
על פי המתווה, חיילים אמורים לאייש את המקום החל מהיום אחר הצהריים, ובמקביל יחל תהליך סקר הקרקעות במנהל האזרחי כדי לבדוק איזה חלק הוא קרקע פלסטינית פרטית, ואם יש גם אדמות מדינה. בהמשך צפויה לקום במקום גם ישיבה, ובעתיד הממש רחוק, אם כל שאיפותיהם של המתנחלים יתגשמו, גם יישוב חדש.
6 צפייה בגלריה
אביתר
אביתר
המאחז מפונה מחר, השלט הוצב היום
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
אביתר
אביתר
"יראו אותו בכל הכפרים מסביב". מגן דוד שהורכב מצינורות ברזל
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
אביתר
אביתר
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
צבי סוכות
צבי סוכות
צבי סוכות שעבר להתגורר במאחז
(צילום: יואב דודקביץ)
בשעה 16:00 אמור המאחז להתפנות לחלוטין, אך אתמול עוד עסקו צעירי אביתר בהצבת שלטים דוגמת "ברוכים הבאים לאביתר" בכניסה ליישוב. השלטים כלל לא נועדו לעיניים ישראליות, אלא דווקא לעיניים הפלסטיניות של תושבי הכפרים ביתא וקבלאן שצופים על המתרחש. ברחבה המרכזית של המאחז חבורת צעירים נוספת ריתכה מגן דוד ענק שהורכב מצינורות ברזל וצבעה אותו בכחול. "הוא יעמוד בגובה של 10 מטרים ויראו את זה בכל הכפרים מסביב, אפילו עד אזור רמאללה", הסביר צבי סוכות, תושב המאחז.
למרות שלמתנחלים נקבעה שעה לפינוי המאחז, את תכולת הבתים יוכלו לאסוף גם במהלך השבוע הבא - ואתמול בלילה אף קיימו ישיבה כדי להחליט על מתווה היציאה. "יש לנו זמן, אף אחד לא ממהר", אמרה איילת שליסל שמתגוררת גם היא במאחז. "הפלסטינים לא יראו פה תמונות שלנו עוזבים את המאחז עם תיקים על הגב. לא ניתן להם את הסיפוק הזה. אנחנו נרד, אבל לאט, לא בשיירות".
6 צפייה בגלריה
הדר בר חי
הדר בר חי
"הצבעתי נגד ההסכם, אבל אכבד אותו". הדר בר-חי
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
אביתר
אביתר
המאחז שהוקם בשומרון
(צילום: AFP)
בחודשיים שחלפו מאז הקמת היישוב לקחו התושבים חלק בשתי אסיפות משמעותיות. האחת נערכה לאחר מתווה הפינוי הראשון שהוצע להם, והשנייה לאחר קביעת התיקונים והצגת המתווה השני. "באסיפה הראשונה התקיים דיון מאוד מעמיק, מכבד ונוקב. הוא נמשך כשש שעות ולכל אחד הייתה ההזדמנות להגיד את דברו", אמרה הדר בר-חי (31) שהגיעה לאביתר עם בעלה ושבעת ילדיה מאלוני הבשן בגולן. "הדיון השני היה מהיר בהרבה, רק שעה, ובסופו הצבעתי נגד ההסכם. הרגשתי שזה לצאת בלי כלום ושבהצעה הזו של המדינה אין ממש. מאוד קל למצוא פרצה אם רוצים להפיל את הפשרה הזו. בסוף זה בנוי הרבה על אמון".
בר-חי נשאלה אם יהיו תושבים שלא יסכימו לעזוב ויתעמתו עם צה"ל והמשטרה - והשיבה כי היא מאמינה שהפינוי יעבור בשלום. "גם אני שהצבעתי נגד אכבד את ההסכם ואעזוב. זה כואב, אבל נגיע לפה בזמן הקרוב כדי להשקות את העצים ולפנק את החיילים. ההחלטה תכובד על ידי כולם. נצא מכאן בראש מורם בידיעה שעשינו פה משהו שלא נעשה".
על פי המתווה שהוסכם בין המתנחלים לממשלה, התושבים יעזבו את המקום עד לסוף השבוע, אך רוב הבתים יישארו במקומם ומשרד הביטחון יקים בסיס לפלוגה במקום באופן מיידי. לפי מועצת שומרון נטען כאמור כי עוד חודשיים אף תוקם ישיבת הסדר חדשה במקום. שר הביטחון בני גנץ שניהל את המגעים היה נחוש כי המאחז חייב להתפנות. "אין מדובר בפינוי יישוב סדור ובגזירת גורל על משפחות", אמר גנץ. "מדובר בכניסה לשטח שנעשתה בחסות מבצע 'שומר החומות' באופן לא חוקי וללא כל אישור מהגורמים המוסמכים. דינו של המקום להתפנות".
פורסם לראשונה: 23:26, 01.07.21