בית הנבחרים הצ'כי הצביע בעד שינוי חוק שמות המשפחה, כך שלנשים בצ'כיה יוּתר לאמץ שם משפחה שאינו כולל את הסיומת "-ובה", ולפיכך לא תהיה בו הצהרה מגדרית. המהלך מעורר ביקורת מצד גורמים שמרניים, וגם מצד בלשנים, וכדי להשלימו יידרש אישור של הסנאט, הבית העליון של הפרלמנט הצ'כי.
1 צפייה בגלריה
נשים החלו להסיר את הסיומת בעצמן. צ'כיה
נשים החלו להסיר את הסיומת בעצמן. צ'כיה
נשים החלו להסיר את הסיומת בעצמן. צ'כיה
(צילום: shutterstock)
בשפה הצ'כית, כמו בשפות סלאביות אחרות, כאשר נוקבים בשם משפחה – אם מי שנושאת את השם היא אישה הנוהג הוא לצרף לו את הסיומת "-ובה": כך למשל מי שמשתייכת למשפחת "נובאק" תוצג כ"נובאקובה". לנשים מותר להשיל מהמסמכים הרשמיים את הסיומת "-ובה" רק במקרים מעטים, למשל אם יש להן אזרחות זרה או אם הן חיות עם אזרח זר.
במפלגת הפיראטים הצ'כית, המתנגדת לעיגון החובה הזו בחוקי צ'כיה, טוענים כי האיסור על נשים לשאת שם משפחה "זכרי" במסמכים רשמיים הוא בגדר אפליה של ממש. בשנים האחרונות הסתמנה בצ'כיה מגמה שבמסגרתה עוד ועוד נשים בחרו להסיר על דעת עצמן את הסיומת "-ובה" משם משפחתן, לכל הפחות בהקשרים לא-רשמיים.
לצדם של פוליטיקאים המבקשים לשמר את הנוהג הדקדוקי הצ'כי התייצבו בין השאר בלשנים. לפי "רדיו פראג", למשל, הבלשן קארל אוליבה טען לפני שנתיים כשנדרש לסוגיה כי הסיומת "-ובה" מתועדת במקורות הכתובים העתיקים ביותר של השפה הצ'כית, וכי אף שהנשים ראויות לבחור באופן חופשי באיזה שם משפחה להשתמש בכל הקשר שאינו רשמי – במסמכים הרשמיים יש לכבד את הדקדוק הצ'כי.
אוליבה טען בין השאר כי סיומת שם המשפחה הנקבית חיונית לדקדוק הצ'כי לעומת שפות אחרות, וכי מתן האפשרות להשמיטה עלול לעורר בלבול ולפגוע ביעילות השפה הצ'כית.
בהצבעה שנערכה בעניין בבית הנבחרים אתמול הצביעו 91 מחוקקים בעד שינוי החוק, כך שהחוק החדש יתיר לנשים לבחור בעצמן אם להתהדר בשם משפחה "נשי" או "גברי" במסמכים הרשמיים. 33 מחוקקים הצביעו נגד.