4 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהלי חיזבאללה וחמוש של הארגון בסביבתם
אנשי חיזבאללה פירקו בסוף השבוע את אחד משני האוהלים שהוקמו בשטח ישראל בהר דב, סמוך לגבול לבנון. כך אישרו בשבת בערב גורמי ביטחון בישראל. עם זאת, מספר האנשים ששהו במאהל לא השתנה - בין שישה לשמונה חמושים - וכולם התקבצו לתוך האוהל שנותר במקום.
חיזבאללה העביר את האוהל לצד הלבנוני - מצפון לקו הכחול. תחילה אנשיו הורידו רק חלק אחד מהאוהל, ואתמול בצהריים פינו את התשתית לאחר שהזיזו גם את בסיס הבטון שלו והשלימו את הסרתו. הפירוק התבצע בשלבים, ולכן בצה"ל לא יכלו בוודאות לחתום על "זיכוי השטח" והמתינו לראות מה קורה עם האוהל השני. מבחינת צה"ל, עד שהאוהל השני והכוחות של חיזבאללה שמסתובבים בתוך הגבול לא יפונו - המשימה לא הושלמה. בישראל מעריכים שהצעד הזה נובע מהלחץ הבינלאומי הכבד שהופעל על ממשלת לבנון, הן מצד ארצות הברית והן מצד צרפת והאו"ם.
4 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
מיקום האוהלים, מעבר לקו הכחול
חיזבאללה הציב באמצע חודש מאי שני מבנים ארעיים – מכולה ואוהל מדרום לקו הכחול, שחוצה אותו ביותר מ-30 מטרים לתוך שטח ישראל. ב-30 במאי הוקם אוהל נוסף ליד האוהל הראשון, 55 מטרים דרומית לקו הכחול ולתוך שטח ישראל.
בישראל התעוררו מאוחר מדי, ורק אחרי חודש נעשתה פנייה לאו"ם בבקשה שיתערב ויורה לחיזבאללה להחזיר את האוהלים לצד הלבנוני. ישראל גם ביקשה מארה"ב וצרפת ללחוץ על ביירות להחזיר את האוהלים.
במערכת הביטחון הכינו כמה אפשרויות אם המאמצים הדיפלומטיים לפינוי האוהלים ייכשלו, ובכלל זה פינוי של האוהלים גם במחיר של עימות. גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי ישראל לא תשלים עם נוכחות קבע של אוהלים, שכן היא רואה בהקמת האוהלים פרובוקציה זולה. הם לא רואים בהם בהכרח איום ביטחוני על ישראל - אך החשש הוא מהתקדמות זוחלת של החיזבאללה וקביעת עובדות בשטח.

ישראל שואבת עידוד מכך שהלחץ הניע את החיזבאללה לפנות את אחד האוהלים ומקווה שהוא יביא גם לפינוי האוהל השני ולהחזרת המצב לקדומותו. לפי הגורמים הביטחוניים, לישראל אין כרגע דד ליין שהיא מציבה לעניין, והיא עדיין ממתינה למיצוי המהלך המדיני שמתנהל בכמה ערוצים. פניות מצד ישראל נעשו לארה"ב, צרפת, האו"ם ויוניפי"ל (כוח האו"ם הזמני בלבנון). האמריקנים מצידם מפעילים לחץ על הלבנונים, וגם הצרפתים מעורבים בכך.
אתמול הזהיר המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) כי ישראל לא יכולה להסתפק בפעילות דיפלומטית לפינוי העמדות - ועליה לפעול להסגת האוהלים "גם במחיר של סיכון בהידרדרות לעימות מוגבל בשטח". בנייר עמדה שפרסמו אתמול בבוקר במכון המחקר האסטרטגי, שרטטו המומחים מסקנות מדאיגות על אודות נסיבות האירוע והשלכותיו על העימות בין חיזבאללה לישראל, ושחיקת ההרתעה מול ארגון הטרור ש"מעז ופועל באופן בוטה יותר מבעבר".
4 צפייה בגלריה
מוחמד רעד חיזבאללה ראש סיעה בפרלמנט לבנון
מוחמד רעד חיזבאללה ראש סיעה בפרלמנט לבנון
"אם אתם לא רוצים מלחמה - אז תשתקו ותחזרו בכם". ראש סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני
על פי חוקרי הביטחון במכון, "התהליך המתמשך של בניין הכוח של חיזבאללה, והפרשנות של פעולת כוחותינו ככזו הנמנעת מחיכוך עם הארגון, מביאים למצב חמור מבחינה אסטרטגית העלול להביא להסלמה. בין אם חיזבאללה פועל ממצוקה לנוכח המצב הקשה בלבנון, ומבקש להצדיק את קיומו, או בין אם הארגון פועל מתוך יוהרה וביטחון עצמי מופרז - המגמה מסוכנת, ויש לעצור אותה".
עמדה דומה השמיעו גם חוקרי מכון "עלמא" המתמקד באתגרי הביטחון של ישראל בזירה הצפונית. החוקרים העריכו בשבוע שעבר כי חיזבאללה ממשיך לייצר מתיחות ופרובוקציות, "בכוונה להגיע להסלמה שתוביל לעימות צבאי רחב עם ישראל, ומתוך אינטרס פנימי להעצמת כוחו בלבנון" - וכי בקיץ האחרון נתן מזכ"ל הארגון חסן נסראללה "הכשר אידאולוגי ודתי למהלך".
בשבת השמיע ראש סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, מוחמד רעד, אמירה מתגרה כלפי ישראל בנוגע לאוהלים. "האויב דורש להסיר את שני האוהלים, ומעדיף שההתנגדות תעשה זאת כי הוא לא רוצה להיכנס למלחמה שהוא לא רוצה בה. אם אתם לא רוצים מלחמה, אז תשתקו ותחזרו בכם", אמר רעד. "אם תנסו לכפות על ההתנגדות להסיר את מה שהוא חלק מזכות לבנון וחלק מאדמתה, לא אתם ולא אחרים יכולים לכפות יותר דבר". הוא הוסיף כי "חלפה התקופה שבה נהגתם להפציץ את הכור הגרעיני בעיראק בלי שאף אחד הניד עפעף ולא פחדתם מאף אחד. כעת אתם לא מסוגלים להסיר שני אוהלים כי יש התנגדות, אנשים חזקים ומאמינים בלבנון".
פורסם לראשונה: 22:25, 02.07.23