המשטרה הודיעה כי פתחה בבדיקה, השר לביטחון פנים דרש לבדוק מי מהקצינים ידע בזמן אמת על התיעוד שחולל סערה – וכעת הניצב שבמוקד מגיב: בשיחה עם ynet הכחיש אמש (שני) ניצב ג'מאל חכרוש כי התעלם מקורבן דקירה בזירת רצח בכפר כנא לפני כשנה וחצי - שמעל גופתו הוא תועד מדלג בדרך החוצה, מבלי שסייע לו לכאורה - והצהיר כי אין בכוונתו להתפטר.
"את התפקיד שלי עשיתי (באופן) מקצועי ביותר", אמר חכרוש, ראש אגף סיף במשטרה שהודיע כי יצא לחופשה בעקבות הסערה עם פרסום הסרטון. לדבריו, "סגרתי את הזירה, הזמנתי כוחות הצלה ומנעתי את המשך האירוע. זה מה שמצופה משוטר לעשות. עשיתי את זה וכל הסרטון מראה את זה. הראו חמש וחצי שניות מרגע אחד בלבד".
3 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
ניצב חכרוש והתיעוד שעורר סערה
(צילום: אלעד גרשגורן)
חכרוש טען כי גם אחד מבני המשפחה של הקורבן דילג מעל גופתו, שחכרוש תועד מדלג מעליה כשהאיש עוד היה בחיים, אם כי הוא מת תוך זמן קצר. הגופה הייתה שרועה על המדרגות בדרך אל מחוץ לבית עסק בכפר כנא, שבו אירעה הדקירה במהלך קטטה בין שני קרובי משפחה המתגוררים ביישוב, בספטמבר 2020.
הניצב הוסיף כי החליט לצאת לחופשה על מנת לאפשר לצוות הבדיקה שהקים המפכ"ל קובי שבתאי לעבוד באופן "חופשי", כלשונו, ועל מנת לטהר את שמו. בראשות הצוות יעמוד ניצב בדימוס אהרון אקסול, שכיהן בעבר כמפקד מחוז תל אביב וראש אגף המבצעים במשטרה.
הסרטון שחולל סערה התפרסם הבוקר לראשונה ב"הארץ", וכאמור תוך זמן קצר הודיעה המשטרה על בדיקה. אולם בהמשך נודע כי לצמרת המשטרה כבר היה ידוע על הסרטון בתקופה הרלוונטית, כולל לממלא מקום המפכ"ל דאז, ניצב בדימוס מוטי כהן.
3 צפייה בגלריה
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
ניצב בדימוס מוטי כהן. הוא ידע?
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
"החוקרים בתיק ראו את הסרטון המדובר", סיפר ל-ynet גורם בכיר במשטרה, "וזה הועבר מיד לידיעת הגורמים הרלוונטיים במטה הארצי, בהם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה דאז ניצב מוטי כהן, העוזר שלו ניצב משנה ברק מרדכי שמכהן כיום בתפקיד מפקד מרחב לכיש במשטרה ודוברת המשטרה דאז תת ניצב סיגל טולדו, ועוד מספר גורמים במטה הארצי שהיו מודעים היטב ולא עשו שום דבר".
השר לביטחון הפנים בר-לב הנחה אתמול את המפכ"ל שבתאי כי צוות הבדיקה שמונה יבחן גם את שאלת ההיכרות לכאורה של גורמי המשטרה עם הנושא. בין היתר מבקש השר לדעת ממתי ומי מהמשטרה הכיר את הנושא, לאילו דרגים הגיע המידע, מה היקף המידע שהגיע והמועד שבו התקבל אצל מי מהגורמים במשטרה. גורמים במשרד לביטחון הפנים אמרו כי בר-לב רתח כשראה את התיעוד, ובשל כך העביר למפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי סדרת שאלות בנושא.
התיעוד מעורר סערה גם בקרב התושבים בכפר כנא, וכמה מהם מאשימים שחכרוש לא רק התעלם לכאורה מפצוע הדקירה - אלא גם עזב את הבניין בשעה שהחשוד בדקירה, ובהמשך ברצח, עוד הסתתר בפנים. "חכרוש נטש את הזירה והרוצח היה בפנים", טען אחד התושבים. "אחר כך עבר ליד הפצוע והפקיר אותו. זאת אומרת שהוא לא עשה את תפקידו כמפקד בכיר במשטרת ישראל. איך הוא רוצה להילחם בפשיעה כשרואים אותו במצב כזה?".
הקורבן שנרצח בזירה הוא גאזי אמארה. מי שהואשם ברצח הוא דודו, פאדי אמארה בן ה-43, תושב כפר כנא. בכתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בנצרת יוחסו לו גם עבירות של שיבוש מהלכי משפט והפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו.
3 צפייה בגלריה
גאזי אמארה
גאזי אמארה
גאזי אמארה, האיש שנרצח בכפר כנא בספטמבר 2020. דודו הואשם במעשה
לפי האישום, בבעלות משפחתם של הנאשם והקורבן היה מפעל ברזל ביישוב. האחיין, זה שנרצח, שימש בתפקידו כמנהל המפעל. בבוקר של ה-12 בספטמבר 2020 הגיע עורך דין של המשפחה למפעל, במטרה לפגוש שם את אבי הקורבן ואת כל אחיו, לרבות הנאשם, ולהחתימם על מסמכים משפטים בהקשר למקרקעין שבבעלותם.
עורך הדין הציג לדוד מסמכים וביקש ממנו לחתום עליהם, אלא שלפי האישום הוא התרגז וצעק על עורך הדין. כיוון שבאותה עת היו מספר לקוחות במפעל, הקורבן יצא ממשרדו וביקש מהדוד להנמיך את קולו. לפי האישום הנאשם הוסיף לצעוק והאחיין דרש ממנו לעזוב את המפעל. הוא סירב לצאת והדף אותו.
השניים התווכחו בצעקות במטבחון של המפעל, ובשלב זה, אחז הנאשם בסכין מטבח שהייתה מונחת על השיש ונעץ את הסכין בצדו השמאלי של חזהו, עד לעומק של כ-14 ס"מ. המנוח הצליח להימלט לעבר המדרגות והתמוטט, ונלקח על ידי העורך דין ובני המשפחה לבית החולים. עוד עולה מכתב האישום שהנאשם, לאחר שנעל את עצמו במטבחון, ובמטרה להעלים ראיות ולמנוע או להכשיל הליך שיפוטי, הסתיר את הסכין מעל לאריחי התקרה האקוסטית במטבחון, והמתין לבוא כוחות המשטרה.
פורסם לראשונה: 21:31, 24.01.22