2 צפייה בגלריה
דוד גוברין
דוד גוברין
"יש פגיעה במערכת היחסים שבנה שגריר עם בית המלוכה". גוברין
כשבוע לאחר שמשרד החוץ החזיר את שגריר ישראל במרוקו דוד גוברין בשל חקירה המתנהלת נגדו במשרד בחשד להטרדות מיניות וניצול של נשים מקומיות ואי-דיווח על קבלת תכשיטים במתנה מבית המלוכה המרוקאי, עורך דינו דרור מתיתיהו פנה במכתב למנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז שהגיע לידי ynet, ובו האשים: "מקור כל הטענות המופרכות הוא בגורם שנתפס בקלקלתו וכעת פועל מתוך שנאה ויצר נקם, בניסיון לפגוע בשגריר". אותו גורם, כך מובהר בהמשך המכתב, הוא קב"ט השגרירות רן מצויינים, עימו גוברין מצוי בסכסוך.
מתיתיהו המשיך וטען כי "במהלך השבוע החולף, אותו גורם פנה לאמצעי תקשורת שונים ופתח במסע הכפשה שקרי, מבזה ופוגעני נגד השגריר, בניסיון לפגוע בשגריר ובת זוגו ולהזיז אותו באמצעים פסולים מתפקידו. זאת על רקע תלונה שהגיש השגריר בגין התנהלות בלתי-ראויה". החקירה נגד גוברין נפתחה, נזכיר, לאחר שארבעה מעובדי השגרירות פוטרו או התפטרו בתקופה האחרונה על רקע מתיחות עם השגריר, שחוץ ממצויינים, נמצא בסכסוך גם עם המאבטחים בשגרירות.
לדברי עורך הדין, בין גוברין לאותו קב"ט שוררים יחסי עבודה עכורים ביותר על רקע תלונה שהגיש השגריר נגדו חודש פברואר בנוגע לשימוש ברכב הביטחון של השגרירות בניגוד לנהלים, ונמצאה מוצדקת על ידי המפקח הכללי של משרד החוץ. לפי עורך הדין, מצויינים דיבר אל גוברין "באופן מזלזל ומבטל" במהלך שיחת הבירור על התלונה, ובסופו של דבר, בירור המפקח הכללי מצא עוד פגמים בהתנהלות הקב"ט. כמו כן, מתיתיהו טען כי בחודש אפריל גוברין נתן לקב"ט הערכת ביצועים נמוכה, אותה סיים במילים "הוא אינו ראוי להיות קב"ט בנציגות. הישארותו בתפקיד עלולה לגרום נזק מדיני". גם כעת, במכתב ישנן האשמות כנגד אותו "גורם" בגין פגיעה ביחסים בין שתי המדינות ו"במערכת היחסים הטובה שבנה השגריר עם בית המלוכה".
על הטענות להטרדה מינית, אותה הגדיר מתיתיהו כ"הטרדה מינית לכאורה של אישה דמיונית", עורך הדין אמר כי "מעולם לא הועלתה לפני השגריר טענה בעניין זה, ולא בכדי. אין בכוונתו להתייחס לטענה שלא נטענה, בעניין שאינו ידוע".
דרור מתיתיהודרור מתיתיהוצילום: שחר פליישמן
במכתב, מתיתיהו מתייחס לטענה נוספה שהועלתה נגד השגריר וכלולה בחקירה נגדו, לפיה הוא קיבל שלושה צמידי זהב במתנה מגורם אשר קשור לבית המלוכה בארוחת ערב חגיגית, ועליהם לא דיווח. עורך הדין כינה האשמה זו "טענה כוזבת", ולאחר מכן ציין כי מקור הטענה הוא מצויינים, "אשר השתמש בקצינת המנהלה, דורית ראובני, להפצת המידע הכוזב לכל צוות הנציגות, במקום להביא את הנושא לתשומת ליבו של השגריר". עוד נטען כי ברגע שגוברין נחשף לטענת הקב"ט, הוא דרש ממשרד החוץ לפנות לגורם הקשור לבית המלוכה, כדי לוודא מולו שאין בסיס עובדתי לטענה, אך המשרד נמנע מלעשות זאת.
לאור הימנעות משרד החוץ מפנייה לגורם הקשור לבית המלוכה, מתיתיהו ציין במכתב כי הוא פנה בעצמו לאותו גורם וקיבל ממנו הבהרה כי "הוא בהלם מן העובדה שמייחסים לו מתן תכשיטים לשגריר או לבת זוגו".
מתיתיהו דרש במכתב בשם גוברין ממשרד החוץ שיביע באופן פומבי כי "אין מקום לפרסומים בעניינו של השגריר", וטען כי מנכ"ל המשרד בעצמו כתב לגוברין בהודעה אישית כי אין לפרסומים מקום, וכי הוא "יודע שהם מכאיבים מאוד". דרישה נוספת שהועלתה במכתב היא "שהמשרד יבצע בדיקה יסודית ומקיפה לאיתור הגורם שיזם את הפרסומים ויעדכן בממצאיה", ואף "יורה לאלתר על הרחקת הקב"ט משגרירות ישראל במרוקו וינקוט נגדו בכל האמצעים וההליכים המתאימים במלוא חומרת הדין".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד וסגן שר החוץ המרוקאי מוחסין ג׳זולי בטקס חניכת הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו
שר החוץ יאיר לפיד וסגן שר החוץ המרוקאי מוחסין ג׳זולי בטקס חניכת הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו
האווירה היא של "כולם מסוכסכים עם כולם". לפיד וכהן בטקס חנוכת הנציגות הישראלית במרוקו
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
כמו כן, מתיתיהו העלה דרישה לאור הבהרת הגורם ממרוקו כי "משרד החוץ יוציא לאלתר הודעה כי אין כל ממש בטענה, שהשגריר או מי מטעמו קיבלו מגורם המקורב לבית המלוכה תכשיטי זהב, או כל מתנה אחרת, מעבר לזר פרחים". עם זאת, בכירים במשרד החוץ אמרו כי ספק רב אם גוברין יוכל לחזור למרוקו לנוכח ההאשמות הקשות נגדו שהטריד נשים מרוקאיות.
לפי גורמים המעורים בעבודת השגרירות, האווירה היא של "כולם מסוכסכים עם כולם". שלושה מהעובדים שפוטרו הם יהודים מרוקאים שהועסקו על ידי הנציגות כעובדים מקומיים, ועובדת רביעית היא דיפלומטית ישראלית בעלת אזרחות מרוקאית וצרפתית שהתפטרה וחזרה לפריז.
אתר החדשות המרוקאי "א-סחיפה" התייחס לחקירה המתנהלת בשגרירות ודיווח על "כאוס ארגוני". עוד נטען בפרסום המרוקאי כי השגריר גוברין התעמת עם העובדים המקומיים לאחר שטען שהם נעדרים כישורים דיפלומטיים נדרשים, במיוחד ברמת השפה והבנת הרגישויות הספציפיות של מרוקו. מנגד, העיתון ציטט מקורות לפיהם בין הסיבות לכאוס הדיפלומטי בשגרירות ישראל במרוקו קשור בנוכחותו של גוברין, שלפי המקורות "התברר כחסר ידע רב על המדינה ועל הרגישות של נושאים רבים שקשורים לחברה המרוקאית, מה שגרם לו להתנגח בתקשורת ובמעגלי קבלת ההחלטות בגלל הודעותיו בנושאים שקשורים לסהרה ולמפלגת הצדק והפיתוח המרוקאית".