"קולן של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית לא ייעלם, ולא ישתיקו אותנו". כך אמרה היום (שלישי) בהתרגשות אחת הנפגעות של אלון קסטיאל בעקבות החלטת בית המשפט להחזיר את הדיונים על שחרורו המוקדם לוועדה שמטפלת בכך, לאחר שנקבע כי עמדתן של הקורבנות לא נשמעה בהליך. "יש תחושה של הקלה מסוימת, מקווה שוועדת השחרורים תשמע את קולנו ותחזיר אותו לתא, ולא תשחרר אותו כפי שהמליצה", אמרה הנפגעת.
בית המשפט, נזכיר, קבע כי נפל פגם בעבודת הוועדה של שירות בתי הסוהר שהחליטה לקצר את מאסרו של עבריין המין שתקף ארבע נשים, וקרא לחברי הוועדה לזמן את כל הנשים שהתלוננו נגדו כדי להציג את עמדתן ואת ההשלכות האפשריות לשחרורו של איש הנדל"ן וחיי הלילה מתל אביב.
4 צפייה בגלריה
אלון קסטיאל ביום כניסתו אל הכלא
אלון קסטיאל ביום כניסתו אל הכלא
נשאר בכלא. אלון קסטיאל
(צילום: זהר שחר)
ההרכב שבראשו עמדה השופטת עירית הוד, ולצדה השופטים חנא סבאג ואילונה לינדנשטראוס, פסק כי "הפרקליטות שעתרה ביקשה מוועדת השחרורים במפורש לדחות את הדיון על מנת לאפשר לנפגעות העבירה להביע את עמדתן, וציינה כי הדיון הוקדם מבלי שכל נפגעות העבירה עודכנו על כך. כך שוועדת השחרורים ידעה שמרבית נפגעות העבירה אינן יודעות על קיום הדיון ועל כן היה עליה להיעתר לבקשה ולדחות את הדיון וליידע בכך את כל נפגעות העבירה".
השופטים הוסיפו כי "לא היה ראוי להסתפק בעמדת נפגעות העבירה שנמסרה בעבר לפני הדיון הקודם. לא מדובר בעניין טכני אלא מהותי שיש לבחון במועד שבו מובא עניינו של האסיר בפני הוועדה. כפי שחל שינוי בעניינו של המשיב מאז הוועדה שהתקיימה באוגוסט, כך שיכול לחול אף שינוי בעמדתן של הנפגעות או במצבן".
4 צפייה בגלריה
מחאה נגד שחרור קסטיאל מחוץ לבית המשפט
מחאה נגד שחרור קסטיאל מחוץ לבית המשפט
מחאה נגד שחרור קסטיאל מחוץ לבית המשפט
(צילום: נויה כץ)
עופרי יהב, בעלת משרד יחסי ציבור שהותקפה על-ידי קסטיאל, אמרה כי "המשפט הראשון שעלה לי לראש בעקבות ההחלטה הוא 'צדק צדק תרדוף', ואני גאה לומר שכל האחיות שלי למאבק רדפו אחריו, והודות לציבור המדהים שתמך בנו הצלחנו לייצר החלטה תקדימית אצל ועדת השחרורים שתראה ותשמע אותנו".
יהב הדגישה כי "הצדק המוחלט עדיין לא הגיע, כי יש לנו מאבק בוועדה כדי לוודא שהוא יישאר בכלא, אבל אני יכולה להבטיח שלעולם לא אפסיק לרדוף אחריו", והוסיפה כי "לראשונה מאז ההחלטה האומללה שהתקבלה בוועדה אני מרשה לעצמי לחייך ולומר תודה למערכת המשפט שראתה אותי".
4 צפייה בגלריה
עופרי יהב
עופרי יהב
עופרי יהב
מיטל כהן, שהייתה בין המתלוננות על קסטיאל, הוסיפה בשיחה עם ynet: "טוב שהקשיבו לנו, או שלפחות הבינו שזה לא היה נכון לא לתת לנו לדבר. זהו צעד קטן, אבל חשוב. אולי נרגיש קצת פחות קורבנות וקצת יותר מוגנות".
אור בירון, שנפגעה גם היא מקסטיאל, סיפרה כי המחאה הוכיחה את עצמה הפעם. "הוכחנו שאי אפשר לאנוס אותנו ולשתוק. זה רגע גדול - אבל המאבק עוד לא נגמר. "יש כאן הישג ענק לכל נפגעות ונפגעי עבירות מין בישראל, וההישג הוא בעיקר מול העבריינים", אמרה בירון. "העברנו מסר, בגיבוי החברה הישראלית כולה. מנעתם מאיתנו את האפשרות להתנגד כשעשיתם לנו את הנורא מכל? זה לא אומר שלא נתנגד עכשיו. עברייני מין צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם מבקשים שחרור מוקדם, ועוד על עונשים כל כך קלים".
4 צפייה בגלריה
אור בירון
אור בירון
"העברנו מסר לעברייני מין". אור בירון
בירון ציינה כי קסטיאל ניסה לאחוז במקל משני קצותיו, כשמצד אחד קיבל אחריות על מעשיו - ומנגד ערער ללא הפסקה על העונש. "התנערות כזאת מוכיחה שלעבריין אין רצון להשתקם", הסבירה בירון. "אני מקווה שבעת קבלת ההחלטה הסופית, לאחר שישמע את קולנו באופן התקין והמתבקש, הוועדה לא תוכל עוד להתעלם מהעובדה שלאנס סדרתי ואכזרי לא מגיע פרס, גם אם הוא הצליח להיות נחמד בבית הכלא, כשהוא מוקף באסירים אחרים".