ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע שלא ייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בשל פנייתו לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג כדי שיחקור את ישראל על פשעי מלחמה. "כאחד שבא מהעולם העסקי, כאשר מישהו תובע אותו אני לא מתכוון להיות נחמד אליו", אמר בנט בשיחה שערך ביום שישי עם מנהיגים יהודים-אמריקנים.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן ונפתלי בנט ישיבת ממשלה
אבו מאזן ונפתלי בנט ישיבת ממשלה
"לא אהיה נחמד אליו". בנט על אבו מאזן
(צילום: AFP , EPA)
בנט העריך שלא תהיה פריצת דרך מדינית מול הפלסטינים בעתיד הקרוב. עם זאת, הוא הבהיר שגם בלי פתרון לסכסוך ישנם צעדים שניתן לנקוט כדי לצמצם את המתיחות ואת החיכוך עם הפלסטינים, ולשפר את מצבם הכלכלי ולאפשר לחיות באופן מכובד. לדבריו, הממשלה תנקוט גם פעולות לייצוב האזור ותימנע מסיפוח ומהקפאת בנייה בהתנחלויות. בנט הדגיש שעל אף הצעדים שננקטו ויינקטו, הוא לא רוצה ליצור אשליה שצפויה התקדמות מדינית – שכן אכזבות עלולות ליצור "השלכות שליליות".
דבריו של בנט מגיעים כשברקע הפגישה הנדירה שערך ביום ראשון שר הביטחון בני גנץ עם אבו מאזן, במוקטעה שברמאללה. בתחילת השבוע, אחרי פרסום דבר הפגישה וההקלות הישראליות שבאו בעקבותיה, הבהיר בנט כי לא מדובר בתחילתו של תהליך מדיני. "פגישת גנץ-אבו מאזן אושרה מראש על ידי ראש הממשלה", אמר גורם בסביבת ראש הממשלה. "מדובר בפגישה שעניינה סוגיות שוטפות של מערכת הביטחון מול הרשות הפלסטינית. אין שום תהליך מדיני מול הפלסטינים וגם לא יהיה".
בשיחה עם המנהיגים היהודים מארה"ב בנט מתח גם ביקורת על כך שהרשות הפלסטינית ממשיכה לשלם שכר חופשי לאסירים ביטחוניים, כולל כאלה שרצחו ישראלים, וכן למשפחות של מחבלים שחוסלו בפיגועי טרור. לגבי פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים עבור עניינים פלסטיניים – שנסגרה בתקופתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ואשר מחליפו ג'ו ביידן מעוניין לפתוח מחדש – אמר בנט שממשלתו "לא מחפשת דרמות" ושואפת לפתור מחלוקות בשקט.
2 צפייה בגלריה
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
הקונסוליה האמריקנית בירושלים שטראמפ סגר. ביידן רוצה לפתוח, ישראל מתנגדת אך "לא מחפשת דרמות"
(צילום: AFP)
בנט התייחס לנושאי מחלוקת אחרים בירושלים, בהם שאלת פינוי המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח ג'ראח – סוגיה נפיצה במיוחד שתרמה לפרוץ הקרבות במבצע "שומר החומות". בנט תיאר את הנושא כתביעה משפטית-אזרחית, ולא כנושא שמצריך התערבות ממשלתית. הוא הזכיר כי בית המשפט העליון הציע לאחרונה לתושבים הפלסטינים פשרה, שתעניק להם מעמד של תושבים מוגנים.
לגבי היחסים עם ארה"ב אמר בנט כי יהיו אמנם מחלוקות מול הממשל הדמוקרטי של ביידן, אך כל אחד יתייחס לשני כאל "מענטש", כלשונו, וידונו במחלוקות האלה מאחורי דלתות סגורות. "אם יש דברים שאנו לא מסכימים עליהם נחריש אותם וננסה לנטרל אותם בשקט ככל האפשר", הוסיף. לגבי פגישתו האחרונה עם ביידן בבית הלבן, אמר ראש הממשלה שהוא מצא מולו "ידיד אמת של ישראל". לדבריו, הוא פועל להשגת תמיכה בישראל מצד שתי המפלגות המרכזיות בפוליטיקה האמריקנית – הדמוקרטים והרפובליקנים – ולהחזיר "אווירה טובה ליחסים בין המדינות".
לגבי האיום האיראני אמר בנט כי הציג לביידן תוכנית בת ארבעה אלמנטים למאבק בטהרן – שנוגעת להפסקת העשרת האורניום, תוכנית הנשק והטילים הבליסטיים של איראן, והתוקפנות שלה ברחבי אזור המזרח התיכון. בנט חזר והבהיר שהוא מתנגד לחזרה של ארה"ב להסכם הגרעין.

ראש הממשלה והנשיא האמריקני הסכימו שצוותי עבודה משותפים לישראל וארה"ב יוקמו במטרה להחזיר את תוכנית הגרעין של איראן "בחזרה לקופסה", ולמנוע ממנה לפרוץ לפצצה לעולמי עד – ולא רק ב"משמרת" של ביידן, כפי שאמר מוקדם יותר השנה הנשיא האמריקני. בראש צוותי העבודה יעמדו היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומקבילו הישראלי ד"ר אייל חולתא.
עוד אמר בנט שלא יבקש מארה"ב לשלוח חיילים להגן על ישראל, אבל יבקש תמיכה אמריקנית, סיוע בגיבוש קואליציה שתביס את איראן וכן משאבים. לדבריו, ישראל נמצאת תחת איום גדול וצריכה אמצעים להגן על עצמה כמו עוד סוללות של מערכת כיפת ברזל, מערכות לייזר וציוד אחר.
בשיחה עם המנהיגים היהודים מארה"ב התייחס בנט גם למשבר הקורונה. הוא העריך שמספרי החולים בבתי החולים בארץ יחלו לרדת תוך עשרה ימים, הודות למאמצי הממשלה שכללו את החיסון השלישי, בדיקת כל הילדים לפני בית ספר והקלת הלחץ על בתי החולים באמצעות הוספת תקנים.
בתשובה לשאלה האם יחזיר את מתווה הכותל שהוקפא ואפשר תפילה פלורליסטית יותר באתר הקדוש, אמר בנט כי אם הכנסת תאשר את התקציב בנובמבר – תהיה יציבות הקואליציה לפחות למשך שנתיים. "אז נתחיל לטפל בנושאים יותר מורכבים", הבטיח. "הממשלה שלי לא מחפשת דרמות", הוסיף. "אני רוצה להרגיע את הדברים. זה כל מה שישראל צריכה עכשיו כדי לצמוח ולשגשג – שיהיה קצת שקט ושלווה".