המפגש הרשמי הראשון של בכיר בממשלה עם יו"ר הרשות הפלסטינית מאז 2010: שר הביטחון בני גנץ נפגש אמש (יום א') בשעות הלילה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. מלשכתו של גנץ נמסר כי השניים דנו בנושאים מדיניים-ביטחוניים, אזרחיים וכלכליים, וכי גנץ אמר לאבו מאזן שישראל נכונה לצעדים שיחזקו את כלכלת הרשות הפלסטינית.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ ואבו מאזן. מפגש רשמי אחרי השיחה בחג הקורבן
(צילום: רויטרס, אבי מועלם)
גורם בסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט אמר: "פגישת גנץ-אבו מאזן אושרה מראש על ידי ראש הממשלה. מדובר בפגישה שעניינה סוגיות שוטפות של מערכת הביטחון מול הרשות הפלסטינית. אין שום תהליך מדיני מול הפלסטינים וגם לא יהיה".
זו הייתה הפעם הראשונה מאז 2010 שבכיר מהדרג הממשלתי בישראל נפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן, שמכהן בתפקיד מאז 2005. ב-2010, נפגש איתו ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הנשיא לשעבר שמעון פרס נפגש עם אבו מאזן לאחרונה ב-2013 במסגרת "מפגש צד", ומאז לא נרשמו מפגשים רשמיים בין בכירים ישראלים ליו"ר הרשות.
הפגישה בין הצדדים, שבה השתתפו מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח וראש המודיעין הכללי של הרשות מאג'ד פארג', ארכה כשעתיים וחצי. גנץ ואבו מאזן נפגשו בארבע עיניים במשך כ-40 דקות, ולצד ברכות הדדיות - שר הביטחון הבטיח לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון הקלות אזרחיות וכלכליות, שיסייעו לעיגון היציבות הביטחונית אל מול הרשות, כלשונו. גנץ ואבו מאזן שוחחו גם על שימור התיאום הביטחוני בין צה"ל ושב"כ למנגנוני הביטחון הפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
נתניהו עם אבו מאזן. היה הבכיר האחרון שנפגש איתו באופן רשמי
נתניהו עם אבו מאזן. היה הבכיר האחרון שנפגש איתו באופן רשמי
נתניהו עם אבו מאזן. היה הבכיר האחרון שנפגש איתו באופן רשמי
(צילום: GettyImages)
3 צפייה בגלריה
פינוי הריסות בעזה
פינוי הריסות בעזה
עזה לאחר שומר החומות. גנץ תמך במנגנון שיקום באמצעות הרשות
(צילום: EPA)
גם בצד הפלסטיני אישרו את קיום הפגישה. בכיר הרשות הפלסטינית ומקורבו של אבו מאזן, חוסיין א-שייח המשמש השר לעניינים אזרחיים של הרשות, ציין כי אבו מאזן וגנץ שוחחו על היחסים בין ישראל לפלסטינים בכלל התחומים. הצדדים סיכמו כי לא יופצו תמונות מהמפגש.
ביולי האחרון שוחח גנץ עם אבו מאזן בטלפון לרגל חג הקורבן. שר הביטחון בירך את יו"ר הרשות הפלסטינית לרגל החג, ובלשכתו אמרו כי השניים העלו את הצורך לקדם "צעדים בוני אמון" בין ישראל לפלסטינים, שיסייעו לביטחון ולכלכלת האזור כולו.
בחמאס, מנגד, גינו את הפגישה: "הפגישה של אבו מאזן עם שר המלחמה הציוני הפושע גנץ היא סכין בגבו של עמנו והקרבתו, ובגידה בדמם של השהידים", נמסר בהודעה מטעם ארגון הטרור. "אבו מאזן ממשיך לוותר על הערכים הלאומיים ופועל לייפות את פני הכיבוש. הוא לא מייצג את עמנו אלא את עצמו בלבד".

בתדרוך כתבים שקיים בתום מבצע "שומר החומות" הודיע גנץ כי כוונתו היא לחזק את הרשות הפלסטינית אל מול חמאס. הוא הציג תוכנית מדינית-ביטחונית ואמר כי "מה שהיה הוא לא מה שיהיה", בהתייחסו לכל הנוגע ליחס של ישראל לרצועת עזה. גנץ אמר כי הוא סבור שיש להחליש את חמאס, לחזק את הקשר המדיני עם הרשות הפלסטינית - ולהקים מנגנון בינלאומי ואזורי דרך הרשות וגופים בינלאומיים שתפקידם יהיה לשקם את עזה.
"יש לנקוט מדיניות מחזקת כלפי הרשות הפלסטינית וכזו שמערבת שחקנים בינלאומיים כמו ארה"ב ואירופה ומדינות באזור כמו מצרים, ירדן וכמובן מדינות המפרץ", אמר גנץ אז. הוא הוסיף כי במסגרת תוכניתו הוא "חושב שצריך לתת תפקיד גובר לרשות הפלסטינית ולחזק אותה ביו"ש וברצועת עזה, ואת כל תהליך השיקום של הרצועה נעשה באמצעות הרשות הפלסטינית מבלי לתת ביטוי לחמאס".
פגישתו של גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית מגיעה כיומיים לאחר פגישתו של ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בהצהרות המשותפות שמסרו השניים בתום פגישתם האישית בבית הלבן בשבוע שעבר ביידן כמעט ולא הזכיר את הנושא הפלסטיני, אולם בהודעת הבית הלבן בתום הפגישה נמסר כי בנט וביידן שיתפו אחד את השני בעמדותיהם על קידום השלום, הביטחון והשגשוג עבור הישראלים והפלסטינים.

"הנשיא הדגיש את חשיבותם של הצעדים לשיפור חיי הפלסטינים ושל התמיכה בהזדמנויות כלכליות עבורם", אמרו בוושינגטון. "ביידן ציין גם את החשיבות בהימנעות מצעדים שעלולים להגביר את המתיחות ואת תחושת חוסר ההגינות, כמו גם לפגוע בבניית האמון בין הצדדים". לפי הבית הלבן, ביידן אמר פעם נוספת כי הפתרון היחיד לסכסוך, בעיניו, הוא משא ומתן על מתווה שתי המדינות. בכיר ישראלי אמר שלשום כי בנט הבהיר לנשיא האמריקני שהממשלה החדשה לא מתכוונת לבצע "פניות חדות" בנוגע לבנייה בהתנחלויות. "העמדה האמריקנית ידועה. הם מתנגדים לבנייה ואין לזה פתרון. נצטרך להתגלגל", הוא הוסיף.
לדברי הבכיר, בישראל ובארה"ב נחושים שלא להגדיר את מערכת היחסים סביב ההתנחלויות. "ברור לכולם שלא נתפרע - אבל גם לא נקפיא, כי אחרת אין ממשלה. גם להם זה ברור", ציין. בנט גם הבהיר כי הוא לא מתכוון לחזור לרצועת עזה, אך הדגיש שהוא מחויב לשבויים והנעדרים - בהם הדר גולדין שנשבה במהלך הפסקת אש בתיווך אמריקני - ולא רוצה את המשך צבירת ושיגור הטילים לעבר ישראל.
פורסם לראשונה: 00:22, 30.08.21