השירותים החשאיים של פולין הודיעו הבוקר (יום ג') כי גילו ונטרלו מכשירי האזנה שהושתלו בחדר שבו היו אמורים שרי הממשלה להתכנס ולערוך ישיבה. החדר נמצא בקטוביץ' שבמערב פולין, לשם היו השרים אמורים להגיע היום.
לפי שעה לא נמסר מי חשוד בהשתלת מכשירי ההאזנה, אך הגילוי בא בשעה של מתיחות גדולה בין פולין לבין רוסיה. פולין, אחת התומכות הגדולות ביותר של אוקראינה מאז תחילת המלחמה שם בפברואר 2022, היא מרכז לוגיסטי חשוב שדרכו מועבר סיוע צבאי מהמערב לכוחות האוקראיניים לצורך מלחמתם נגד צבאו של ולדימיר פוטין. על רקע זה היא נמצאת בכוננות גבוהה מחשש לפעילות ריגול רוסית.
3 צפייה בגלריה
פולין דונלד טוסק בדרך להיות ראש הממשלה
פולין דונלד טוסק בדרך להיות ראש הממשלה
ראש ממשלת פולין דונלד טוסק. מי שתל מכשירי האזנה?
(צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
בה בעת בא הגילוי כחצי שנה אחרי עלייתה לשלטון של ממשלה פולנית חדשה בראשות מחנה המרכז הליברלי, אחרי כמעט עשור שבו שלטה מפלגת הימין הלאומנית "חוק וצדק" (PiS). במהלך השנים הללו הואשמה מפלגת הימין בכרסום דרמטי בדמוקרטיה הפולנית, והיחסים בינה לבין האופוזיציה היו עכורים למדי וכללו האשמות פליליות.
הדיווח על מכשירי ההאזנה מגיע גם אחרי שאתמול הודיעה ממשלת פולין כי היא בודקת אם שופט פולני שברח לפתע לבלארוס, בעלת בריתה הקרובה של מוסקבה, וביקש בה מקלט מדיני, ביצע פעולות ריגול. השופט, תומס שמידט, כיהן בבית משפט מנהלי בוורשה, ונחשב מקורב למפלגת PiS. במסגרת תפקידו הייתה לו גישה למידע מסווג.
בסרטון שפורסם אתמול בתקשורת הרוסית נשמע שמידט טוען אחרי בריחתו לבלארוס כי נמלט בגלל כוונה לעצור אותו בגין תיק ריגול שלטענתו נתפר נגדו. בסרטון טען גם כי פעל במחאה על מדיניותה של פולין כלפי רוסיה ובלארוס: "אם אחזור לפולין, פירוש הדבר שאיעצר בגין תיק ריגול תפור שמתנהל נגדי. זה עניין של חיים או מוות".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
פוטין ולוקשנקו. "מי רוצה להיות בובה שלהם?"
(צילום: AP, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin )
בתפקידו כשופט אמור היה שמידט להכריע בחודש הבא בתיקים העוסקים בהנפקת אישורים ביטחוניים הקשורים למידע סודי של נאט"ו והאיחוד האירופי. סוכנות ביטחון הפנים הפולנית הודיעה כי היא בוחנת את המידע המסווג מסוגים שונים שאליו הייתה לשמידט גישה.
בכירים בוורשה לא הסתירו את הפתעתם מבריחתו של שמידט. שר החוץ של פולין, רדוסלב סיקורסקי, אמר אתמול לכתבים: "בכנות – אני בהלם. כבר היה לנו בוגד בעבר, ואני חושב שזו פרשה דומה". בדבריו התכוון סיקורסקי לחייל הפולני אמיל צ'צ'קו, שבשנת 2021 ערק לבלארוס. הרשויות במינסק הודיעו במרץ 2022 כי הוא נמצא מת.
שר ההגנה הפולני, ולדיסלב קוסיניאק-קמיש, הבטיח שוורשה תחקור לעומק את עברו של השופט: "אם מישהו בוחר לברוח לבלארוס – אז בשם אילו אינטרסים הוא עבד בפולין במשך שנים? למען מי? לבקש הגנה ממדינה שבה שולט אלכסנדר לוקשנקו זה לא צעד טבעי". גם סטניסלב זארין, יועצו של נשיא פולין ומי שכיהן כדובר השירות החשאי תחת הממשלה הקודמת, אמר: "שום אדם שפוי לא בורח לבלארוס כדי להפוך לבובה בידיהם של פוטין ולוקשנקו".
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין עם מקרון, אתמול. נמצא ממש עכשיו בסיור באירופה
(צילום: EPA/LUDOVIC MARIN / POOL MAXPPP )
בתוך כך, הלילה דיווחה רשת "סקיי ניוז" כי האקרים הפועלים בשם ממשלת סין פרצו למאגרי מידע של משרד ההגנה הבריטי וכיוונו את פעולותיהם לא רק נגד מוסדותיו, אלא גם נגד אנשים ספציפיים המשתייכים לכוחות הביטחון. מתקפת הסייבר כוונה נגד מערכת תשלומים שבה שמורים פרטיהם של אנשי שירותי הביטחון בעבר ובהווה, וככל הנראה נחשפו בה בעיקר שמות ופרטים של חשבונות בנק.
טוביאס אלווד, חבר פרלמנט מהמפלגה השמרנית, אמר ל"סקיי ניוז" כי סביר להניח שסין חיפשה נקודות תורפה כלכליות של גורמים במערכת הביטחון, כדי לסחוט אותם ולגרום להם לשתף פעולה בתמורה לכסף. משרד ההגנה, שנזהר מלנקוב מפורשות בשמה של סין כאחראית לפריצות, מסר כי ב-72 השעות האחרונות הוא פועל באינטנסיביות כדי לברר את היקף הפריצה, אחרי שהתגלתה בימים האחרונים. בהמשך היום יציג שר ההגנה גרנט שאפס בבית הנבחרים תוכנית סיוע והגנה למי שנפגעו מהפריצה.
חשיפת הפריצה באה בשעה שנשיא סין שי ג'ינפינג נמצא בביקור באירופה. אתמול נפגש בצרפת עם הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון, ומחר ומחרתיים יבקר בסרביה ובהונגריה, שתי מדינות שלסין יש יחסים חמים איתן.