יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, מבהיר בהמשך לתוכנית הבזק האמריקנית ולהצעה שהעלה ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה כי הוא מתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. לצד זאת גנץ איים שום על חמאס ואמר כי "אם לא יקודם מתווה לעסקת חטופים, הלחימה תתרחב גם לרפיח במהלך הרמדאן".

בפתח הכינוס השנתי בירושלים של "ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה", אמר גנץ כי "הברית הישראלית-אמריקנית הייתה קרן האור בשעות החשיכה של 7 באוקטובר, שהוכיחה את עצמה כחזקה מתמיד. לעולם לא נשכח את ידידותו של הנשיא ביידן במהלך הימים שלאחר ה-7 באוקטובר - הגיבוי הצבאי, התמיכה המדינית והמסר הברור שלו ושל ארצות הברית כולה לאויבינו".
"העולם חייב לדעת, ומנהיגי חמאס חייבים לדעת - אם ברמדאן החטופים שלנו לא יהיו בבית, הלחימה תימשך ותתרחב גם לרפיח", איים גנץ. "נעשה זאת בצורה מתואמת, ונאפשר את פינוי האזרחים תוך שיח עם שותפינו האמריקאים והמצרים כדי להימנע מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. אבל לאלו שאומרים שהמחיר גבוה מדי - אני אומר בצורה ברורה: לחמאס יש ברירה. הם יכולים להיכנע, לשחרר את החטופים, וכך תושבי עזה יוכלו לציין את חג הרמדאן. נמשיך להילחם, בכל תרחיש, עד שנשיג את המטרות שלנו".
יו"ר המחנה הממלכתי אמר כי "תהליך הנורמליזציה עם סעודיה הוא מאמץ חשוב שאנו חייבים להמשיך, ואני אישית פועל בכדי לקדם אותו. אני מאמין שהצעד הזה יכול להיות חלק מהפתרון, ובתנאי שהעליונות הצבאית של ישראל באזור תישמר. אני מבקש להדגיש בפני חברינו ברחבי העולם - לאחר טבח ה-7 באוקטובר, פעולות חד צדדיות כמו הכרה במדינה פלסטינית הן לא הדרך ליציבות אזורית ולהסדרים מדיניים. עלינו לפעול בתהליכים ארוכי טווח שיבססו ארכיטקטורה אזורית מול הציר האיראני ולקדם הסדרים מדיניים שישפרו את חיי כל התושבים באזור ויקדמו את השלום".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בכינוס השנתי של וועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה
בני גנץ בכינוס השנתי של וועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה
גנץ בנאומו, היום
(צילום: שלו שלום)

בתשובה לשאלה כיצד הוא רואה את היום שאחרי בעזה, אמר תחילה כי זה יקרה לפחות אחרי שנה: "אנחנו צריכים להתחיל לבנות משהו חדש, שלטון אזרחי שלא יכול להיות חמאס, ושלא צריך להיות ישראל. אני מניח שאלו צריכים להיות פלגים פלסטיניים שלא קשורים לחמאס. בכל מקרה, בעתיד הקרוב בעזה זו לא שאלה של מי ישלוט מבחינה ביטחונית, כי אלו יהיו אנחנו. נצטרך לראות מי יהיו אותם מקומיים פלסטיניים, ולטווח הרחוק נוכל לדבר גם על שליטה שלהם במערכת חינוך, בתשתיות - אבל זה לא יוכל להיות תחת חמאס".
בהחלטה ההצהרתית, שאושרה הבוקר בממשלה פה אחד בעקבות תוכנית ארצות הברית להקמת מדינה פלסטינית, נכתב כי "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים. הסדר, ככל שיושג, יהיה אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים; ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזו בעקבות הטבח של ה–7 באוקטובר תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו ותמנע כל הסדר עתידי לשלום". אותה הצעה, שהעלה נתניהו, התקבלה בתיאום עם גנץ וגדי איזנקוט.
ממפלגת יש עתיד נמסר כי נתניהו פנה לראש האופוזיציה יאיר לפיד כדי שיתמוך בהחלטה ההצהרתית של הממשלה. ״מדובר בניסיון שקוף להסיט את הדיון מהחזרת החטופים ומחוק ההשתמטות", אמר לפיד. "לעניין עצמו - יש עתיד מתנגדת כל השנים לכל צעד חד-צדדי".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת הסיעה של יש עתיד
יאיר לפיד בישיבת הסיעה של יש עתיד
"ניסיון שקוף להסיט את הדיון מהחזרת החטופים ומחוק ההשתמטות". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, אמר כי הצעת ההחלטה היא "הוכחה לכך שנתניהו לא מסכים להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, אבל כן מסכים לתמוך בהקמת מדינה פלסטינית במסגרת הסכם עם הסעודים. מדובר בהסחת דעת לקראת תגובתה של ממשלת ישראל לבג״ץ בנושא חוק הגיוס.
"בנוסף, ההחלטה משמשת ככלי להסחת הדעת מהדיון וההצבעה שיתקיימו מחר במליאת הכנסת בעניין הדחתו של תומך הטרור עופר כסיף. בכל מקרה, ישראל ביתנו תתנגד לכל ניסיון להקים מדינה פלסטינית, בלי קשר אם זה בהסכמה או באופן חד-צדדי. בקיצור, מדובר בעוד תרגיל יח״צ מבית היוצר של בנימין נתניהו".