ארצות הברית וקבוצה קטנה של מדינות מהמזרח התיכון מנסות להשלים במהירות תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום במזרח התיכון בין ישראל לפלסטינים, כולל לוח זמנים קשיח להקמת מדינה פלסטינית. ב"וושינגטון פוסט" דווח כי ייתכן שהתוכנית תוכרז תוך כמה שבועות.
משדר הבוקר

בריאיון ל-ynet הבוקר (חמישי) דחה למעשה שר החינוך יואב קיש יוזמה שכזו: "אנחנו עסוקים אך ורק בניצחון בעזה. כל פרס למרצחים פשוט לא יהיה". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי ידרוש מהקבינט לקבל החלטה חד-משמעית ולפיה ישראל מתנגדת להקמת ממשלה פלסטינית, וגם במחנה הממלכתי הביעו התנגדות.
לפי הדיווח, הדחיפות בניסיון להשלים תוכנית כזו קשורה ישירות לניסיון להפסקת הלחימה בעזה ולשחרור החטופים. גורמים אמריקניים וערביים אמרו כי הפסקת אש ראשונית, שאמורה להימשך שישה שבועות, תעניק זמן לפרסום התוכנית לציבור, לגיוס תמיכה ולכמה צעדים ראשונים למימוש התוכנית, כולל הקמת ממשלה פלסטינית זמנית.
מתכנני התוכנית מקווים שעסקת חטופים תושג עוד לפני תחילת חודש הרמדאן, בעוד מעט פחות מחודש. "המפתח הוא עסקת החטופים", אמר גורם אמריקני לעיתון.

בזמן שארצות הברית והמדינות השותפות בתוכנית, ובהן מצרים, ירדן, קטאר, סעודיה, האמירויות ונציגי הפלסטינים, פועלות להשגת הסכמות בינן לבין עצמן, החשש אצלן הוא שמתקפה רחבת היקף ברפיח תוביל לקריסת הניסיון הזה, ולקריסת האפשרות להגעה לעסקת חטופים.
"הפיל בחדר התכנון הוא ישראל, ואם ממשלתה תקבל על עצמה את מה שעליו דובר - פינוי התנחלויות רבות, אם לא כולן; מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים; שיקום עזה; והסכמים ביטחוניים וסידורי ממשל הן ליהודה ושומרון והן לעזה", נכתב ב"וושינגטון פוסט". "התקווה היא שהערבויות הביטחוניות שיוצעו לישראל, לצד נורמליזציה עם סעודיה ומדינות ערביות נוספות, יקשו עליה לסרב".
בעיתון צוין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הראה שום סימן לכך שהוא מסכים להיענות לדרישות חמאס בעסקת החטופים, או לחזור בו מהתנגדותו למדינה פלסטינית. "כולם מדברים על פתרון שתי המדינות. אני שואל - למה אתם מתכוונים? האם לפלסטינים צריך להיות צבא? האם הם צריכים להמשיך לחנך את ילדיהם לטרור?", אמר נתניהו בריאיון השבוע לרשת האמריקנית ABC. "בידי ישראל חייבת להישאר השליטה הביטחונית באזור שממערב לירדן".


גורמים אמריקניים אמרו כי בין היתר נשקלת תמיכה אמריקנית מוקדמת במדינה פלסטינית, גם כאשר אלמנטים כרפורמה פוליטית, ערבויות ביטחוניות לישראל ולפלסטינים, נורמליזציה ובנייה מחדש הם בתהליכי יישום. "אנחנו לא רוצים לאבד את המומנטום", אמר גורם אמריקני. "יש רצון לדעת כבר מהיום הראשון איך זה ייראה".
גורם ערבי אמר כי הזרוע הפוליטית של חמאס צריכה להיכלל בשיחות, אם לא גם בממשלה העתידית. "אנחנו צריכים מישהו שייצג אותם כדי להבטיח שהם איתנו. אם לא, הם לא יהיו מרוצים, ושוב יהיה לנו את פתח וחמאס", אמר - כשהוא מתייחס למחלוקות העבר. לטענתו, אם ממשלה פלסטינית חדשה תצליח להשיג שנתיים של יציבות ושגשוג, "איש לא יבחר בקלפי בחמאס".

התגובות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב כאמור בחריפות לדיווח: "לא נסכים בשום אופן לתוכנית הזו, שלמעשה אומרת שמגיע לפלסטינים פרס על הטבח הנורא שעשו לנו: מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. המסר הוא שמשתלם מאוד לטבוח באזרחי ישראל. מדינה פלסטינית זה איום קיומי על ישראל, כפר סבא לא תהיה כפר עזה. אדרוש היום בישיבת הקבינט לקבל החלטה ברורה וחד-משמעית הקובעת שישראל מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית ולהטלת הסנקציות על למעלה מחצי מיליון מתיישבים. אני מצפה לתמיכה ברורה מנתניהו, גנץ, איזנקוט וכל השרים".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כתב: "הכוונה של ארצות הברית יחד עם מדינות ערביות נוספות להקמת מדינת טרור לצד מדינת ישראל היא הזויה וחלק מהקונספציה השגויה שבצד השני יש פרטנר לשלום. אחרי 7 באוקטובר ברור יותר מאי פעם שאסור לתת להם מדינה. כשאנחנו בממשלה לא תקום מדינה פלסטינית".
השר גדעון סער (המחנה הממלכתי) הביע גם כן התנגדות: "בנאומי אתמול בברלין התרעתי מפני התוכנית המסוכנת המתגבשת להכרה בינלאומית חד-צדדית במדינה פלסטינית. תוכנית זו לא רק שלא תפתור את הסכסוך אלא תהפוך אותו לבלתי פתיר. הפלסטינים יקבלו הכרה במדינה מבלי לשלם את מחיר הפשרה וימשיכו את הסכסוך מעמדה משודרגת שתפגע בזכותה של ישראל להגנה עצמית".
גם לח"כ זאב אלקין ממפלגתו היו עמדות דומות: "לא יקרה! הקמת מדינה פלסטינית משמעותה הקמת מדינת חמאס, שינצח בכל מערכת בחירות שתהיה שם. צעד זה יביא לסיכון חזרת אירועי 7 באוקטובר כבר על כל הארץ כולה. אף אחד לא הציע בזמנו לארצות הברית בעקבות אירועי 11 בספטמבר להקים מדינת אל-קאעידה לאורך הגבול עם ארה״ב. הציבור הישראלי לא ייתן לזה לקרות".