חמאס בוחן מסגרת חדשה לעסקה לשחרור חטופים מההצעה המצרית, שבמסגרתה ישוחררו בשלב הראשון 33 חטופים בתמורה להפסקת אש ולשחרור אסירים פלסטינים - כשבכל יום ישוחרר חטוף בתמורה ליום הפוגה. כך דווח ב-CNN מפי גורם ישראלי, שאמר כי המספרים עשויים להשתנות במהלך המשא ומתן. בינתיים, בישראל עדיין ממתינים לתשובתו של יחיא סינוואר, ונערכים להוצאת משלחת בדרגי עבודה לקהיר מחר.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ממתינים לתשובת סינוואר, ונערכים למשלחת לקהיר
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
4 צפייה בגלריה
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
בישראל אין אופטימיות לגבי תשובת חמאס. ההפגנה בדרך בגין, הערב
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, אלפים מפגינים הערב בדרך מנחם בגין בתל אביב בקריאה לעסקה. המפגינים כרזו: "נתניהו תבחר, זה או בן גביר וסמוטריץ' - או הבן שלי". שחר מור (זהירו), אחיינו של החטוף אברהם מונדר, אמר בהפגנה: "אנחנו קוראים לחברי הקבינט - הפסקת המלחמה עכשיו בתמורה להחזרת כל החטופים". המפגינים הניפו שלט ענק שבו נכתב: "רפיח יכולה לחכות, הם לא".
באשר לשלב השני של העסקה, כך דווח, תיארו אותו המקורות ל-CNN כ"השבת שקט בר-קיימא", שבמהלכו יוחזרו החטופים הנותרים, בתמורה לאסירים פלסטינים נוספים. הגורם הדיפלומטי שבקיא בשיחות אמר שההתייחסות ל"שקט בר-קיימא" היא "דרך להסכים להפסקת אש קבועה מבלי לקרוא לזה כך".
הבעיה, כך אומרים בישראל, היא שלא ידוע כמה חטופים מוכן חמאס לשחרר. בארגון הטרור מוכנים לשחרורם של 20, בעוד ישראל עומדת על 33. בינתיים, בישראל מתכוננים ליציאת המשלחת מנציגי מוסד, שב"כ וצה"ל בדרגי העבודה לקהיר מחר. אולם, החלטה סופית תתקבל רק בכפוף לתשובת סינוואר. בכל מקרה, לא תצא משלחת לפני שתגיע תשובתו - וההחלטה תתקבל בהתאם ל"איכותה". בישראל סבורים שמנהיג חמאס בעזה ידרוש "הבהרות" על ההצעה הקיימת.
בישראל כאמור אין אופטימיות לגבי תשובת חמאס להצעה המצרית, שגובשה ברובה בהסכמת ישראל. גורם ישראלי בכיר אמר ל-ynet היום כי "ניתן יהיה להגיע לעסקה רק אם חמאס יוותר על דרישתו לסיום המלחמה וליציאת צה"ל מעזה".
גורמים ישראלים הוסיפו כי במהלך חודשי המו"מ המתמשך "למדנו שסינוואר גורר רגליים ולא רוצה עסקה, למעט הפסקת מלחמה, ולכן אנחנו ממשיכים במלוא העוצמה בהכנות לרפיח". הם הסבירו כי ברגע שמתנהל משא ומתן עם רב-מרצחים "אסור לפתח תקוות". "סינוואר רוצה רק הפסקה מוחלטת של המלחמה, ואם הפעם חמאס יגיד 'כן', זה יהיה רק בגלל הלחץ מרפיח והרצון לעכב פעולה שם - ולקבל ערבויות עתידיות להפסקת המלחמה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן אנתוני בלינקן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה יציג את המגעים לנורמליזציה עם סעודיה. נתניהו, בלינקן ובן סלמאן
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס, EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)

בלינקן מגיע לישראל, בצפון הפתרון עדיין רחוק

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע הלילה לביקור בישראל כחלק ממסעו האזורי, שכלל גם את סעודיה. זהו ביקורו השמיני של בלינקן מאז פרוץ המלחמה, לא כולל הליווי לביקור הנשיא ג'ו ביידן. בלינקן מגיע לכאן היישר ממסעו בסעודיה, שבו ניסה להשלים את המגעים לעסקת נורמליזציה בין ישראל לריאד, שכוללת ברית הגנה וגרעין אזרחי לממלכה עם העשרה מחוץ לאדמת סעודיה (כנראה בארה"ב, א"א). האמריקנים צריכים לסגור את הפרטים במהירות כדי להספיק לקבל את האישור של הקונגרס, ולכן הדד-ליין שלהם הוא סוף חודש מאי, תחילת יוני.
הסעודים מוכנים לנורמליזציה עם ישראל אך מתנים את זה בהתפתחויות משמעותיות בקונפליקט הישראלי-פלסטיני - התחייבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו שיקבל את חזון שתי המדינות, ויסכים למעורבות של הרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה ב"יום שאחרי". מקורבים לנתניהו אמרו באחרונה בשיחות סגורות שאנשים יופתעו כאשר ידעו כמה רחוק נתניהו מוכן ללכת בעניין הפלסטיני בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה. בכירים אמריקנים אומרים כי נורמליזציה עם סעודיה היא אולי המסלול היחיד של נתניהו לחלץ את עצמו מהמשבר שבו הוא נמצא.
אבל בכירים בישראל מודים שנורמליזציה עם סעודיה לא יכולה להתקיים בלי הפסקת אש בעזה. כדי שתהיה הפסקת אש, הם אומרים, צריך עסקת חטופים ואת ההסכמה של סינוואר. במובן מסוים מדובר בסתירה לוגית: הרי סינוואר הורה על טבח 7 באוקטובר כדי לסכל את הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אז למה שעכשיו יסכים לעסקה שדי בוודאות תביא את הנורמליזציה למימוש היסטורי.
במערכת הביטחון מבינים שיש חשיבות כעת לעסקת חטופים בשביל להניע את סוגיית הנורמליזציה ולכן מערכת הביטחון תומכת בעסקה הנוכחית. למעשה, כל קבינט ניהול המלחמה תומך בעסקה ואילו נתניהו מסתייג מחשש שהדבר ייתפס כסיום המלחמה – מה שהוא "סדין אדום" בעיני הימין האידיאולוגי וה"בייס".
4 צפייה בגלריה
בישראל מעריכים שחיזבאללה לא ייסוג מהגבול ללא מלחמה
בישראל מעריכים שחיזבאללה לא ייסוג מהגבול ללא מלחמה
בישראל מעריכים שחיזבאללה לא ייסוג מהגבול ללא מלחמה
(צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
הפסקת אש בעזה נחוצה לעוד עניין בעל דחיפות גדולה: ההסדר בצפון, שאותו מתווך שליחו של ביידן, עמוס הוכשטיין. הוכשטיין נמצא בחג בישראל, לכאן הגיע לביקור משפחתי, אך הוא מנצל את שהייתו למגעים בין ישראל ללבנון על רקע ההתחממות באש בצפון בשבועות האחרונים. הוכשטיין נפגש עם שר הביטחון יואב גלנט ובמוצאי החג גם עם הנשיא יצחק הרצוג.
בישראל יש הערכה פסימית לגבי חיזבאללה גם במקרה של הפסקת אש בעזה. חיזבאללה אולי ינצור את האש, אך ההערכה בישראל שארגון הטרור לא ייסוג מהגבול ללא מלחמה – בלי קשר לעזה. הנחת העבודה בישראל היא שכדי שתושבים ישובו לבתיהם בצפון לא תהיה ברירה אלא לכפות על חיזבאללה לסגת אחורה.
בישראל מעריכים שזה יקרה רק אחרי סיום המערכה בעזה. מנגד, אומרים בישראל, אי-אפשר להשאיר את חמאס בשליטה, שהרי אז אף אחד לא יוכל לחיות בעוטף. שתי האוכלוסיות סובלות, אבל באחת מהן יש מאות משפחות עם נרצחים וחטופים, ובישראל אומרים כי חייבים לפתור את הבעיה שלהם לפני הכול.
ביום שלישי יגיע לאזור עוד מתווך פעלתן בין ישראל ללבנון: שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה, שביקר בלבנון ומקדם תוכנית ביניים ל"מיני" הפסקת אש בין ישראל ללבנון. במסגרתה, חיזבאללה ייסוג 10 קילומטרים מהגבול, ובתמורה צה"ל ינצור את האש. בישראל לא מייחסים ליוזמה שלו יותר מדי חשיבות ושמים את כל ה"ז'יטונים" על הוכשטיין האמריקני.
בכל אופן, בלינקן ינחת הלילה בישראל, וברביעי בבוקר ייפגש עם נתניהו ולאחר מכן הוא צפוי לצאת לביקור בליווי שר הביטחון יואב גלנט במעבר כרם שלום. עדיין לא ברור אם מזכיר המדינה יבקר גם בנמל אשדוד ובקיבוץ בארי. העניין לא סגור לגמרי, אך יש רצון ישראלי לראות את בלינקן לראשונה מבקר בבארי. בלינקן יקדם בביקורו את השיחות לעסקת חטופים ויציג בפני נתניהו את המגעים שקיים בריאד לנורמליזציה עם סעודיה.