בפעם המי-יודע-כמה בחודשים האחרונים, בישראל ממתינים היום (שני) לתשובת חמאס. למרות פסימיות ששוררת בקרב בכירים, בירושלים נערכים להוצאת משלחת לשיחות בקהיר בירת מצרים, אך החלטה זו תלויה בתגובה מצד ארגון הטרור. אם וכאשר תצא משלחת, היא תהיה מורכבת מנציגי מוסד, שב"כ וצה"ל בדרגי מקצוע לא בכירים.
בישראל כאמור אין אופטימיות לגבי תשובת חמאס להצעה המצרית, שגובשה ברובה בהסכמת ישראל. גורם ישראלי בכיר אמר ל-ynet היום כי "ניתן יהיה להגיע לעסקה רק אם חמאס יוותר על דרישתו לסיום המלחמה וליציאת צה"ל מעזה".
3 צפייה בגלריה
עצרת משפחות החטופים בכיכר פריז בירושלים
עצרת משפחות החטופים בכיכר פריז בירושלים
ישראל פסימית, ומחכה לחמאס. "סינוואר גורר רגליים"
(צילום: רפי קוץ)
גורמים ישראלים הוסיפו כי במהלך חודשי המו"מ המתמשך "למדנו שסינוואר גורר רגליים ולא רוצה עסקה, למעט הפסקת מלחמה, ולכן אנחנו ממשיכים במלוא העוצמה בהכנות לרפיח". הם הסבירו כי ברגע שמתנהל משא ומתן עם רב-מרצחים "אסור לפתח תקוות". "סינוואר רוצה רק הפסקה מוחלטת של המלחמה, ואם הפעם חמאס יגיד 'כן', זה יהיה רק בגלל הלחץ מרפיח והרצון לעכב פעולה שם - ולקבל ערבויות עתידיות להפסקת המלחמה".
המתווכים המצרים מבינים שהכול נעוץ מבחינת חמאס וישראל בשאלת הפסקת המלחמה - ולכן מציעים "נוסחאות מעומעמות" שמדברות על משא ומתן עתידי על המשך הפסקת האש בשלב השני של העסקה. בינתיים, שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון התייחס למשא ומתן על עסקת הפסקת האש ושחרור החטופים - וטען כי ההצעה לחמאס כוללת שחרור אלפי מחבלים והפוגה של 40 ימים.
ב"ניו יורק טיימס" דווח בצהריים כי הסיבה לכך שישראל הסכימה לשחרור של 33 חטופים, כפי שנחשף ב-ynet, נעוצה בהערכה שחלק מ-40 החטופים שהיו אמורים להשתחרר בעסקה הומניטרית מתו בשבי. לפי שלושה גורמים ישראלים, אם העסקה תצא לפועל שחרורם של 33 החטופים לפי קטגוריות של נשים, חיילות, מבוגרים, חולים ופגועי נפש, יקרה כבר בשלב הראשון של העסקה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב ב כנס GCC ריאד סעודיה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב ב כנס GCC ריאד סעודיה
לוחץ על חמאס. בלינקן
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
השינוי בעמדה הישראלית, כך לפי הדיווח, העלה ציפיות בקרב המתווכות שניתן יהיה להגיע לעסקה בניגוד לפעמים קודמות שבהן התנהלו מגעים - שלבסוף נגמרו בפיצוץ השיחות. גם ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי הסוגיה שעשויה להקשות גם הפעם על השיחות היא אורכה של הפסקת האש. בעוד חמאס מעוניין בהפסקת אש קבועה והפסקת המלחמה, ישראל מוכנה להסכים רק להפסקת אש זמנית - כדי שאחריה תוכל לפעול ברפיח, שמוגדרת כ"מעוז האחרון של חמאס", שטרם טופל על-ידי צה"ל.
בינתיים, מופעל לחץ מצד מצרים וארה"ב על שני הצדדים. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר מוקדם יותר במהלך הפורום הכלכלי העולמי בריאד, כי על חמאס להסכים להצעה המצרית לעסקה. בלינקן אמר כי בפני חמאס עומדת "הצעה נדיבה בצורה יוצאת דופן" מצד ישראל, והביע תקווה שחמאס יקבל את "ההחלטה הנכונה", כלשונו. "חמאס צריך להחליט - ולהחליט מהר", הדגיש, כשברקע בכירים בחמאס משדרים אמנם אופטימיות בנוגע להצעה המדוברת - אך מדגישים כי ידרשו בשיחות הצפויות בקהיר "הבהרות" שונות בנוגע לעמדת ישראל.
סאמח שוקרי, שר החוץ של מצרים, אמר באותה ועידה כי הוא "מקווה" שיושג הסכם בקרוב. לדבריו, "ההצעה לקחה בחשבון את עמדות שני הצדדים, אנחנו מחכים שתתקבל החלטה סופית".

במקביל למגעים: בלינקן מקדם נורמליזציה עם סעודיה

אחרי ביקורו בריאד ימשיך בלינקן לירדן, ומחר יגיע גם לישראל. אחת הסוגיות שבהן דן בימים האחרונים מול בכירים סעודים היא הסכם הנורמליזציה שממשל ביידן מנסה לגבש עוד מהתקופה שקדמה למלחמה. כשפרצה דווח שהמגעים הוקפאו - וההערכות היו שאחת הסיבות למתקפת הפתע של חמאס הייתה ניסיון למנוע הסכם שלום בין סעודיה לישראל - אבל כעת מקדמת ארה"ב שוב הסכם שכזה, כחלק מפתרון כולל למלחמה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
מגעים עם סעודיה, בצל החשש מפעולה ברפיח
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, עמית שאבי, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
הדרישה הסעודית לפי הדיווחים היא נכונות ישראלית לפשרות מסוימות בדרך להקמת מדינה פלסטינית, דבר שראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לו לפי שעה, כשבמקביל סעודיה תקבל ברית הגנה ביטחונית מול ארה"ב - בצל האיום האיראני. הסכם שכזה עשוי גם לפתוח פתח לביסוס ברית הגנה אזורית, שביטוי מרכזי לה הגיע בסיוע האזורי ביירוט מאות הכטב"מים והטילים ששיגרה איראן לעבר ישראל.
בנוגע להסכם הנורמליזציה אמר בלינקן כי ארה"ב וסעודיה השלימו בחודש האחרון "עבודה אינטנסיבית" לקראת הסכם שכזה, והוא העריך כי המגעים בין וושינגטון לריאד בסוגיה כמעט הושלמו. הוא הדגיש בהקשר זה את האיום המשותף שנשקף למדינות האזור מאיראן: "אני חושב שהתשובה היעילה ביותר הן לאיראן והן לחמאס תהיה שישראל תנרמל את יחסיה עם כל מדינה באזור, וגם הקמתה של מדינה פלסטינית. כמובן, גם חמאס וגם איראן מתנגדים לפתרון שתי המדינות. לפיכך, כמעט מעצם ההגדרה, השגת הפתרון הזה תהיה תוכחה מוחלטת לכל דבר שהם מייצגים - והרסו עבורו - כבר שנים".