מנהל הגימנסיה הרצליה המיתולוגי ד"ר זאב דגני, שהודיע על התפטרותו לאחר שהוועד המנהל של בית הספר ביטל אירוע שבו תכננו תלמידים ובוגרי הגימנסיה ותיכונים נוספים לפרסם מכתב שתומך בסרבנות לגיוס לצה"ל, ביקש הערב (שני) לבטל את התפטרותו - אך הדבר לא תלוי בו בלבד, וייתכן שעוד יתקל בקשיים.
במכתב לפרופ' יורם דנציגר, יו"ר הוועד המנהל, הסביר כי "לאור פנייתם של למעלה מ-1,500 הורים, מאות תלמידים, ורוב המורים שפנו אליי בפניה נרגשת להמשיך להוביל את הגימנסיה בחופש הבעת עמדה, דעה ובחדוות הלמידה אחר חשיבה עמוקה שעשיתי, צו מצפוני אינו מתיר לי לפעול אחרת". דגני סיכם: "אודה לך אם תראה בהודעתי זו כביטול בקשתי לסיום עבודתי כמנהל הגימנסיה".
3 צפייה בגלריה
זאב דגני
זאב דגני
התלמידים דרשו - המנהל המיתולוגי ביקש לחזור לתפקידו
(צילום: דנה קופל, סיון חילאי)
3 צפייה בגלריה
שופט יורם דנציגר נואם באוניברסיטת תל אביב
שופט יורם דנציגר נואם באוניברסיטת תל אביב
פרופ' דנציגר. "אינך יכול להחליט באופן חד-צדדי שאתה חוזר בך"
(צילום: מוטי קמחי)
עם זאת, מכתבו לא נענה בהסכמה מיידית, ופרופ' דנציגר הגיב לו כי "כיו"ר הוועד המפקח של הגימנסיה, אישרתי במכתבי אליך מהבוקר את קבלת הודעתך על בקשתך לסיים את כהונתך כמנהל הגימנסיה. הערב הודעת במכתב שני לחברי הוועד המפקח כי אתה מבקש לחזור בך מהתפטרותך, ואולם משהודעת על התפטרותך ושזו אושרה - אינך יכול להחליט באופן חד-צדדי כי אתה חוזר בך מהתפטרותך". לדבריו, "העניין מסור להכרעתו של הוועד המפקח של הגימנסיה וזה יתכנס וידון בבקשתך".
הוא אף נתן את הרקע לפיטורים במכתבו וכתב: "הודעתך כי אתה מתפטר מתפקידך ניתנה לאור החלטת הוועד המפקח ממוצ"ש שלא לאשרר קיום כנס הקורא לסרבנות לשרת בצה"ל בתחומי הגימנסיה, כנס שאת קיומו אישרת מבלי לעדכן את חברי הוועד המפקח. יתר על כן, למרות החלטתו של הוועד המפקח, ראית לנכון ליטול חלק בכנס שהתקיים אתמול אחר הצהריים - ואף נשאת בו דברי תמיכה במארגנים וביוזמתם".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב
הפגנה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב
ההפגנה בגימנסיה הרצליה, אתמול
(צילום: אוראל כהן)
נציין כי מאז ההתפטרות קראו הורים לתלמידים בבית הספר ליו"ר הוועד דנציגר ולמנהל הגימנסיה המתפטר דגני ליישב בינהם את חילוקי הדעות - למען המשך כהונתו של דגני כמנהל בית הספר. אתמול, שעות בודדות לאחר הודעת ההתפטרות, עשרות תלמידים הגיעו להפגנות תמיכה במנהל. דגני עצמו הגיע למקום לקראת סוף ההפגנה, ואמר כי תמיכת התלמידים הביאה אותו לשקול מחדש את התפטרותו.
התלמידים הפגינו בין היתר עקב הלחצים שהפעיל משרד החינוך על בית הספר לבטל את אירוע השקת מכתב הסרבנות, שלדבריהם נובע מההתנגדות לחוקי המהפכה המשפטית המאיימים להפוך את ישראל לדיקטטורה, וכן עקב התנגדותם לכיבוש, כלשונם. להפגנה, שהתקיימה ללא השתתפות צוות בית ספר, הצטרפו פעילי מחאה רבים שהגיעו כדי להביע את תמיכתם בתלמידים.
החלטת הוועד המנהל של הגימנסיה לבטל את אירוע השקת המכתב עברה בשבת האחרונה ברוב של 10 מול 6 חברים, זאת למרות שמנהל בית הספר הודיע מראש כי יגיש את התפטרותו אם האירוע לא יתקיים. החלטת הוועד הגיעה לאחר שממלא מקום מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, הזהיר את עיריית תל אביב והנהלת בית הספר כי יינקטו צעדים שונים אם האירוע יתקיים, בהם שלילת הכרה מהמוסד החינוכי, שלילת אישור העסקה ושלילת תקצוב.