משפטו של עמית אלמוג הנאשם ברצח חברתו מאיה ווישניאק התחדש הבוקר (ראשון), ובבית המשפט המחוזי בתל אביב נערך דיון המענה לכתב האישום. אלמוג אמור היה להתייצב לדיון באמצעות שיחת וידאו מבית הכלא, אך בתחילת הדיון הוא לא הופיע. נציג שב"ס באולם הסביר לראש הרכב השופטים גלעד נויטל: "הוא רק עכשיו התעורר".
השופט החליט להתחיל את הדיון בהיעדרו, ורוב הדיון נערך שלא בנוכחותו של אלמוג. הנאשם הופיע רק לקראת סוף הדיון, בעוד שמשפחת הקורבן נכחה באולם. עורכת דינו אורית חיון אמרה על כך: "שב"ס אמון על להעיר את הנאשם. לא שוחחתי עם הנאשם בנושא, אבל זה המחדל של שב"ס ולא של אף אחד אחר".
4 צפייה בגלריה
אריאל והילה, הוריה של מאיה ז"ל
אריאל והילה, הוריה של מאיה ז"ל
הוריה של מאיה ווישניאק, הבוקר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
שירה, אחותה של מאיה ז"ל
שירה, אחותה של מאיה ז"ל
המשפחה של מאיה בבית המשפט. "החגים השניים בלי מאיה"
(צילום: מוטי קמחי)
בדיון הציגו עורכי הדין של אלמוג מענה מפורט לכתב האישום, שעיקרו הטענה שאלמוג לא היה אחראי למעשיו בעת שגרם למותה של ווישניאק - טענת אי שפיות. הגנה תטען במשפט כי בשל מצבו הנפשי בעת הרצח, לאלמוג לא הייתה יכולת של ממש להבין את מעשיו והפסול בהם ולהימנע מהם, ולכן לא חלה עליו אחריות פלילית. בהמשך צפויה ההגנה להציג חוות דעת מומחים מטעמה שתתמוך בטענות.
השופט הורה לפסיכאטר המחוזי לענות לטענות הסנגורים מדוע לא נערכה הסתכלות כפי שהורה בית המשפט. בחודש יוני, לאחר שחוות דעת פסיכיאטרית קבעה כי עמית אלמוג כשיר לעמוד לדין, המליץ בית המשפט להעביר אותו לאשפוז מחודש לבדיקת "כשירותו הדיונית". הסנגורים טענו אז כי חלה הידרדרות במצבו.
4 צפייה בגלריה
עמית אלמוג בבית המשפט
עמית אלמוג בבית המשפט
עמית אלמוג בדיון ביוני
(צילום: מוטי קמחי)
אלא שכעת נראה כי אלמוג כבר לא יישלח להסתכלות, לאחר שעורכת דינו טענה כי חל שיפור במצבו הנפשי ולכן אין עוד טעם בהסתכלות. לדבריה, "אלמוג היה מצוי במצב נפשי קשה ופסיכוטי במהלך מעצרו כשחייו בסיכון. פסיכיאטרים מהכלא דיווחו על מצבו ואף פסיכיאטר מטעמנו קבע כי יש לאשפזו. בהמשך הוא נבדק גם על ידי פסיכיאטרית מחוזית אשר קבעה כי מצבו הנפשי מצריך הסתכלות באשפוז. על אף שני צווי אשפוז שניתנו על ידי בלאורך יותר מחודשיים לא אושפז אלמוג ולא בוצעה ההסתכלות שהפסיכיאטר המחוזי בעצמו קבע שיש לבצעה באשפוז
המענה לכתב אישום הוגש לתיק לפני מספר ימים , בהתאם אליו ההגנה תטען כי בשל מצבו הנפשי בעת הרצח הוא היה חסר יכולת של ממש להבין את אשר הוא עושה או את הפסול במעשיו או להימנע מעשיית המעשה , ולכן לא חלה עליו אחריות פלילית. בהמשך צפוייה להציג ההגנה חוות דעת מומחים מטעמה התומכים בהגנת חוסר השפיות .
4 צפייה בגלריה
מאיה ווישניאק
מאיה ווישניאק
מאיה ווישניאק ז"ל
בסוך הדיון קבע השופט את תחילת שלב ההוכחות לנובמבר, יותר משנה אחרי שהוגש כתב האישום. אביה של מאיה, אריאל, אמר בצאתו מהדיון: "כתב ההגנה הוא אי שפיות. אנחנו שוב עדים לתופעה בישראל שנאשמים במקום לקחת אחריות על מעשיהם פונים לאפיק של אי שפיות. אנחנו בטוחים שהפרקליטות תפריך את כל טענותיו ובית המשפט ירשיע אותו ברצח ויפסוק לו את העונש היחיד שמגיע לתת האדם הזה - מאסר עולם. שלא יראה אור יום עד יומו האחרון. במהלך השנה האחרונה הנאשם דחה הליכים בכל מיני טיעונים נפשיים. כמו שראיתם שהוא כשיר לעמוד לדין. הוא מנסה להימלט מהדיון על אי שפיות, ולא הולך לו. אנחנו בטוחים שלא יילך לו".
עורכת דין אורית חיוןעורכת הדין אורית חיוןצילום: ז׳אן כהן
האחות שירה הוסיפה: "עברו שנה וארבעה חודשים מאז הרצח וזה אבסורד שרק היום נקבל את כתב ההגנה. אני לא יכולה להאמין שטענת האי שפיות יוצאת מפי הסנגורית אחרי סחבת כזו. אני באמת מאמינה שהפרקליטות תביא לכך שיקבל מאסר עולם. אם לא, תאבד התקווה שלי באנושות. זה החגים השניים בלי מאיה זה שובר אותי כל פעם מחדש".
עו"ד חיון אמרה בתום הדיון: "מדובר בנאשם שהיה מעורער בנפשו בעת המעשה. לטענתנו אינו כשיר לעמוד לדין. שתי החלטות לשלוח את הנאשם להסתכלות לא קוימו".
אלמוג, בן 22 מרמת גן, הואשם ביוני אשתקד ברצח בנסיבות מחמירות של ווישניאק, חודש לאחר שחנק אותה למוות. לפי כתב האישום הוא רצח אותה בדירתו ברמת גן, ולאחר מכן תקף את אימו. בהמשך צילם את גופתה של ווישניאק, ואת עצמו כשהוא שר ומפזר שטרות כסף על גופתה ושלח את הצילומים לחברו. באישום לא פורט המניע לרצח, וצוין כי הוא בוצע "מסיבה שאינה ידועה למאשימה".