שעות אחרי ההתפרעויות בהר הבית, שכללו עימותים קשים בין שוטרים לצעירים שהתבצרו במסגד אל-אקצא עם זיקוקים ואבנים, המשטרה עצרה הבוקר (יום רביעי) שני פעילי הר הבית שהגיעו למקום עם גדי כדי להקריב קורבן. הפעילים, נערים בני 16, ידעו מראש שייעצרו - ובכל זאת בחרו להגיע למקום.
2 צפייה בגלריה
פעילים הגיעו להקריב קורבן בהר הבית
פעילים הגיעו להקריב קורבן בהר הבית
הפעילים והגדי
(צילום: משי בן עמי)
מדובר בניסיון קבוע להקריב קורבן בהר בחג הפסח, שמנוצל לא פעם להסתה ברשתות הפלסטיניות. גם הפעם מעריכים במערכת הביטחון שקמפיין הקרבת הקורבן תדלק את המהומות בהר הבית, שהובילו בסופו של דבר גם לירי רקטות מעזה. הפלסטינים עצמם התייחסו לקמפיין בהודעות רבות לפני ואחרי ההתפרעויות, ובחמאס אף קראו למוסלמים להגיע למסגד כדי למנוע את הקרבת הקורבן. במשטרה מנגד הזהירו שוב ושוב מפרסומים כוזבים ברשתות, ואמרו כי "אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית. כל מי שינסה להסית לאלימות, להפר את הסדר או לפעול בניגוד לנוהג - יטופל בהתאם ובכל הכלים שברשותנו. לא נאפשר הכנסת גדיים או כל פריט אסור אחר להר".
עד כה, כל שנה הקרבת הקורבן נמנעת על ידי כוחות הביטחון, ופעילי הר הבית נעצרים עוד לפני כניסתם. רק שלשום נעצר יו"ר תנועת "חוזרים להר" רפאל מוריס לאחר שהביע כוונות להיכנס עם גדי לתוך שטחי הר הבית. הוא שוחרר, אך המשטרה הרחיקה אותו עד ליום ראשון מהר הבית ומהעיר העתיקה. גם אתמול, אגב, עיכבה המשטרה שני פעילים של התנועה בשער האריות כשברשותם גדי לקורבן הפסח. לפי המשטרה, הפעילים תכננו להשאיר את הגדי באזור העיר העתיקה עד להקרבתו היום.
2 צפייה בגלריה
הקריאה להקריב קורבן
הקריאה להקריב קורבן
הקריאה להקריב קורבן
(צילום: תנועת חוזרים להר)
"אנחנו נחושים להקריב את הקורבן, ויש לנו דרכים ושיטות להכניס את מה שצריך לתוך תחומי ההר. נעשה הכל כדי שזה יקרה", אמר אתמול אחד פעילי התנועה בשיחה עם ynet. לפי המשטרה, לפני כמה ימים פרסמה התנועה מודעות בשפה הערבית המציעות תשלום כספי גבוה לתושבים ערבים מאזור העיר העתיקה שמעוניינים לאחסן ברשותם גדי.
חוץ ממעצרו של מוריס על ידי המשטרה, גם רב הכותל שמואל רבינוביץ' התגייס כדי לעצור את התוכניות שלהם. רבינוביץ' הוציא הנחיה לאסור הכנסת בעלי חיים לשער המוגרבים - שער למתחם הר הבית שנמצא בצידו הדרומי של הכותל המערבי, ודרכו נכנסים גם מבקרים לא מוסלמים להר. ''הקרן למורשת הכותל המערבי פועלת על פי הוראות הרבנות הראשית לישראל, אשר לדורותיה התנגדה לכל מעשה מסוג זה. בהתאם לסמכויות רב הכותל המערבי, הקרן מונעת שנים פעולות שכאלה, וגם בשנה זו תמשיך לעשות כך'', כתב רבינוביץ' בהודעה שפרסם היום.
מנגד, בצד התומכים במאמצי התנועה נמצאת גם ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית. בריאיון ל-ynet radio, נשאלה שלשום סון הר מלך האם המדינה צריכה לאפשר הקרבת קורבן פסח, והשיבה: "אני חושבת שכן. אני חושבת שהר הבית הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי - זה הזוי שתהיה פשוט אכיפה סלקטיבית ודווקא יהודים לא יוכלו להגיע למקום הכי קדוש עבורם".
דווקא יו"ר מפלגתה של סון הר מלך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הביע שלשום את התנגדותו למהלך. בן גביר, שייצג בעבר אנשי תנועת "חוזרים להר" שנעצרו בגין כוונתם להקריב את הקורבן, אמר בריאיון לחדשות 12 כי "אני אומר כן לעלות להר הבית, יהודים חייבים לעלות להר הבית, אבל אני לא בעד שיעלו עם קורבן פסח". עם זאת, במודעה אותה הפיצו אנשי התנועה שבה הזמינו להצטרף לקורבן הפסח, הם טענו כי הדבר נעשה "בתמיכת השר איתמר בן גביר".