4 צפייה בגלריה
רפאל מוריס
רפאל מוריס
יו"ר תנועת חוזרים להר עם גדי, ותפילת מוסלמים בהר הבית
חג הפסח מתקרב, ויחד איתו גם הניסיון הקבוע להקרבת קורבן הפסח בתוך תחומי הר הבית. אתמול (שני), נעצר יו"ר תנועת "חוזרים להר" רפאל מוריס לאחר שהביע כוונות להיכנס עם גדי לתוך שטחי הר הבית. הוא שוחרר, אך המשטרה הרחיקה אותו עד ליום ראשון מהר הבית ומהעיר העתיקה. גם היום, עיכבה המשטרה שני פעילים של התנועה בשער האריות כשברשותם גדי לקורבן הפסח. לפי המשטרה, הפעילים תכננו להשאיר את הגדי באזור העיר העתיקה עד להקרבתו מחר. עד כה, כל שנה הקרבת הקורבן נמנעת על ידי כוחות הביטחון, ופעילי הר הבית נעצרים עוד לפני כניסתם.
"אנחנו נחושים להקריב את הקורבן, ויש לנו דרכים ושיטות להכניס את מה שצריך לתוך תחומי ההר. נעשה הכל כדי שזה יקרה", סיפר אחד פעילי התנועה בשיחה עם ynet. לפי התוכנית, פעילי התנועה מתכוונים להגיע מחר, ערב החג, ולנסות להכניס סביב שעות הצהריים את הגדי ואת שאר הציוד הנדרש להקרבת הקורבן. לפי המשטרה, לפני כמה ימים פרסמה התנועה מודעות בשפה הערבית המציעות תשלום כספי גבוה לתושבים ערבים מאזור העיר העתיקה שמעוניינים לאחסן ברשותם גדי.
4 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
"הרבנות הראשית לישראל התנגדה לדורותיה להקרבת קורבן בהר הבית". הכותל המערבי, והכניסה להר הבית
(צילום: AFP)
עם זאת, גם השנה נראה שדרכם של הפעילים להקרבת הקורבן לא תהיה קלה. חוץ ממעצרו של מוריס על ידי המשטרה, גם רב הכותל שמואל רבינוביץ' התגייס כדי לעצור את התוכניות שלהם. רבינוביץ' הוציא הנחיה לאסור הכנסת בעלי חיים לשער המוגרבים - שער למתחם הר הבית שנמצא בצידו הדרומי של הכותל המערבי, ודרכו נכנסים גם מבקרים לא מוסלמים להר. ''הקרן למורשת הכותל המערבי פועלת על פי הוראות הרבנות הראשית לישראל, אשר לדורותיה התנגדה לכל מעשה מסוג זה. בהתאם לסמכויות רב הכותל המערבי, הקרן מונעת שנים פעולות שכאלה, וגם בשנה זו תמשיך לעשות כך'', כתב רבינוביץ' בהודעה שפרסם היום.
מנגד, בצד התומכים במאמצי התנועה נמצאת גם ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית. בריאיון ל-ynet radio, נשאלה אתמול סון הר מלך האם המדינה צריכה לאפשר הקרבת קורבן פסח, והשיבה: "אני חושבת שכן. אני חושבת שהר הבית הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי - זה הזוי שתהיה פשוט אכיפה סלקטיבית ודווקא יהודים לא יוכלו להגיע למקום הכי קדוש עבורם".
4 צפייה בגלריה
 בן גביר הבהיר שמתנגד להקרבת קורבן בהר הבית, אבל התנועה הוציאה מועדה שטוענת כי המהלך זוכה לתמיכתו
 בן גביר הבהיר שמתנגד להקרבת קורבן בהר הבית, אבל התנועה הוציאה מועדה שטוענת כי המהלך זוכה לתמיכתו
בן גביר הבהיר שמתנגד להקרבת קורבן בהר הבית, אבל התנועה הוציאה מועדה שטוענת כי המהלך זוכה לתמיכתו
(צילום: תנועת חוזרים להר)
דווקא יו"ר מפלגתה של סון הר מלך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הביע שלשום את התנגדותו למהלך. בן גביר, שייצג בעבר אנשי תנועת "חוזרים להר" שנעצרו בגין כוונתם להקריב את הקורבן, אמר בריאיון לחדשות 12 כי "אני אומר כן לעלות להר הבית, יהודים חייבים לעלות להר הבית, אבל אני לא בעד שיעלו עם קורבן פסח". עם זאת, במודעה אותה הפיצו אנשי התנועה שבה הזמינו להצטרף לקורבן הפסח, הם טענו כי הדבר נעשה "בתמיכת השר איתמר בן גביר".
עו"ד נתי רום, שמייצג את מוריס, אמר דברים דומים לדברי סון הר מלך, בתגובה למעצרו של יו"ר התנועה: "צר לי שהמשטרה מחליטה לעצור ולהגביל את חירותם של יהודים במקום לפגוע במי שמסית ומאיים לפגוע באלימות. היום לא מתאפשר חופש פולחן ליהודים". הודעה של תנועת "חוזרים להר" בתגובה למעצר ולהגבלות שהוטלו על מוריס אף הלכו רחוק יותר, והצעדים נגד יו"ר התנועה כונו "התנהלות דיקטטורית שמתאימה למשטרת מחשבות במשטרים אפלים". עוד נכתב בהודעה כי "צפון קוריאה זה כאן! להקריב קרבן פסח בהר הבית זה לא עבירה על החוק בשום צורה. הדרך שבה בית המשפט מתייחס למצווה החשובה ביותר בתקופה זאת של השנה מזעזעת כל נפש יהודית".
4 צפייה בגלריה
תפילות יום השישי הבר הבית
תפילות יום השישי הבר הבית
דגלי חמאס בתפילות יום שישי בהר הבית. ארגון הטרור הזהיר מפני "חילול מסגד אל-אקצא"
(צילום: AFP)
בכל מקרה, מי שפחות שמח מהרעיון של הקרבת הקורבן בהר הבית הוא ארגון חמאס, שהזהיר מפני "חילול מסגד אל-אקצא" שייגרם מהכנסת בעלי חיים לחצרות המסגד. בארגון הטרור קראו מאתמול למוסלמים להגיע בהמוניהם למסגד משעות הלילה, כדי לממש את המנהג המוסלמי ברמדאן לשהות במסגד במשך שעות ארוכות, ואפילו ימים. לרוב, נהוג להגיע אחרי ארוחת שבירת הצום ולהישאר עד שעות הבוקר המוקדמות ביום שאחרי.
תא הסטודנטים של חמאס ביהודה ושומרון הוציא הודעה, שבה נכתב כי התא "מגייס אתכם להתייצב במסגד אל-אקצא המבורך, החל מהלילה ועד יום חמישי בצהריים, להתעמת עם המתנחלים ולסכל את תוכניותיהם לחילול מסגד אל-אקצא ולשחוט את הקורבנות". גם המופתי של אל-אקצא, השייח עכרמה סברי, הזהיר מפני מה שהוא מתאר כ"מזימה גדולה" המתוכננת על ידי הכיבוש והמתנחלים, ששמו להם את המסגד למטרה בפסח.
במשטרה הזהירו היום מפני מה שהם כינו כ"פרסומים כוזבים ודברי הסתה ברשתות החברתיות בנוגע להר הבית והמקומות הקדושים שמופצים בימים האחרונים". לדברי המשטרה, "אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית. כל מי שינסה להסית לאלימות, להפר את הסדר או לפעול בניגוד לנוהג - יטופל בהתאם ובכל הכלים שברשותנו. לא נאפשר הכנסת גדיים או כל פריט אסור אחר להר".