2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ'. שנספח?
(צילום: אלבום פרטי)
הימין הקיצוני הגיע למקום השני בבחירות עם 21%. מדובר במפלגה עם שורשים נאציים. כאשר הדברים הללו נכתבים מסתמן שמפלגת הימין הקיצוני היא הגדולה בגוש הימין. זה קורה בעקבות הבחירות שנערכו ביום ראשון בשבדיה. באיטליה יתקיימו הבחירות בשבוע הבא, והסקרים מנבאים ניצחון לג'ורג'יה מלוני, שצמחה כמעט משום מקום, והיא מנהיגת הימין הקיצוני. היא מבטיחה, בדיוק כמו כל מפלגות הימין הקיצוני באירופה, שמתחזקות והולכות, להילחם באיסלאמיזציה.
צרת רבים היא לא חצי נחמה. אבל לפני שאנחנו פותחים ביללות על גזענות ישראלית, ולפני שיאיר גולן מתחיל לזהות תהליכים, ולפני שאלה שאוהבים להשוות את ישראל לגרמניה של הימים ההם פותחים את הפה, כדאי לעשות לפעמים זום אאוט ולהבין את התופעה. להבין. לא להסכים. לא להצדיק. לא לתמוך.
לרוב מדינות אירופה הייתה זהות לאומית ברורה. בעשורים האחרונים נמצאת הזהות הלאומית תחת איומי אויבים מבית ומחוץ. מבית, גם בגלל אסכולות אקדמיות פוסט-לאומיות וזרמים פרוגרסיביים, שבזים לזהות הלאומית וחותרים ל"חברה פתוחה". מבחוץ, בגלל מדיניות מכניסת אורחים להגירה, שאימצו מדינות רבות, דבר שגרם לפחד הולך וגובר ממהגרים. לא כל המהגרים. בעיקר אלה שמתקשים להשתלב.
פה ושם מתפרסמים נתונים על מעשי אונס. שבדיה נמצאת במקום הראשון, והנתון הזה קצת מטעה. משום שלעתים מדובר בהרבה יותר דיווחים לעומת מדינות אחרות, ולא באמת ביותר מעשי אונס יחסית לאוכלוסייה. אבל על דבר אחד אין ויכוח. אלה שאינם ילידי שבדיה מבצעים חלק ניכר ממעשי האונס. לפי הנתון האחרון, מ-2018, 58% מהמורשעים באונס בחמש השנים עד אז הם ילידי מדינות זרות.
מאלמו, העיר השלישית בגודלה בשבדיה, מובילה בקליטת זרים. ושם, לפי תחקיר של ערוץ SVT השבדי, 80% ממעשי האונס שבוצעו על ידי אדם שאינו מכר של הנאנסת – הם זרים. מעשי אונס מצויים ברגישות הגבוהה ביותר. מלוני האיטלקית הפיצה לפני שבועיים סרטון שבו נראה מהגר אפריקני אונס צעירה אוקראינית. זו תעמולת זוועה, טענו נגדה. אבל זה עובד. מצבה בסקרים משתפר.
כך שהזרים היו ונותרו הגורם העיקרי לעליית הימין הקיצוני. שבדיה הגבילה את ההגירה. אולי באיחור. גם איטליה עשתה בשנים האחרונות מאמצים חוזרים ונשנים לעצור את ההגירה. זה לא הלך. זו המדינה הקרובה ביותר לחופי אפריקה, שמהם מגיעות ספינות עמוסות של מסתננים, מבקשי מקלט, פליטים, מהגרי עבודה. ורבים באירופה מוטרדים. לא מדובר רק בהצבעה לימין הקיצוני. יש יותר ויותר מעשי אלימות. התקפות על מסגדים הפכו לשגרה בכל רחבי מערב אירופה.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני מנהיגת מפלגת האחים של איטליה ימין קיצוני
ג'ורג'ה מלוני מנהיגת מפלגת האחים של איטליה ימין קיצוני
ג'ורג'ה מלוני מנהיגת מפלגת האחים של איטליה
(צילום: AP )
האלימות היא ביטוי לגזענות, ולוּ רק בגלל הסיבה שרוב המהגרים, המוסלמים בתוכם, לא שותפים לאלימות. נכון, אחוזים גבוהים יותר ביניהם מבצעים מעשי אלימות. ועדיין, מדובר במיעוט מתוכם. והמיעוט הזה מטריף את האירופים. הם חוששים, והחשש הזה לא מצוי רק בקרב חוגים נבערים.
נכון שחלקים רבים באקדמיה הפכו לפרוגרסיביים עד כדי עיוורון לעובדות. אבל עדיין, אנשי אקדמיה מובילים מצביעים על הסתירה שיש בין סולידריות לבין הטרוגניות. מדינות הרווחה הן פועל יוצא של מדינות לאום הומוגניות. וכאשר המדינות הפכו לפתוחות יותר, לקולטות הגירה, הזהות המשותפת נמצאת בדעיכה. ואיתה גם הסולידריות.
אפשר לקבל את הזרים כל עוד הם נקלטים ומשתלבים, אבל קשה לעכל אותם כאשר הם מובילים את מצעדי האונס והאלימות. רק לפני חודשים אחדים עברה שבדיה גל של אלימות על רקע פרובוקציה של איש ימין קיצוני לשרוף ספרי קוראן. התגובה המוסלמית – הפגנות אלימות – הרתיחה את השבדים. זו לא הסיבה היחידה, אבל זו בוודאי אחת הסיבות העיקריות להתחזקות הימין הקיצוני.
מה כל זה קשור אלינו? גם אצלנו יש התחזקות של הימין הקיצוני. וגם אצלנו, כפי שכל בר-דעת מבין, זו התחזקות שהיא פועל יוצא של החשש מהחלק האלים בקרב ערביי ישראל. אלא שכאן מתחיל הפרדוקס הישראלי. משום שמצד אחד הימין הישראלי מתיימר לדבר בשם הזהות היהודית, ש"האיום הדמוגרפי" הוא האויב העיקרי שלה. אבל אותו ימין מוביל את התמיכה בסיפוח מאות אלפים. אולי מיליונים.
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיניצילום: אביגיל עוזי
איך אפשר לשמור על זהות יהודית ועל מדינת לאום יהודית עם סיפוח המוני כל כך של פלסטינים, עם או בלי זכויות פוליטיות? בלי זכויות – מדובר בחיזוק הטענות על מדינת אפרטהייד. עם זכויות – ישראל תהפוך למדינה דו-לאומית. זו נבלה וזו טרפה.
המרכז הציוני, כולל חלק מהשמאל הציוני, שמעז לדבר על "האיום הדמוגרפי" ועל החשש ממדינה דו-לאומית – מייצג את השמירה על זהות לאומית. הימין שמגלה עוינות לזרים – מוביל את ישראל למצב הרבה יותר גרוע מזה שבשבדיה ובאיטליה. גם אצלנו הבחירות בפתח. אבל אצלנו הכל הפוך.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il