פורים עצוב במיוחד עבר השבוע על יישובי הצפון. התושבים המעטים שנותרו בגליל נשארו סמוך למקלטים, והאטרקציות נותרו סגורות - כמו בכל יום במשך חצי השנה האחרונה. "לפני שנה חגגנו בהפנינג פורים ססגוני בהשתתפות אלפי מבקרים ולצערי השנה האתר וההר נותרו בבדידות מקפיאה", סיפר רפאל נווה, מנכ"ל אתר החרמון.
לדבריו, "מלבד חיילי צה"ל איש אינו פוקד את האתר. במקום שירי פורים וצהלות ילדים, נשמעים הדי פיצוצים ונהמת מטוסי הקרב שחגים מעלינו. מציאות מאוד מורכבת, חוסר ודאות ותחושה מאוד קשה שהצפון נשכח וננטש, ביטחון אין, פרנסה אין. זה חג פורים עצוב מאוד כאן". עוד הוסיף כי "אתר החרמון סגור כבר חצי שנה, האביב כבר בפתח, ההפסדים ענקיים. אנחנו במשך כל החורף סיפקנו שירות לצה"ל, ובאתר שלנו יש הוצאות קבועות גם אם לא מגיעים מבקרים. בנוסף, אנחנו מעסיק גדול במרחב הצפוני, כ-300 עובדים נותרו חסרי פרנסה ובגלל שהם מיישובים שלא פונו, לא מגיע להם חל"ת. חוסר ההתייחסות לצפון לא נתפס. מרגיש לנו שפשוט שכחו את הצפון".
9 צפייה בגלריה
הר החרמון
הר החרמון
סגור כבר חצי שנה. אתר הר החרמון
(צילום: אתר החרמון)
9 צפייה בגלריה
פורים עצוב במיוחד ביישובי הצפון
פורים עצוב במיוחד ביישובי הצפון
אתר הקיאקים בכפר בלום. השנה איש לא יגיע
(צילום: אביהו שפירא)
9 צפייה בגלריה
בית הקפה "קופי ענן" בהר בנטל שברמת הגולן נסגר
בית הקפה "קופי ענן" בהר בנטל שברמת הגולן נסגר
גם בית הקפה המיתולוגי "קופי ענן" בגולן נסגר
(צילום: אביהו שפירא)
בשגרה רגילה, אתר קייקי כפר בלום היה כעת בשיא ההערכות וההכנות לקראת פתיחת עונת השייט ופתיחת מתחם האוהלים הממוזגים "בלום וילג'". אך בימים אלה, האתר סגור לגמרי. מאות העובדים שהיו אמורים לפתוח את העונה, נמצאים בבתיהם, חלק מפונים ולא ישובו לעבודה. "מבחינת משקעים, החורף עד כה המטיר מעל 560 מ"מ גשם וצפויה להיות עונת שייט נפלאה, כשהנחלים בזרימת שיא והצפון כולו ירוק ויפה. המציאות שלנו כאן מלווה בחוסר ודאות מוחלט. רק לאחרונה שני כטב"מים נפלו בסביבה. המצב הביטחוני לא מאפשר אופק לתיירות הצפונית. כמו שזה נראה כרגע גם הקיץ בגליל יהיה עצוב ומתוח", מספר גיא ירמק מנכ"ל קייקי כפר בלום.
"מדינת ישראל חייבת להפסיק להתייחס לצפון כאיזשהו אירוע צדדי", דרש ראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ. הוא זעם על המציאות שבה בעוד בכל המדינה חגגו את הפורים, בצפון נתונים תחת מלחמה "עם עשרות אלפי תושבים שחיים כאן בלי שירותים בסיסיים".

9 צפייה בגלריה
ארכיון מפעילות כוחות החטיבה בצפון
ארכיון מפעילות כוחות החטיבה בצפון
חיילים באזור הצפון. אתר החרמון מושבת לגמרי
(צילום: דובר צה"ל)
9 צפייה בגלריה
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
זלץ, שדיבר שלשום, אמר כי "האזעקות שהיו על שני הכטב"מים היו אחרי שהם כבר נפלו, לאחר מכן צה"ל מגיב בבעלבכ, ובלילה נורים 50 טילים אל צפון עמק החולה והגולן ואנחנו ממשיכים בחיים כאילו שהכול כרגיל. אי-אפשר להמשיך בזה, מה גם שהאויב פה הוא הרבה יותר משמעותי והרבה יותר גדול וחייבים לנקוט צעדים. מדינת ישראל חייבת לשנות את הכללים כאן בצפון באופן מהיר ולייצר מציאות ביטחונית אחרת וחדשה שתאפשר לחזור הביתה עם רמת ביטחון גבוהה. אם לא ייאמר וייעשה מה שצריך בשביל שאת שנת הלימודים הקרובה נוכל להתחיל כאן בצפון, במערכת החינוך שלנו - אנחנו בתוך משבר התיישבותי".
עדות מצמיתה לנטישה אפשר לראות בכל מקום ברחבי קריית שמונה: בזמן שברחבי הארץ חגגו את פורים, בחצרות הבתים שם עדיין יש סוכות - ועל שלטי החוצות נותרו פרסומות שיועדו בכלל לראש השנה.
9 צפייה בגלריה
פורים עצוב במיוחד ביישובי הצפון
פורים עצוב במיוחד ביישובי הצפון
כן, זה צולם השבוע. פרסומת לראש השנה בקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא)

"זה אזור מושבת"

"יותר מ-170 ימים אנחנו מוצאים את עצמנו בחיים בתוך מובלעת ישראלית ברצועת ביטחון תחת מלחמה. אין פה פורים ואין אווירת חג", סיפר יורם אבן צור, תושב הקיבוץ כפר בלום וחבר מליאת המועצה האזורית גליל עליון. "אתם לא מבינים מה אנחנו עוברים. רק השבוע לפנות בוקר רצנו אל הממדים עם ידיים על הראש. זה נשמע כאילו הנפילות בחצר הבית. בכל המרחב נפלו עשרות רקטות בשטחים פתוחים באזור".
חברו של אבן צור, ששי אנגל, היה עד למתקפת הכטב"מים בסמוך לקיבוץ. "ששי לקח את הבן שלו בחזרה מיום הולדת ובסמוך לקיאקים ליד הרחבה הוא הבחין בקבוצת חיילים שעמדה לצד כטב"ם חיזבאללה שהתרסק על הכביש. פתאום הם נחשפו לצלילה של כטב"ם נוסף שביקש להתאבד ולפגוע בהם. אנחנו חוטפים פה פעם אחר פעם. התחושה היא שאנחנו מופקרים", אומר אבן צור.
9 צפייה בגלריה
נהר הירדן
נהר הירדן
"המצב הביטחוני לא מאפשר אופק לתיירות". נהר הירדן
(צילום: רעיה בלחסן)
9 צפייה בגלריה
רכבת הילדים בפורים מושב נוב תשפ"ד
רכבת הילדים בפורים מושב נוב תשפ"ד
ילדים שוכבים על הרצפה בזמן אזעקה במושב נוב
(צילום: שריה פרידמן)
לדבריו, אחרי ה-7 באוקטובר פונו מעל 60 אלף תושבים בהחלטת הממשלה ובהמלצת הצבא ובקיבוצים שלא פונו וסמוכים לגבול לא דורשים להתפנות, אלא לקבל מתווה שייתן מענה למצוקותיהם. "פינו מכאן אוכלוסייה בשל חשש מחדירה אבל האיום הרקטי נשאר. המדינה לא התאימה את עצמה לטיפול בתושבים תחת האיום הרקטי. זה אזור מושבת שלא פועל מכל היבט שהוא. עיר המחוז שלנו, קריית שמונה מפונה".
"הלימודים פה נמשכים שלוש שעות ביום במרחבים מוגנים, הילדים הקטנים לומדים במקלטים ואנחנו משלמים אפילו ארנונה באזור לחימה ולא זכאים לבניית ממ"דים מסובסדים. אנחנו חשופים על בסיס יומיומי לאיום רקטי וכטב"מים מבוקר ועד לילה. בבוקר חטפנו כטב"מים ובלילה נורו לכאן 60 רקטות, הבוקר התחלנו עם התרעות. אנחנו חיים במציאות איומה. מצפים למתווה מדינה שיכירו בנו".

בית הקפה המיתולוגי בגולן נסגר

במשך כחצי יובל עלו אליו לרגל גדולי המדינאים מהארץ ומהעולם ומאות אלפי תיירים ומטיילים. הם השקיפו ממנו, ממרפסת התצפית של בית הקפה 'קופי ענן' במרומי הר בנטל, על משולש הגבולות של סוריה, לבנון וישראל. עם כוס קפה איכותי הם נהנו מאסקפיזם, למראה הנוף המרהיב של שלוש המדינות, במקום שנקרא על שמו של מזכ"ל האו"ם בזמנו, קופי אנאן.
9 צפייה בגלריה
בית הקפה "קופי ענן" בהר בנטל שברמת הגולן נסגר
בית הקפה "קופי ענן" בהר בנטל שברמת הגולן נסגר
"לא יכולנו להמשיך לפעול". שפי מור
(צילום: אביהו שפירא)
כחצי שנה אחרי פרוץ מלחמת 'חרבות הברזל', ולמרות שרמת הגולן מוגדרת כ'שטח ירוק', בית הקפה 'קופי ענן', שנעל את שעריו בבוקר שבעה באוקטובר, לא ישוב לפעול. "לא יכולנו להמשיך ולהפעיל את המקום שהרשויות נלחמו בו ולא הסכימו להסדיר. המכה הכלכלית עם פרוץ המלחמה העמידה אותנו בפני מצב של חוסר ברירה" סיפר בעצב שפי מור, מנכ"ל התיירות בקיבוץ מרום גולן, שהפעילו מאז שנת 1999 את בית הקפה הייחודי, הנחשב לגבוה ביותר במדינה (1,160 מטרים מעל פני הים).
במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים שימש שטח בית הקפה כמוצב צבאי, וחברי הקיבוץ ביקשו להמיר את רעמי התותחים בשריקות קיטור של מכונת קפה. מהמקום נהנו מדינאים בינלאומיים כמו ג'ורג' בוש הבן ומדליין אולברייט, בכירי או"ם וגם סתם אזרחים סקרנים שהעפילו אל פסגת הר בנטל. "השקענו במקום כסף רב בהתאמת כביש גישה לכאן, שירותי סדר וניקיון, תצפית והסברה והכל ירד לטמיון כי אף אחד לא היה מסוגל להסדיר חלקה של 15 דונם", מסביר מור בתסכול. "הבנו כי מבקרים לא יגיעו לכאן במצב הזה וסגרנו תפעולית את בית הקפה. כשהאירוע התמשך הבנתי שזו קריאת השכמה לסגור את המקום כי לא כדאי יותר להשקיע בו".
בית הקפה הפופולרי הוא רק עסק אחד מיני רבים שננעלו בשבעה באוקטובר ונגזר עליהם כיליון. "לדעתי כחמישים אחוזים מעסקי האטרקציות בצפון כבר לא יחזרו בכלל", מעריך בכאב מור.

המדינה תממן את הקמת הממ"דים

בעוד בגליל העליון ממתינים לנס, או לכל הפחות להחלטת ממשלה שתבטיח את ביטחונם ביישובים שמעל מחצית התושבים בהם חיים ללא מיגון בבתיהם ולא זכאים עדיין לקבל מענה מיגון מהמדינה, בגליל המערבי התבשרו אתמול תושבי שלומי בבשורה שציפו לה שנים ארוכות. "זכות גדולה עבורי ביום חג הפורים לבשר לכם אלפי תושבי שלומי על סיכום סופי עם משרד הביטחון על בנית כ-1,000 ממ"דים לתושבים שאין להם ממ"דים תקניים", עדכן גבי נעמן, ראש המועצה את תושביו. "התוכנית יוצאת לדרך. הלכה למעשה. בשעה טובה, אכן הגיע הזמן" ציין בהתרגשות.
בי נעמןראש מועצת שלומי, גבי נעמןצילום: נחום סגל
הוא סיפר כי בישיבה שערך בסוף השבוע עם אנשי משרד הביטחון נקבע כי לאור המצב הביטחוני הוקם צוות ייעודי שיפעל להקמת ממ"דים לכל הבתים ביישוב כולו שייכנס כעת להליך הוצאת היתרי בנייה ובניית הממ"דים. על פי נעמן, צוותי פיקוד העורף יבצעו את כל הבירוקרטיה הקשורה בהוצאת היתר בנייה בהליך מהיר בעצמו ללא צורך בוועדה לתכנון ובנייה והתושבים יצטרכו רק לחתום על הבקשות. המדינה תישא בעלות המלאה של הקמת כל ממ"ד העומדת על כ-160 אלף שקל. אני מקווה כי בקרוב יורחק החיזבאללה מהגדר ואנו תושבי שלומי נוכל לשוב ולגור ביישוב שלנו".
פורסם לראשונה: 07:40, 25.03.24