רק מחר, כשבועיים לאחר תחילת מבצע החיסונים לבני 11-5, עשויה להתקבל ההחלטה אם ילדים בקבוצת הגיל הזאת שהחלימו מקורונה יקבלו את החיסון. עד שתתקבל החלטה בעניין, הורים רבים שמעוניינים לחסן את ילדיהם אינם יכולים לעשות זאת.
בקופות החולים מסרבים בינתיים לחסן ילדים מחלימים עד לקבלת החלטה בעניין מצד משרד הבריאות. "יש ויכוח האם צריך לחסן מחלימים, ואם כן אז מתי", אמר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה, חבר הצוות לטיפול במגפות וחבר בוועדת החיסונים של משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
(צילום: EPA)
"אנחנו רואים הדבקה חוזרת בקרב מחלימים שלא התחסנו, אבל מדובר במספרים כל כך קטנים, שזה ממש בטל בששים לדעתי תתקבל החלטה שניתן יהיה לחסן במנה אחת לאחר חמישה או שישה חודשים. בתדריך החיסונים מצוין כי ניתן לחסן מחלימים במנה נוספת אם ירצו. אם אכן יוחלט שממליצים על מנה אחת אז התו הירוק יותנה בקבלת החיסון. אחוז אחד מכלל החיוביים הם כאלה שהחלימו אבל לא התחסנו".
במשרד הבריאות הבהירו ש"הורה לילד מחלים יכול להחליט שהוא רוצה לחסן אותו, ואין מניעה לעשות זאת אם חלפו לפחות שלושה חודשים ממועד ההחלמה". אלא שבניגוד לתגובה, במציאות אין בהירות בנושא.
"אני מעוניין לחסן את בני בן ה-6", מספר אב מאזור המרכז. "ניסיתי לפנות לקופת החולים שלי, מכבי, ושם נמסר לי כי בהתאם למדיניות משרד הבריאות – לא ניתן עדיין לחסן את הילד שלי, שהחלים לפני כשנה. כשהתקשרתי למוקד משרד הבריאות נמסר לי שכן אפשר לחסן, וכשחזרתי לקופה קיבלתי את אותה התשובה, כך שכרגע אני לא יכול לחסן את ילדי". בקופת חולים מכבי אישרו שהם אינם מחסנים מחלימים בני 5 עד 11.
על פי נתוני משרד הבריאות, מתחילת המבצע חוסנו 73 אלף ילדים במנת החיסון הראשונה. מדובר ב-6% מכלל הילדים בני 5 עד 11. עוד עולה מהנתונים כי הפערים בשיעורי ההתחסנות בין הגילים השונים בקבוצת זו הם דרמטיים: בעוד שעד כה רק 4% מבני החמש התחסנו, בקרב בני ה-11 שיעור מקבלי הזריקה הוא יותר מכפול – 10%. ובכלל, שיעור המתחסנים בקרב ילדים יורד ככל שהם צעירים יותר.