בית הנבחרים הבריטי אישר הערב (יום ד'), ללא הצבעה, קריאה להפסקת אש מיידית בעזה, אחרי דרמה פוליטית שנמשכה שעות בעקבות חילוקי דעות במחנה השמאל על נוסח ההצהרה. מנהיג האופוזיציה קיר סטרמר, יו"ר מפלגת הלייבור מהמרכז-שמאל, דרש לאורך היום מחברי מפלגתו שלא לתמוך בנוסח ההצעה שקידמה המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP), משום שהיה חריף מאוד כלפי ישראל. סטרמר הסתכן בכך במרד במפלגתו, אך לבסוף הצליח להציע נוסח מרוכך משלו, ולמנוע את העימות הפנים-מפלגתי.
7 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
רה"מ סונאק (מימין) ומנהיג הלייבור סטרמר. במקום "הפסקת אש" - הפסקת אש "הומניטרית"
(צילום: AP, רויטרס)
ה-SNP ידועה בעמדותיה האנטי-ישראליות, ובנוסח שהציעה הופיעה קריאה ל"הפסקת אש מיידית", תוך האשמה שישראל נוקטת עונש קולקטיבי נגד הפלסטינים ובלי שיצוין כיצד החלה המלחמה בעזה וכי המוני חטופים מוחזקים עדיין על-ידי חמאס. לקראת ההצבעה ניסה יו"ר הלייבור סטרמר לשכנע חברים במפלגתו שלא לתמוך בנוסח של ה-SNP, ובמקום זאת הציע נוסח חלופי משלו, שמצד אחד קורא ל"הפסקת אש הומניטרית מיידית" ומצד שני דורש שחמאס יחזיר מיד את החטופים ויניח את נשקו.
במקביל להצעת ההחלטה של ה-SNP הציגה ממשלתו השמרנית של רישי סונאק הצעת החלטה משלה, הקוראת רק ל"הפוגה הומניטרית מיידית" שתוביל בהמשך ל"הפסקת אש קבועה ובת-קיימא". יום הדיונים היום היה יום בהובלת האופוזיציה, ולפי הנוהג המסורתי, אם ביום שכזה מעלה אחת ממפלגות האופוזיציה כמו ה-SNP הצעת החלטה והממשלה מציגה הצעת-נגד משלה, שתי ההצעות הללו הן היחידות שמובאות להצבעת המחוקקים. מכיוון שכך, ההערכה הייתה שחברי הבית יידרשו לבחור בין ההצעה הקיצונית של ה-SNP להצעה הפרו-ישראלית יחסית של השמרנים, ובמצב כזה רבים מחברי הלייבור היו צפויים למרוד ולהצביע עם ה-SNP.
7 צפייה בגלריה
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
סטרמר בפרלמנט. בלייבור האשימו: "ההצעה נראית חד-צדדית"
(צילום: AFP)
אלא שבחריגה מהנוהג בחר יו"ר בית הנבחרים לינדסי הויל לאפשר הצבעה על שלוש ההצעות גם יחד – של ה-SNP, של הממשלה השמרנית וגם של הלייבור. צעד זה עורר את זעם המפלגה הסקוטית, והקל על סטרמר, משום שכעת יכלו חברי מפלגתו להצביע בעד קריאה להפסקת אש מבלי למרוד בהנהגת מפלגתם. בתקשורת הבריטית דווח הערב כי מאחורי הקלעים הפעילו סטרמר ואנשיו לחץ על יו"ר הבית, ואיימו עליו כי אם לא יעלה גם את הצעתם, הם ידאגו שאחרי הבחירות לא ימשיך בתפקיד.
בהמשך הודיעו השמרנים כי הם מושכים את הצעת התיקון שלהם, ולא ישתתפו בהצבעה, אך בכך לא תמה ההמולה: ה-SNP דרשה שהצעתה תועלה להצבעה ראשונה, וכשהוכרז שדווקא הצעת הלייבור תהיה הראשונה שיצביעו עליה, רבים מהמחוקקים של המפלגה הסקוטית והמפלגה השמרנית עזבו את המקום במחאה. שעה קלה אחר כך התנצל היו"ר הויל על התנהלותו, ולבסוף הצעת ה-SNP והצעת התיקון המרכך של הלייבור הוכרזו כמאושרות בלי הצבעה פרטנית.

הדיון עזה כרגע מכונן: "כמו עיראק ב-2003"

הדיון בפרלמנט בלונדון נערך כשברקע ההכנות של בריטניה לבחירות הכלליות, שצפויות להתקיים בהמשך השנה. אחרי שנים של דשדוש, תחת הנהגתם של יושבי ראש חסרי כריזמה ושנויים במחלוקת, הצליחה בשנה האחרונה מפלגת הלייבור בראשות היו"ר החדש סטרמר לפתוח פער אדיר בסקרים, ואם לא יהיו הפתעות היא צפויה לנצח בבחירות ולהדיח את השמרנים מהשלטון אחרי 14 שנה. לקראת הבחירות הללו רוצה סטרמר להציג את מפלגתו כמאוחדת, ממושמעת וערוכה ומוכנה לקבל את השלטון – וחילוקי הדעות בלייבור סביב המלחמה בעזה עלולים לפגוע בתדמיתה זו.
מאז נבחר ליו"ר הלייבור עשה סטרמר מאמצים כבירים לנקות את המפלגה מהאנטישמיות שפשתה בה בימי היושב ראש הקודם, ג'רמי קורבין, ולהחליש בה את כוחם של שונאי ישראל. אף שהלייבור היא מפלגת מרכז-שמאל, שרבים מתומכיה נמנים עם מבקרי ישראל, מאז תחילת המלחמה בעזה נמנע סטרמר באדיקות מלדרוש מישראל לנצור את האש, והדגיש שוב ושוב את הצורך בהחזרת החטופים ובפירוק חמאס. בכך הציג עמדה הדומה בעיקרה לזו של ראש הממשלה סונאק, שאף הוא, לצד הקריאות לישראל לנקוט משנה זהירות בפעילותה בעזה, לא דרש ממנה לנצור את האש.
7 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות ג'רמי קורבין בדפורד
בריטניה בחירות ג'רמי קורבין בדפורד
יו"ר הלייבור הקודם ג'רמי קורבין. תחת הנהגתו האנטישמיות התפשטה במפלגה
(צילום: AFP)
לקראת ההצבעה המתוכננת הערב בפרלמנט עלה לדבר בבית הנבחרים איש ה-SNP ברנדן אוהרה, דובר המפלגה הסקוטית לענייני חוץ, ותקף את ישראל בחריפות: "המלחמה בעזה היא מהרגעים המכוננים הגדולים של זמננו, אבל עד היום לא ניתנה לבית הזה הזדמנות לדון בקטסטרופה המתחוללת ובהשלכות הרחבות יותר שלה על יציבות האזור והעולם", אמר. "איש אינו יכול להכחיש שלישראל יש זכות להגן על עצמה – לכל מדינה יש זכות. מה שלשום מדינה אין זכות לעשות, עם זאת, הוא להטיל מצור על אוכלוסייה אזרחית, לשטח בהפצצות אזורים צפופי אוכלוסין, לסלק אנשים מבתיהם, להחריב תשתית אזרחית שלמה ולהטיל עונש קולקטיבי, הכולל הפסקה של זרם המים והחשמל ומניעה של מזון ותרופות מאזרחים". קודם לכן היום השוו במפלגה הסקוטית את חשיבות ההצבעה הערב להצבעה על היציאה למלחמה בעיראק ב-2003.
את התיקון שהציעה הלייבור הציג בפרלמנט איש המפלגה דייוויד למי, שר החוץ בממשלת הצללים של הלייבור, והוא הדגיש את הצורך בנוסח מאוזן שיקרא לשחרור מיידי של החטופים: "הלייבור אומרת באופן חד-משמעי שיש צורך בהפסקת אש הומניטרית כדי לשים סוף למרחץ הדמים ולסבל", אמר, אך הוסיף כי הצעת ה-SNP אינה נוגעת בשאלה כיצד למנוע מהלחימה להתחדש ואינה מציגה דרך בת-קיימה לשלום. הוא האשים כי היא "נראית חד-צדדית": "כדי שתעבוד, כל הפסקת אש חייבת להיראות ככזו הנדרשת על-ידי כל הצדדים, או שלא מדובר בהפסקת אש. ולכן אנחנו אומרים בבירור: אי אפשר לצפות מישראל לנצור את האש אם חמאס ממשיך באלימות".
7 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בעזה בלונדון
הפגנת תמיכה בעזה בלונדון
מפגינים למען הפלסטינים ברחובות לונדון, אחרי תחילת המלחמה
(צילום: REUTERS/Susannah Ireland)
למי הדגיש כי חברי בית הנבחרים צריכים להימנע מהצבעה בעד הצעה שממנה מסתמן כי הבית תומך בצד אחד – תהיה גדולה ככל שתהיה הדאגה לאובדן חיי אדם. לצד זה אמר כי מתקפה ישראלית ברפיח תהיה "אסון הומניטרי, קטסטרופה מוסרית וטעות אסטרטגית" וכי אסור שתתרחש.

רה"מ סונאק: "הפסקת אש תקרוס תוך שבועות"

קודם לכן היום נשאל ראש הממשלה סונאק על ידי מנהיג המפלגה הסקוטית אם בהתחשב בחורבן בעזה – הרס 60% מהבניינים והעובדה ש-1.4 מיליון פלסטינים מסתתרים ברפיח "לקראת הסתערות ישראלית שיכולה להתרחש בכל רגע" – הוא עדיין סבור שישראל רק מגינה על עצמה. סונאק השיב כי הוא "שותף לדאגה של רבים מחברי הפרלמנט בנוגע להיקף האזרחים ההרוגים" ושלכן ממשלתו קראה ל"הפוגה הומניטרית מיידית, שתאפשר את שחרורם של החטופים בשלום ואת ההזרמה של סיוע נוסף לעזה". לצד זה הדגיש כי אם בריטניה רק תקרא להפסקת אש מלאה ומיידית, זו תקרוס בתוך ימים או שבועות, ו"הדבר אינו משרת את האינטרס של איש ולא יוביל לפתרון ארוך טווח".
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
"הפסקת אש לא תוביל לפתרון ארוך טווח". רה"מ סונאק
(צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
7 צפייה בגלריה
בריטניה פרלמנט בית הנבחרים הצבעה הפסקת אש עזה מפגינים פרו פלסטינים
בריטניה פרלמנט בית הנבחרים הצבעה הפסקת אש עזה מפגינים פרו פלסטינים
מפגינים פרו-פלסטינים, היום ליד הפרלמנט. ב-SNP לועגים לסטרמר
(צילום: REUTERS/Isabel Infantes)
דברים דומים אמרה קודם לכן היום חברת הפרלמנט מהלייבור ליסה ננדי, שהעידה כי בין מחוקקי המפלגה יש חילוקי דעות משמעותיים בנוגע לנוסח ההחלטה שהציגה ה-SNP: "הבהרנו שכל הפסקת אש חייבת להיות מיסודה הדדית", אמרה. "הבהרנו שאי אפשר לצפות מישראל להניח את נשקה אם חמאס לא מקיים את תנאי הפסקת האש הזו".
בנובמבר כבר הצביע הפרלמנט הבריטי בסוגיה הזו, ואז 56 מחוקקים מהלייבור נמנעו מלציית ליו"ר שלהם סטרמר – והצביעו בעד קריאתה של ה-SNP להפסקת אש. אלא מאז ההצבעה ההיא גבר מאוד הלחץ מתוך הלייבור לקרוא להפסקת אש, וכעת גם סטרמר קורא להפסקת אש מיידית, גם אם בתוספת הסייגים שלו. ב-SNP לעגו לו היום, ואמרו כי בהמשך יצטרכו להישאל שאלות על העובדה שרק בלחץ המפלגה הסקוטית נאות סטרמר לבסוף להקשיח את עמדתו כלפי ישראל.
7 צפייה בגלריה
בריטניה פרלמנט בית הנבחרים הצבעה הפסקת אש עזה מפגינים פרו פלסטינים
בריטניה פרלמנט בית הנבחרים הצבעה הפסקת אש עזה מפגינים פרו פלסטינים
עם מטריות "פלסטין תהיה חופשית", היום ליד הפרלמנט הבריטי
(צילום: REUTERS/Isabel Infantes)
בשעת הדיון וההצבעה הערב הפגינו תומכי הפלסטינים מחוץ לבניין הפרלמנט בלונדון.