3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי
(צילום: שלו שלום)
בית המשפט העליון הוציא היום (חמישי) צו על תנאי נגד חלוקת תלושי המזון של של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "יובהר כי צו זה ניתן אך ורק בשל החשש ממעשה עשוי שייתר את הדיון בעתירה, ואין בכך כדי להביע דעה לגופם של דברים לכאן או לכאן", נכתב בתגובה על עתירתה של התנועה למען איכות השלטון.
הצו הזמני הוצא כדי לעצור את הפעולה כעת, ולמנוע מצב שאי אפשר לחזור ממנו. כלומר, במקרה שבו תתקיים חלוקת תלושי מזון ובג"ץ יחליט בהמשך שלא להתיר זאת, לא יהיה אפשר לבקש אותם חזרה מהמקבלים.
התנועה למען איכות השלטון ציינה בעתירתה כי התלושים אינם שוויוניים - וטענה להעדפת חרדים מובהקת. "מתווה החלוקה של תווי המזון כבר הוכח בעבר כלא יעיל, מפלה, ולמעשה מעביר מיליארדי שקלים מתקציב המדינה גם למי שאינם בהכרח נזקקים לכך", נכתב. לטענת הארגון, "מתווה החלוקה מפלה באופן קיצוני וחריג. התווים אינם משרתים את תכליתם, וגובשו בהליך לקוי - ובניגוד גמור לעמדת הדרגים המקצועיים בממשלה".
התנועה הוסיפה כי שיעור הזכאים לתלושי המזון ביחס לשיעור המצויים באי-ביטחון תזונתי גבוה בציבור החרדי פי כמעט שלושה מאשר בציבור הכללי, ופי כמעט חמישה מאשר במגזר הערבי. כמו כן, התנועה טענה כי הקריטריונים נקבעו מבלי שהתקיימה היוועצות מספקת בנסיבות העניין עם המועצה הארצית לביטחון תזונתי - הגוף הסטטוטורי המוסמך לייעץ לממשלה בתחום זה - כנדרש בדין, ובניגוד גמור לעמדת הדרגים המקצועיים הרלוונטיים.
3 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
"אין בכך כדי להביע דעה לגופם של דברים". בג"ץ
(צילום: רויטרס)
עורך הדין אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה, אמר כי "במתווה החלוקה הנוכחי עולה חשד ממשי לשיקולים פוליטיים זרים שהובילו להטבה עם קהל מצביעיו של שר הפנים על חשבון האזרחים החלשים ביותר בחברה הישראלית - אוכלוסיית הזכאים לביטחון תזונתי. זוהי דרגה חדשה של ציניות פוליטית של מי שמתיימרים לדבר בשמה של אותה אוכלוסייה, ובפועל פוגעים בהם לטובת מצביעיהם". הוא הוסיף: "אנו עותרים לבית הדין הגבוה לצדק כדי להשיב את הצדק על כנו ולמנוע את החלוקה המפלה הזאת. זוהי הוכחה נוספת ביחס לחשיבותה של הסבירות בפעילות הממשלה, ויכולת הביקורת העצמאית של בית המשפט".
מנגד, תקפו גורמים בכירים בש"ס: "מאות אלפי משפחות עניות המכניסות 1,760 שקל לנפש בממוצע לחודש ומחכות בכיליון עיניים לתלושי המזון ובמיוחד בתקופת החגים, תלויות כעת בידי השופט שטיין המרוויח בממוצע 85 אלף שקל בחודש - ומונע מהם 300 שקל תלושי מזון. מנותקים". לדבריהם, "אחרי שגבה שכר טרחה של מיליון וחצי שקל מנכה צה"ל, התפנה עו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון הלבן להתנכל לעניים ביותר ולמנוע את כבשת הרש - חלוקת תלושי המזון שיזם יו"ר ש"ס דרעי לכלל המגזרים, וכל זה ימים לפני כניסת החגים. האכזריות של הג'ינג'י לא יודעת שובע".
שר המשפטים יריב לוין מסר כי "החלטת בג"ץ היא ביטוי נוסף לפער שבין השופטים לעם. זו החלטה הפוגעת בחלשים ובעניים ביותר בחברה, רגע לפני חגי תשרי. משפחות רבות, שמאות השקלים הללו היו קרן אור עבורן, נותרו עם מקרר ריק". הוא הוסיף: "קו ישיר מחבר בין הפסיקות הרבות של בג"ץ, שסיכלו את מהלכי הממשלה והכנסת להוצאת המסתננים מהארץ, ובין ההחלטה הזו. הגיע הזמן שבבית המשפט העליון ישבו שופטים מכל חלקי העם. שופטים המבינים לנפשם ולצורכיהם של מיליוני אזרחים, המחוברים לערכים של רוב העם. לכן אני נאבק למען רפורמה במערכת המשפט. לכן אסור לנו לוותר על זכותנו למערכת משפט מגוונת והוגנת".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ציין: "העתירה מעידה על העובדה שהשבע לא מבין את הרעב. ועדת הכספים בראשותי קיימה דיון ארוך וממצה על כל ההיבטים, כולל הקריטריונים של חלוקת התלושים, אישרה את ההעברה התקציבית פה אחד ללא מתנגדים - עשתה את זה בפרק זמן מספיק על מנת להספיק לחלק את זה לפני החגים. העתירה וההחלטה מעידות על נתק מוחלט לעובדות ולצורך חברתי חיוני של חלוקת תלושי המזון לנזקקים, לקשישים ולניצולי השואה".
3 צפייה בגלריה
חלוקת מזון. ארכיון
חלוקת מזון. ארכיון
חלוקת מזון. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
לפני כיומיים, למרות הביקורת הרבה - כולל מצד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה - התירה ועדת הכספים של הכנסת העברה של 400 מיליון שקל עבור תלושי המזון, לאחר שהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה אביטל סומפולינסקי אישרה את הקריטריונים לחלוקת הכספים. הקריטריונים מעניקים עדיפות ברורה לאוכלוסייה החרדית ובייחוד לאברכים, אך נוספו אוכלוסיות עניות שבחלקן יקבלו רק תקצוב חלקי.
במסגרת הכספים הקואליציוניים קיבל דרעי מיליארד שקל לחלוקת תלושי מזון באמצעות משרד הפנים, אף שהמשרד המטפל בעוני הוא משרד הרווחה. כוונת ש"ס היא לחלק 400 מיליון שקל לפני החגים הקרובים, ועוד שתי פעימות של 300 מיליון בשתי תקופות החגים ב-2024. סניפי ש"ס עושים שימוש הסברתי נרחב בתלושי המזון במסגרת התעמולה שלהם, ולכן עשויה להיות לכך השפעה גדולה על הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות.
הקריטריון העיקרי לחלוקת הכספים הוא קבלת הנחה של 70% בארנונה, קריטריון המעניק העדפה ברורה למשפחות חרדיות בכלל ולמשפחות אברכים בפרט. רק 14% מהמשפחות הנמצאות בחוסר ביטחון תזונתי חמור עומדות בקריטריון. השאיפה של ש"ס היא לתת 300 שקל בכל פעימת חלוקה להורה ו-225 שקל לכל ילד עד שמונה ילדים. כדי לעמוד בכך, היא צריכה להגביל את מספר המקבלים.
בעקבות הביקורת הקשה, נוספו שורת אוכלוסיות למקבלי התלושים. קשישים מקבלי השלמת הכנסה מהביטוח הלאומי יקבלו אותם אוטומטית, בלי להגיש בקשה. כמו כן, את התלושים יקבלו 3,000 נכים ניצולי שואה, 11 אלף נשים המקבלות מזונות מהביטוח הלאומי ו-46 אלף משפחות מקבלות הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי. עם זאת, מקבלי הקצבאות מהביטוח הלאומי יקבלו קצבאות עבור עד שני ילדים, בעוד מקבלי ההנחות יכולים לקבל עד שמונה. בנוסף, מקבלי הבטחת הכנסה יקבלו רק 50% מסכום הקצבה.