ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו אמר השבוע כי הוא מקווה להביא לשלום רשמי ומלא עם סעודיה. "אני רוצה ללכת הכי גדול שאנחנו יכולים מול סעודיה, אבל לפעמים כדי לעשות מסע ארוך נדרשים צעדים קטנים יותר, וזו לא בעיה", אמר נתניהו בריאיון לפודקאסט של אתר החדשות היהודי-אמריקני "ג'ואיש אינסיידר", והוסיף כי "כבר יש דברים שקורים".
אתר החדשות פרסם חלקים מהריאיון עם נתניהו שנערך יום לאחר שהוא הודיע לנשיא יצחק הרצוג כי עלה בידו להקים ממשלה. הפודקאסט המלא עם המראיינים ריץ' גולדברג וג'ארוד ברנשטיין יפורסם בשבוע הקרוב.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו. "שלום עם סעודיה - מטרה חשובה מאוד"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
נתניהו הוסיף בריאיון כי "החלטת ממשלת סעודיה לפתוח את המרחב האווירי הסעודי לישראל התרחשה לפני הסכמי אברהם. זה נותן רמז די טוב שהם לא הסתכלו במבט עקום בהסכמי אברהם. זה נעשה ב-2018, הסכמי אברהם נחתמו ב-2020. אז זה סימן ברור לשינוי. כעת אני מקווה להביא לשלום רשמי מלא כפי שעשינו עם מדינות המפרץ האחרות כמו בחריין ואיחוד האמירויות הערביות".
לדברי נתניהו, "זה תלוי בהנהגה הסעודית להחליט על כך. אני מקווה שהם יעשו זאת ואני מתכוון למצות את זה לצד המטרות העיקריות האחרות שלי. זו מטרה חשובה מאוד, כי אם יהיה לנו שלום עם סעודיה, אנחנו באמת הולכים להביא לסיום הסכסוך הערבי-ישראלי".
אתמול פרסם נחום ברנע בטורו במוסף לשבת ב"ידיעות אחרונות" כי נתניהו מנהל מגעים מתחת לרדאר להכשרת הסכם בין ישראל לסעודיה. הפרטים, כך לפי שלושה מקורות שצוטטו, מציירים תנאי פתיחה קשים – אולם עם הסכמה סעודית של מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל, לקיום מגעים ישירים. נתניהו הציע הסכם נורמליזציה ללא התחייבות להתקדם בנושא הפלסטיני, אולם התחייב להימנע מסיפוח שטחים לאורך הקדנציה שלו – ומעבר לה, כפי שעשה בהסכמי אברהם.
בן סלמאן, מצידו, דרש שישראל תסייע בהסדרת היחסים עם ממשל ביידן והקונגרס, ושתומכי ישראל בקונגרס יסירו את האיסור על מכירת נשק מתקדם לסעודיה, כולל מטוסי F-35. גם סוגיית הר הבית עלולה להוות מוקש אם במסגרת ההסכם תקבל סעודיה מעמד בהר – מאחר שמלך ירדן עבדאללה רגיש מאוד למעמד הירדני בהר.
נתניהו התייחס בריאיון גם לנאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפני הקונגרס האמריקני, ואמר כי "ראיתי רק כמה חלקים מהנאום, אבל אני חושב שזה היה נאום חזק עם מסר חזק. ונראה שזה התקבל יפה בלשון המעטה".
3 צפייה בגלריה
חברי הקונגרס מוחאים כפיים לזלנסקי עם כניסתו לבית הנבחרים
חברי הקונגרס מוחאים כפיים לזלנסקי עם כניסתו לבית הנבחרים
זלנסקי בקונגרס. "זה היה נאום חזק עם מסר חזק"
(צילום: AFP)
אם יוזמן שוב לנאום בפני הקונגרס, אמר נתניהו כי "אני חושב שהמסר שלי עקבי. זה שלום דרך כוח, שגשוג דרך שווקים חופשיים וברית של מדינות דומות כדי להבטיח את מקומנו ואת נוכחות הקבע שלנו, במידה שמישהו יכול לעשות זאת, בהיסטוריה. זה באמת משהו שמאחד אותנו על פני מדינות, על פני אוקיינוסים ועל פני זמן".
על איראן אמר נתניהו: "חזרתי לתפקיד, לעולם העדין של הפוליטיקה הישראלית, חזרתי מסיבה אחת, סיבה אחת עיקרית, והיא לעשות כל מה שאני יכול, כפי שעשיתי במהלך 15 שנות כהונתי, למנוע מאיראן נשק גרעיני שיסכן את ארצי ישראל, יסכן את ארה"ב וכמעט כל מה שביניהן".
על דברי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר שהסכם הגרעין עם איראן מת, והחשש מהסכמים אחרים, אמר נתניהו כי "זה מטריד אותי. יותר מזה שאין 'סנאפ-בק' (מנגנון לטיפול בהפרות ההסכם – א"א) וסנקציות משתקות שנדרשות, אני לא חושב שזה תנאי נדרש, זה אחד התנאים, יש תנאי הכרחי לעצור את איראן מלפתח נשק גרעיני וזה להציב אופציה צבאית אמינה ואיום צבאי אמין. הנכונות להשתמש באופציה צבאית אם האיום לא יצור התרעה.
"יש חמש מדינות סוררות שרצו לפתח נשק גרעיני", הוסיף נתניהו. "הראשונה עיראק של סדאם חוסיין שנעצרה על ידי פעולה צבאית של ישראל, השני היה בשאר אסד בסוריה שנעצר על ידי פעולה צבאית של ישראל. השלישית לוב, שנעצרה על ידי איום צבאי אמין של ארה"ב. הרביעית צפון קוריאה, שלא נעצרה על אף שחתמה על האמנה נגד הפצת נשק גרעיני. הם לא עמדו בפני איום צבאי אמין ולכן פיתחו נשק גרעיני. זה כישלון. החמישית היא איראן".
לדבריו, "איראן עמדה בפני כל הדברים שעיכבו אותה מלהשיג נשק גרעיני אבל אם אין הסכם, אני לא חושב שאף הסכם גרעין יעצור אותם. הם מרמים בהסכמים. הסכם הגרעין הוא כל כך רע שאם יכבדו אותו, יגיעו לנשק גרעיני עם מאות מיליארדי דולרים מהסרת סנקציות. הדרך היחידה לעצור את איראן היא אם יש איום צבאי אמין שיגובה על ידי ארה"ב ואפילו יקודם על ידי ארה"ב".
3 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
"צריך נכונות להשתמש באופציה צבאית אם האיום לא יצור התרעה". מתקן הגרעין בנתנז
(צילום: AFP )
בנושא מתן הזדמנויות חינוכיות והכשרות לציבור החרדי, אמר נתניהו כי "דעתי היא, ואני הולך לקדם אותה בממשלה הקרובה, היא ליצור אותה על בסיס התנדבותי, דרך הרשתות שלהם - לא 'להאכיל' אותם בכפייה, אלא לעשות את זה דרך הרשתות שלהם, לפי הסטנדרטים הדתיים, מה שלא יהיה, עלות המידע, עלות החינוך, עלות החינוך הממותג, יורדת במהירות. אז אנחנו יכולים לנצל את זה. אתה יכול לתת לכולם השכלה בהרווארד, MIT או סטנפורד, אני מתכוון לזה ברצינות, על ידי מתן גישה לאנשים שמלמדים שם או באוניברסיטאות המצוינות שלנו עם טכנולוגיה. רק אל תאכיל אותם בכפייה, תציע את זה. תראה כמה רחוק תגיע".
נתניהו נשאל מה הוא היין הישראלי האהוב עליו והשיב: "אני אהיה בצרות אם אענה על זה. יש יינות פנטסטיים בישראל, אבל אני חייב להתוודות בפניכם שאני שתיין מאוד מאוד גרוע. זה לא בגלל שאני משתכר, זה בגלל שאני לא שותה כל כך הרבה".
אחד המראיינים הציע לנתניהו את יין פומפאו של יקב פסגות על שם מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו. נתניהו הגיב בבדיחות כי פומפאו "עשה משהו בלתי נסלח. הוא נסע כמה קילומטרים מצפון לירושלים ליקב שמייצר יין פנטסטי. יין פסגות. ואיך יכולת לעשות את זה? זאת אומרת, זה כמו לבקר בקונגו הבלגית. כלומר, שטח כבוש למען השם. זו המולדת של העם היהודי שנמצא שם אלפי שנים. כל העניין מגוחך".
פילדלפיה, בוסטון או איתקה? "מאוד נהניתי מהשנים שלי בבוסטון. זו עיר נהדרת. זו עיר אוניברסיטאית ולמדתי שם באוניברסיטה, MIT, ונהניתי גם לגור שם, אבל בעיקר ללמוד שם, ואחר כך לעבוד שם שנתיים ב-Boston Consulting Group, זה היה למעשה מאיר עיניים ומתגמל מכל הבחינות".
הנשיא האמריקני האהוב בכל הזמנים? "אני אשחק בזהירות, ג'ורג' וושינגטון. זו לא תשובה ריקה מתוכן. מעולם לא הערכתי את וושינגטון עד הסוף עד שקראתי כמה ביוגרפיות עליו ויכולתי לראות שהוא נבון במיוחד, אמיץ וחכם. והוא ידע לנהל עדר חתולים. החתולים הכי מחוננים כנראה בהיסטוריה".